Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. április 20. szombat | Tivadar napja

Hírek

 

25 éves a Kalász Alapfokú Művészeti Iskola – múltidéző a jövő jegyében

2022. május 18.

Szombaton 15 órától tartják a 25 éves Kalász Alapfokú Művészeti Iskola Jubileumi Gáláját a Kós Károly Művelődési Ház báltermében és szabadtéri színpadán. A rendezvényre nagy szeretettel várnak minden zeneiskolást, valamint a hozzátartozókat és a barátokat.

A Kalász Művészeti Iskola 1997-ben alakult meg a Faluház ÁMK részeként. Az új zeneiskola alapító igazgatója a Kossuth-díjas Vujicsics Együttes egyik tagja, Eredics Gábor, aki 15 évig vezette az intézményt. 2001-ben a Faluházból kiválva az iskola önálló intézménnyé vált, ám az új épületet, ami az otthont nyújtja jelenleg is a zenetanulásnak, csak 2003-ban vehették birtokba. 2008-ban Hermeszné Uracs Mónika zongoratanár vette át az iskola igazgatói posztját, aki egy rövid megszakítással a mai napig lelkiismeretesen vezeti az intézményt. A 2012/13-as tanévben az iskola az Önkormányzat alól a Váci Tankerületi Központ fenntartása alá került. A 25 éves jubileum idején 25 szakirányon 31 zenetanár oktatja az iskola jelenleg 275 diákját.

Hermeszné Uracs Mónika igazgatóasszony

Eredics Gábor hitt a klasszikus és a népzenei szakok organikus kapcsolatában; a Kalász Művészeti Iskola egyik sajátossága egy olyan pedagógiai kísérlet, melynek során a népzene és a klasszikus műfaj számtalan ponton kapcsolódik egymással. Ez az izgalmas házasítás új utakat nyitott meg a budakalászi zeneoktatásban, kamarazenélésben. Budakalász város színes népzenei hagyományokkal rendelkezik, megjelennek benne a magyar mellett a szerb és a német népi elemek is. Ehhez igazodva, a zeneiskolában lehetőség nyílik a népi hangszerek, zenei hagyományok megismerésére, elsajátítására is.

A zenetanulás, a hangszerjáték zenei, fizikai és lelki élmény, minőségi élményekre pedig mindenkinek szüksége van. Zenélés közben az idegrendszerünket stimuláljuk, hiszen a játék közben nagyobb és gyorsabb információáramlásra van szükség. A gyakorlás következtében egyes agyterületek között számos új kapcsolódás alakul, ami a zenetanuláson kívül is nagy hasznára válik a diákoknak.

A kamarazenélés (társas zenélés) közösséget épít. Másokkal zenélni egy életre szóló tapasztalat, melynek során a növendékek szorgalmat, kitartást, másokra figyelést, empátiát, koncentrációt tanulnak. Megtanulják a társukat metakommunikációval érzékelni. Ezek a készségek bármikor hasznosíthatók életünk során a társas kapcsolatainkban, csapatmunkában vagy bármilyen jellegű együttműködésben. A tanárok először barátokat, ismerősöket állítanak kisebb kamarába, figyelve a fokozatosságra, az egyének személyiségére, majd idővel nagyobb együttesekbe, zenekarba delegálják a gyerekeket, mikor már könnyebben megy a kapcsolódás idegenekkel is.

A Kalász Művészeti Iskola tanárai Budakalász büszkeségei is, hiszen mindamellett, hogy több esetben maguk is neves művészek, kiváló pedagógiai érzékkel bírnak. A mindenkori tanárok között 5 Kossuth-díjas, 6 Príma-díjas, de vannak Artisjus-díjas zenészek is. Nem elég jó zenésznek lenni, át kell tudni adni ezt a tudást. A zeneiskolában nagyon fontos a jó tanár-diák kapcsolat, mert az órák nagy része egyéni oktatás. Nem csak a gyerekkel kell tudni bánni, hanem a többi kollegával és a szülőkkel is, hiszen egy zenei pálya egyengetéséhez nélkülözhetetlen a szülői támogatás, együttműködés. Egy jó tanár, ha személyiségében passzol a tanítvánnyal, szinte bármit el tud érni a gyermeknél. Szedmák Eszter csembaló- és orgonaművész, a zeneiskola egykori tanítványa, aki 2016-ban a Herfordi Nemzetközi Orgonaverseny nyertese lett a következőképpen nyilatkozott a zeneiskoláról és a zongoratanáráról, akinél elkezdte a pályafutását:

„Nagyon hálás vagyok H. Kürtösi Mónikának, hiszen rengeteg módon támogatott: együtt készültünk fel koncertekre, versenyekre, elvitt más tanárokhoz is, kottákat, CD-ket kaptam tőle, valamint egyéb zenei tárgyakból (mint például a szolfézs és a zenetörténet) is oktatott. Ez a szeretetteljes és támogató légkör azonban nemcsak az ő osztályára volt jellemző, hanem az egész zeneiskolára. Nagyon jó volt a tanárok közötti együttműködés, így rengeteg projekt, koncert jött létre.”

Szedmák Eszter csembaló- és orgonaművész

 

Közeleg a felvételi

A Zeneiskolába jelentkező gyermekeket 2022. június 14-én és 16-án (kedden és csütörtökön) délután online előjelentkezés után tanáraink meghallgatják. Játékos felvételi keretében vizsgáljuk a gyermek hallását (éneklés), ritmusérzékét (tapsolás). Kérjük, hogy a gyerekek egy-két dal eléneklésével készüljenek. A felvételi eredményéről írásbeli értesítést küldünk július elején.

TANULHATÓ TÁRGYAK:

Klasszikus zene: szolfézs, hegedű, gordonka, magánének, furulya, fuvola, klarinét, szaxofon, trombita, kürt, harsona, tuba, gitár, ütő, harmonika, zongora, csembaló.
Népzene: népi hegedű, népi brácsa, tambura, népi furulya, citera, népi ének, tekerő, népi harmonika.

A hangszeres évfolyamokon a heti 2 fő tárgy foglalkozás mellett a negyedik évfolyam végéig kötelező a szolfézs.

További részletek a zeneiskola honlapján (kami.edu.hu)

A zeneiskolában négy-ötszörös a túljelentkezés, különösen a közkedvelt szakokra, mint a zongora, a gitár és a fuvola. A kicsiknek csoportos szolfézs felvételi van, ahol oldott környezetben megfigyelik, hogy a gyermek érett-e a csoportos órára, bevonható-e a foglalkozásba, figyelik a zenei halláskészségét és a ritmusérzékét. Emellett a felvételi elbeszélgetésen felmérik, hogy megvan-e az adott hangszerhez az állóképessége, fizikuma, megfelelő mérete a gyermeknek ahhoz, hogy el tudja kezdeni az adott hangszer. Alkalmasság alapján keresik meg, hogy melyik hangszeres szak az ideális a kezdőknek. A cél, hogy a felvételiző megtalálja a neki való hangszert és sikerélményeket tapasztalhasson meg általa.

A szöveg megjelent a Budakalászi Hírmondó áprilisi számában.

Gulyás Rita