Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поэдравльамо на интернет страници града Калаэа

2020. augusztus 09. vasárnap | Emőd napja

Hírek

 

A H5 HÉV fejlesztése kulcskérdés a város számára

2020. július 03.

A kötött pályás közösségi közlekedés komoly közúti forgalomcsillapítási lehetőséget kínál, amelyhez parkolási, kerékpáros és gyalogos útvonalfejlesztések is társulnának. Cikkünkben összefoglaljuk dr. Göbl Richárd polgármester Budapest Fejlesztési Központnak küldött, vasútfejlesztéshez kapcsolódó javaslatait és kéréseit. A H5 HÉV-fejlesztés időtávja legalább hét év, amivel az itt élők számára sok évtizedes adósságot lehet majd törleszteni.

Az elővárosi és városi vasútfejlesztési tervek között szerepel a H5-ös vonal felújítása, megvalósulhat az észak-déli városi, elővárosi gyorsvasútvonal a H6/7-es vonalak összekötésével. Több száz milliárd forintos fejlesztések részeként a szentendrei HÉV teljes vonala is megújul. A tervek szerint a járműpark összes szerelvényét korszerű vasúti kocsikra cserélik, a megállóhelyeken akadálymentesített peronokat és modern infrastruktúrát alakítanak ki.

Az elfogadott közlekedésfejlesztési koncepció célja Budapest átjárhatóságának fejlesztése, az elővárosi területek bekapcsolása, illetve az, hogy a vasút váljon versenyképesebbé az egyéni közlekedéssel szemben. A tervek szerint a gyorsvasút vonal Ráckevétől, illetve Csepelről indulna, majd a Kálvin téren és a Nyugati pályaudvaron át Békásmegyerig haladna, onnan Szentendre, majd Esztergom lenne a végállomás. Első ütemben a H5 Batthyány tér – Szentendre és Békásmegyer – Szentendre közötti vonalszakaszának felújítása valósulhat meg, valamint megújulhatnak a HÉV állomásai, megállóhelyei, utastájékoztatási infrastruktúrája.

A kezdeményezésbe jól illenek a 2011 Egyesület által megfogalmazott célok, a városvezetés elkötelezettsége Budakalász közösségi, kerékpáros- és gyalogosbarát fejlesztése iránt. A városvezetés városfejlesztési koncepciójának fontos részét jelentik a gyalogátkelőhelyek, gyalogutak fejlesztése, létesítése, a kerékpártárolási és parkolási lehetőségek bővítése. Ezen túl az alábbi javaslatokat küldte el polgármester úr Vitézy Dávidnak, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának a HÉV-vonalak fejlesztésével kapcsolatban.

·         A viteldíjak, díjzónák, kedvezmények átalakítása, az 5 km-es díjzóna visszaállítása érdemben növelheti a közösségi közlekedés vonzerejét.

·         A Lenfonó csomópont áteresztőképességén nagymértékben javítana a peronok áthelyezése. Az utasok a közúti átjárót követő szakasz új peronjain várakoznának. Jelenleg a biztosítóberendezés az államosok tartózkodó szerelvények ki- és beszállási ideje alatt is blokkolja a csomópontot.

·         A Budakalász és Szentistvántelep megállók épületei a településképhez tartoznak, utóbbi épület védelem alatt is áll. A Lenfonó állomás jelenleg üres épületének sorsa – főként a peronok áthelyezése miatt meggondolandó.

·         Nagy kapacitású parkoló kialakítására véleményünk szerint a Budakalász megállónál lenne lehetőség. A Lenfonó kereszteződésben a jelenlegi ősfás parkot szeretnénk megőrizni, a szükséges P+R parkoló megépítését elsősorban a Budakalász állomás jelenlegi rendezetlen környezetében javasoljuk megoldani.

·         A világítással, kamerával felszerelt B+R kerékpáros parkolók kiépítését kiemelten támogatjuk. A gépkocsi parkolóhelyeken a lombkoronás növényzet telepítése álláspontunk szerint elengedhetetlen.

·         Egy új, keresztirányú buszjárat az Üröm – Budakalász – Káposztásmegyer – Megyeri híd útvonalon további alternatívát kínálna a közösségi közlekedésre.

·         A HÉV-hez közel eső lakóterületek zaj- és rezgésterhelése képezzék fontos részét a tervezett korszerűsítések

Február végén a nyílt európai uniós közbeszerzéssel elindult a szentendrei hév-vonal felújítását, akadálymentesítését és új P+R parkolók építését is tartalmazó program, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) kiírta az 5-ös metró első ütemének megtervezésére szóló tendert. A fejlesztést a 2021 és 2027 között várható brüsszeli forrásokból tervezik megvalósítani. A H5-ös HÉV vonalán modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével. A közösségi közlekedés átgondolt fejlesztésével nemcsak Budakalász, de a környező települések is fontos lépéseket tehetnek a fenntartható mobilitás irányába.

Cikkünk megjelenését követően írt arról cikket az egyik hírportál, hogy belátható közelségbe került az 5-ös metró megépítése.

Kép forrása: Népszava online

Közel egymillió agglomerációs és budapesti lakos közlekedését segítő beruházását hirdette meg februárban a Budapesti Fejlesztési Központ. A koncepció lényege a H5-ös, H6-os és H7-es hévek összekötése a budapesti belváros alatt úgy, hogy egy észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer alakulhasson ki. Több mint tízmilliárd forintba kerül csak a tervezése a három HÉV-vonal fejlesztésének. A sokévtizedes lemaradás lefaragásának első üteme legkorábban három év múlva indulhat, ha Brüsszelből sikerül rá pénzt szerezni.

Az ajánlattételi határidő a járvány ideje alatt járt le, de mindkét nyílt közbeszerzési eljárásra érkezett érvényes ajánlat. A ráckevei (H6) és a csepeli (H7) HÉV-vonalak felújítására, összekötésére, illetve az egyesített pálya Kálvin térig való meghosszabbítására már alá is írták a tervezői szerződést és a szentendrei HÉV (H5) megújítására vonatkozó tervezői szerződés is rövidesen megszülethet. Sajóinformációk szerint a fedezet igazolása okozza a csúszást, de a nyertes céget már kiválasztották. Az ajánlat szerinti vállalási ár nettó 1,755 milliárd forint. Itt a tervezők feladata a H5-ös vonal korszerűsítése, modern, akadálymentesített megállók kialakítása, a vasúti pálya teljes felújítása Békásmegyertől Szentendréig a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével, az utaskomfort növelésével. Az infrastruktúra-tervezéssel párhuzamosan hamarosan indul az érintett hév-vonalakra új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzésének tendere is a MÁV-HÉV-vel együttműködésben. Minderre a pénzt uniós forrásból teremtenék elő.

A jelenlegi HÉV-vonalak a hetvenes évek műszaki színvonalát képviselik, a járműállomány életkora eléri az ötven évet, ezért nem is versenyképes a szolgáltatás színvonala. A fejlesztéssel a városi és elővárosi autóforgalom jelentősen csökkenthető, így hosszútávon az autóhasználatból származó légszennyezés és szén-dioxid kibocsátás is kevesebb lehet. A HÉV-vonalak fejlesztése sokévtizedes közlekedési adósság Budapesten és az agglomerációban, a kivitelezés első üteme legkorábban is csak három év múlva indulhat.