Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. június 24. hétfő | Iván napja

Hírek

 

1 nap – nem látjuk az alagút elejét sem

2023. június 13.

2008 óta Budakalászon végződik az M0 autóút. Ha a kormányzat lépne, a folytatás tervei 2028-ra elkészülhetnének. Ha nem, a tervezői megállapodás nem tud hatályba lépni és újabb hosszú éveket veszít mindenki, aki a térségben lakik vagy erre közlekedik. A határidő rövidesen lejár. A főként alagútban vezetett 8 kilométeres M0 északi szektor megépítése eddig kiemelt beruházás volt, de a jelek arra mutatnak, hogy a kormányzati álláspont megváltozott.

Az utolsó pillanatok

Az M0 északi szektor (10-11. sz. főutak közti szakasz) tervezéséhez szükséges forrás ügyében az utolsó pillanatokhoz érkeztünk. Budakalász szűk belvárosában naponta 15 ezer gépjármű halad át. Az Ófaluban, a József Attila és a Damjanich utca környékén élőket különösen fojtogató forgalom, a lég– és zajszennyezés szintje azonnali cselekvésre kéne ösztönözzön minden döntéshozót.

Alábecsült problémák

A főként alagútban vezetett M0 északi szektor megtervezése és megépítése megoldást hozna Budakalász és a régió évtizedek óta alábecsült közlekedési-környezetvédelmi problémáira, a brutális átmenő forgalomra. 2012-óta nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás, de érdemi előrelépés csak most történhetne először.

Rosszul áll az ügy

Egy viszonylag rövid, összesen 8 kilométeres szakaszról beszélünk. Megépítése Budakalász számára azért kulcskérdés, mert a ránk zúduló fogalom jelentős részét elvezetné a belváros szűk útjairól. A nyomvonal és a koncepció már régóta rendelkezésre áll ehhez.

Komoly reményt adott, hogy dr. Vitályos Eszter az országgyűlési választás előtt képviselőjelöltként, majd megválasztott képviselőként is felkarolta ezt a kiemelten fontos beruházást, de ezzel együtt rosszul áll a 2012 óta nemzetgazdasági szempontból kiemelt státuszú M0 északi szektor ügye. Ha holnap eredménytelenül jár le a határidő, minden eddigi erőfeszítés kárba vész. Új közbeszerzési eljárást kell kiírni és újabb hosszú éveket veszít mindenki, aki itt lakik vagy erre közlekedik.

Vitályos Eszter tavaly februárjában, az országgyűlési választások előtt tartott sajtóeseményen bejelentette: „elindult az M0-s északi szakaszának megvalósítása”

Lázár János megkérdőjelezte a jogosságát

Az építési tárca vezetője nemrég egy írásos parlamenti interpellációra válaszolva megkérdőjelezte a beruházás indokoltságát: „Egyáltalán nem vagyok arról meggyőzve, hogy akkor szolgáljuk legjobban a jövő nemzedék érdekeit, ha itt 2-2 sávos utak beépítését végezzük el” – írta Lázár János.

Nem valós a félelem

Budakalász polgármestere, Göbl Richárd ezután újabb levelet írt a politikusoknak. Felhívta a figyelmet arra, hogy aki ismeri a projektet (alagútban vezetett nyomvonal, alaposan körüljárt környezetvédelmi szem­pontok, erős lakossági támogatás) tudhatja, hogy a miniszter félelme nem valós.

Félreértés vagy véleményváltozás?

Itt vagy egy óriási félre­értésről, vagy a Kormány álláspontjának gyökeres megváltozásáról lehet szó. Csak reméljük, hogy az előbbiről, hiszen a jövő nemzedéknek sem lehet érdeke, hogy a Megyeri híd felől érkező, illetve arra tartó brutális átmenő forgalom a tervezett alagút helyett továbbra is Budakalász és a közeli települések szűk útjain keresztül dübörögjön.

Vita a hegyvidéki szakaszról van

Június elején a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács konferenciáján is szóba került az M0 folytatása. Bár a körgyűrű 10. sz. főút – M1 autópálya közti hegyvidéki szakasza ügyében valóban van vita, de az M0 északi szektor szükségességét és a hosszas előkészítés során kialakult nyomvonalat senki sem vitatja.

A 11-es és a 10-es főút közötti 2×2 sávos 8 kilométeres szakasz jórészt alagútban haladna. A nyomvonal hosszú környezetvédelmi, közlekedéstervezői és lakossági egyeztetés után alakult ki, érvényes hatósági engedélyekkel rendelkezik.

Aláírásokat is gyűjtött a 2011 Egyesület

Lázár János azt is jelezte, az M0 északi szektor beruházás felülvizsgálat alatt áll. A vizsgálódásra és a tervekhez szükséges 3,999 milliárd forint előteremtésére fél év állt rendelkezésre. Ezalatt az idő alatt a 2011 Egyesület aláírásgyűjtést kezdeményezett, aminek eredményét az építési tárca illetékesei és Vitályos Eszter országgyűlési képviselő is megkapták. A térség polgármestereivel közösen írt levelek mentek a döntéshozóknak és az országos médiában is előkerült a projekt fontossága.

Mennyi pénzről van szó?

Mivel a kiviteli tervek elkészítéséről beszélünk, nincs szükség tíz, vagy százmilliárdokra. Persze a 3,9 milliárd forint sem kevés, annyi, mit a nyolc napos augusztusi Budapesti Atlétikai Világbajnokság reklámjára szánt kormányzati támogatás.

Mindent megtettünk

Budakalász igyekezett minden tőle telhetőt megtenni. Göbl Richárd polgármester ismételten kérte, hogy az M0 autóút 10-es főútig történő meghosszabbítását válóban kiemelt beruházásként kezelje a Kormány és ezzel összhangban hozzák meg a szükséges döntéseket. Azt is kérte, hosszabbítsák meg a holnap lejáró határidőt, hogy a felmerült kételyeket tisztázzák. Ha pedig az M0 északi szektort mégsem akarja a kormány megépíteni, úgy annak indokait ismertessék a lakossággal.

A Budakalászt negyedik éve irányító 2011 Egyesület aktivistái és támogatói pénteken figyelemfelhívó demonstrációt tartottak, lezárták az M0 lehajtóját. A tiltakozás alatt Budakalász belvárosa két órára fellélegzett, a szokásos péntek délutáni dugónak nyoma sem volt. A kalásziak megtapasztalhatták, milyen lenne, ha nem városunkban végződne az M0. Még egy nap és eldől: előre megyünk vagy hátra?

Budakalász belvárosa a pénteki demonstráció ideje alatt teljesen kiürült.

Illusztrációk: Facebook, Szabó Zoltán, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.