70 százalékos állapotban: jól haladnak a Barát-patak torkolatánál épülő zsilip munkálatai
2023. február 22.
A Barát-patak torkolatánál épülő árvízkapu építési munkálatainak 70%-a elkészült. A bruttó 3,1 milliárd forint összköltségű projekt fő célja a térség árvízi biztonságának növelése, az árvízi kockázatok csökkentése. A munka előrehaladását bemutató szerdai eseményen Papanek László, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság osztályvezetője beszélt a nagyszabású beruházás okairól és a projekt jelenlegi állásáról. Ezt követően Székely Sándor, az Aqua-Generál Kft., mint kivitelező cég fő-építésvezetője mutatta meg a kivitelezést egy látványos helyszínbejárás keretében.
Budakalász belterülete több ponton mélyebben fekszik, mint a Duna-parti Duna sétány több szakasza. A Barát-patak medre dunai árhullám esetén különlegesen magas árvízvédelmi kockázatot rejt magában, hiszen egy esetleges árvíz visszaduzzaszthatja a patakot. A probléma kezelésének érdekében a Barát-patak dunai torkolatánál zsilip épül, ami magas vízállás esetén elzárja a dunai ár útját, a patak vízhozamát pedig elektromos szivattyúval emeli át a Duna medrébe.
A zsilip telepítése kulcsfontosságú a város területének árvízvédelme szempontjából. Az új zsilip megfelel majd a hazai és az uniós követelményeknek is, jelentősen növeli a térség biztonságát, valamit az építkezés keretein belül egy híd is épül.
A munkálatok 2022 március elején kezdődtek el a Budakalász és Budapest III. kerületének határán található Barát-patak torkolati szakaszán. Április elején a kivitelező régészeti objektumokat talált a munkaterületen. Az örökségvédelmi hatóság szakemberei a májusi helyszíni bejárás során megállapították, hogy a munkaterületen 1,7-2,2 méter magasságú, késő középkori épületmaradványok, továbbá őskori gödörobjektumok találhatók. Az előkerült régészeti jelenségek miatt teljes körű feltárást rendeltek el, emiatt a kivitelezés szünetelt. A régészeti munkálatok augusztus első felére fejeződtek be, ezután folytatódott tovább a zsilipépítés.
A kivitelező Aqua-General Kft. fő-építésvezetője, Székely Sándor elmondta: az elmúlt hónapokban elkészült a műtárgy alaplemeze, megkezdődött a felmenő szerkezetek építése. A közbenső födém betonozási munkái véget értek, jelenleg a zárófödém vasszerelési munkái folynak. Ezzel egy időben készül az üzemi híd is.
Februárban megkezdődtek a már elkészült szerkezeti elemek víztartási próbái is. Ez azt jelenti, hogy árvíz idején a műtárgy vízzel elöntött részeit feltöltik, majd a magyar szabványoknak megfelelően mérésekkel igazolják a műtárgy vízzáróságát. A próba az árvízkapu budakalászi oldalon lévő szivattyúterének feltöltésével kezdődött, február 20-tól pedig az óbudai oldal szivattyútere következett.
A próba végeztével elindul a kiértékelés, majd a kapott eredmények függvényében megkezdődhet a gépészeti és egyéb technológiai elemek beszerelése. A beépítésre szánt szivattyúk, elzáró szerkezetek (zsiliptáblák és kapcsolódó szerkezetek) és az uszadékfogó gerebek a kivitelezés helyszínére beérkeztek. A szerkezetépítés előrehaladtával ezek beépítése is megtörténik.
A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében, uniós és hazai támogatással megvalósuló, bruttó 3,1 milliárd forint összköltségű fejlesztés várhatóan a nyár elejére készül el.
Játszótér és emlékhely
A kivitelező cég vállalta, hogy játszótéri eszközöket telepít a városba, és a Kőbányai úton valósul meg a fejlesztés. Az Önkormányzat és a kivitelező abban is együttműködik majd, hogy az elkészülő zsilip közelében emlékhelyet alakítsanak ki a régészeti leleteknek. Még keresik a pontos helyszínt és a megvalósítás módját, de az összhang megvan a felek között ebben a témában is.