10 nap
2023. június 04.
Az M0 északi szektor (10-11. sz. főutak közti szakasz) tervezéséhez szükséges forrás biztosítása ügyében az utolsó pillanatokhoz érkeztünk. Amennyiben a Kormány június 14-ig nem biztosítja a kiviteli tervek készítéséhez szükséges 3,999 milliárd forintot, akkor a nyertesekkel megkötött tervezői megállapodás nem tud hatályba lépni és újabb hosszú éveket veszítünk.
Budakalász és a térség lakói számára komoly reményt adott, hogy dr. Vitályos Eszter az országgyűlési választás előtt képviselőjelöltként, majd megválasztott képviselőként is felkarolta ezt a kiemelten fontos beruházást, de ezzel együtt nem áll jól a 2012 óta nemzetgazdasági szempontból kiemelt státuszú M0 északi szektor ügye.
A napokban egy ellenzéki országgyűlési képviselő is erről kérdezte a közlekedési és építési tárca vezetőjét. A Parlament honlapján olvasható válaszában Lázár János ugyan az ország legfontosabb útrendszereként említette a beruházást, de a korábbi kormányzati állásponttal homlokegyenest ellenkező mondatai sokakat megdöbbentettek:
„Az Ön által hivatkozott szakasz az ország egyik leggyönyörűbb, környezetvédelmi szempontból leginkább védett területét jelenti. Egyáltalán nem vagyok arról meggyőzve, hogy akkor szolgáljuk legjobban a jövő nemzedék érdekeit, ha itt 2-2 sávos utak beépítését végezzük el.”
Aki ismeri a projektet (alagútban vezetett nyomvonal, alaposan körüljárt környezetvédelmi szempontok, erős lakossági támogatás) tudhatja, ez nem valós érv. Itt vagy egy óriási félreértésről, vagy a Kormány álláspontjának gyökeres megváltozásáról lehet szó. Csak reméljük, hogy az előbbiről, hiszen a jövő nemzedéknek sem lehet érdeke, hogy a Megyeri híd felől érkező, illetve arra tartó brutális átmenő forgalom a tervezett alagút helyett Budakalász és a térség szűk lakóövezetein keresztül dübörögjön.
Néhány nappal ezelőtt a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács konferenciáján is szóba került az M0 folytatása. Bár a körgyűrű M1 autópálya és a 10. sz. főút közti hegyvidéki szakasza ügyében valóban van vita,
az M0 északi szektor (10-11. sz főutak közti szakasz) szükségességét és a hosszas előkészítés során kialakult nyomvonalat senki sem vitatja.
Ezek után joggal vetődik fel a kérdés: egy beruházás mitől lesz nemzetgazdasági szempontból kiemelt? Nyilván attól, hogy a vitathatatlan nemzetgazdasági jelentőség és társadalmi hasznosság miatt a kormányzati döntéshozók alapos megfontolások után annak nyilvánítják. Nincs okunk feltételezni, hogy az M0 esetében tizenegy évvel ezelőtt ez máskét történt volna (Lázár János akkor a Miniszterelnökséget vezette).
Az építési tárca vezetőjeként azonban jelezte, a beruházás felülvizsgálat alatt áll. A további vizsgálódásra és az „ország legfontosabb útrendszere” folytatásának terveihez szükséges 3,999 milliárd forint előteremtésére azonban már csak 10 nap áll rendelkezésre.