Buszjárat – az északi agglomeráció kelet-nyugati irányú összekötése
2025. július 15.
Városunk és a régió településeinek lakossága a sokszorosára nőtt, a brutális autóforgalmat és a vele járó környezet- és zajszennyezést a tömegközlekedés fejlesztésével lehet kezelni. Forián-Szabó Gergely kérte a közlekedési államtitkárt és az országgyűlési képviselőket a tervezett buszjárat mielőbbi beindítására.
2023 októberében a budakalászi képviselő-testület határozatot fogadott el a közösségi közlekedés fejlesztésére és konkrét javaslatot fogalmazott meg egy olyan városközi buszjárat beindítására, ami összekötné a HÉV, a vasút és a metró kötöttpályás vonalait. A kezdeményezést dr. Vitályos Eszter is támogatásáról biztosította, hiszen programjában szintén szerepel a dunakanyari közösségi közlekedés fejlesztése.
2024 februárjában az autóbuszjárat beindításának feltételeiről tárgyalások zajlottak az Építési és Közlekedési Minisztérium, a Közlekedéstudományi Intézet és a Volánbusz szakembereivel. A megbeszélésen Budakalász bemutatta, hogyan lehetne a 800-as és a 300-as buszcsaládok forgalmával összehangolva az Üröm-Pilisborosjenő – Budakalász – Megyeri híd – Újpest-városkapu útvonalon összekötni a 2-es vasútvonalat, a H5 HÉV és az M3 metró kötöttpályás vonalait.
100 éve a HÉV az egyetlen tömegközlekedési eszköz
Bár Budakalász népessége az elmúlt évtizedekben a többszörösére nőtt, több mint 100 éve a szentendrei (H5) HÉV az egyetlen nagy utasforgalmú közösségi közlekedési eszköz, amely városunk észak-déli irányú összeköttetését biztosítja. Régi adósság, hogy végre kelet-nyugati irányban is bekapcsolódhassunk a regionális közlekedésbe. Budakalász Fenntartható Mobilitási Terve (SUMP) alapján erre tettünk szakmai érvekkel alátámasztott javaslatot. Az új közösségi közlekedéssel az Észak-Pesten található oktatási intézmények, munkahelyek és sportolási lehetőségek sokkal rövidebb idő alatt lennének elérhetők.
A minisztériumi megbeszélésen Budakalász azt is jelezte, kész közreműködni az igényfelmérésben, valamint az optimális útvonal és a megállók helyének meghatározásában és a résztvevőknek megküldtük a mobilitási stratégiánk és más szakmai dokumentumok vonatkozó háttéradatait is.
A lakossági kérdőívvel kapcsolatos szakmai egyeztetések után a budakalásziak körében felmértük az autóbuszjárat iránti lakossági igényt. A kérdőívet összesen 1507 válaszadó töltötte ki: kiderült, napi rendszerességgel több mint 700-an, heti rendszerességgel pedig 1253-an használnák a buszjáratot. A válaszadók jelentős része a munkahelyére szeretne eljutni a járattal, emellett jelentős az igény az Újpest – Rákospalota térségébe iskolába járók részéről is. A válaszokból azt is megtudtuk, hogy bár több mint félezren csak autóval hagyják el Budakalászt, a válaszadók csupán 6 százaléka zárkózik el a tömegközlekedés használatától.
Forián-Szabó Gergely nemrég levélben foglalta össze a budakalászi erőfeszítéseket Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkárnak, dr. Vitályos Eszter és Menczer Tamás országgyűlési képviselőknek. Felhívta a figyelmüket arra is, hogy a buszjárat városunk forgalmában jelentős mértékben váltana ki autókat és tízből egy kalászi életét közvetlenül is megkönnyítené. A forgalmas utak mentén élők környezete is egészségesebbé válhatna, javulnának a József Attila, a Damjanich és a Budai út mellet a WHO által megadott egészségügyi határértékhez képest 2024-ben mért lesújtó légszennyezési adatok.
A polgármester kiemelte: a közösségi közlekedés fejlesztése Budakalász lakói számára azért is kulcsfontosságú, mivel a tervezett állami közúti beruházások (pl. elkerülő út, M0 északi szektor folytatása) megvalósulására még sokáig várni kell. A Flórián téri felüljárók lezárása miatt a Szentendrei úton az iskolaidőszak után is rendszeresen kialakuló forgalmi dugók jól mutatják, hogy nem csak a budakalásziaknak, hanem minden más érintettnek is hasznos lenne az északi agglomeráció településeinek kelet-nyugati irányú összekötése.
Az autós mobilitás mellett a közösségi közlekedést is fejleszteni kell
Pest vármegye 1,3 millió lakosának meghatározó része a Pilisvörösvári és a Szentendrei járások huszonkét településén él. Közülük Budakalász, Pilisborosjenő, Pomáz és Üröm népessége az elmúlt évtizedekben kiugró mértékben gyarapodott. A pilis-dunakanyari agglomerációs övezet vonzereje miatt a lakosszám és az ezzel együtt járó mobilitási igény folyamatosan növekszik. Akkor van esélyünk helyes irányba fordítani a közlekedési trendet, ha az autós mobilitás mellett más lehetőségeket is teremtünk – fogalmazott a polgármester.
Térségünkben a közösségi közlekedés fejlesztése kiemelten fontos közérdek. Mivel a városközi autóbuszjárat ügyét a budakalásziakon túl az érintett települések is támogatják, Forián-Szabó Gergely kérte a megkezdett munka folytatását, a tervezett buszjárat mielőbbi beindítását.







