A H5 HÉV-vonal fejlesztése kulcskérdés Budakalász számára
2020. május 25.
Budakalász közlekedési koncepciójának egyik alappillére a HÉV-fejlesztés. A kötött pályás közösségi közlekedés komoly forgalomcsillapítási lehetőségek kínál, amelyhez parkolási, kerékpáros és gyalogos útvonalfejlesztések is társulnának. Cikkünkben összefoglaljuk a Budapest Fejlesztési Központnak küldött, vasútfejlesztéshez kapcsolódó javaslatainkat és kéréseinket.
Az elővárosi és városi vasútfejlesztési tervek között szerepel a H5-ös vonal felújítása, megvalósulhat az észak-déli városi, elővárosi gyorsvasútvonal a H6/7-es vonalak összekötésével. Több száz milliárd forintos fejlesztések részeként a szentendrei HÉV teljes vonala is megújul. A tervek szerint a járműpark összes szerelvényét korszerű vasúti kocsikra cserélik, a megállóhelyeken akadálymentesített peronokat és modern infrastruktúrát alakítanak ki.
Az elfogadott közlekedésfejlesztési koncepció célja Budapest átjárhatóságának fejlesztése, az elővárosi területek bekapcsolása, illetve az, hogy a vasút váljon versenyképesebbé az egyéni közlekedéssel szemben. A tervek szerint a gyorsvasút vonal Ráckevétől, illetve Csepelről indulna, majd a Kálvin téren és a Nyugati pályaudvaron át Békásmegyerig haladna, onnan Szentendre, majd Esztergom lenne a végállomás. Első ütemben a H5 Batthyány tér – Szentendre és Békásmegyer – Szentendre közötti vonalszakaszának felújítása valósulhat meg, valamint megújulhatnak a HÉV állomásai, megállóhelyei, utastájékoztatási infrastruktúrája.
A kezdeményezésbe jól illenek a még a 2011 Egyesület által megfogalmazott célok, a városvezetés elkötelezettsége Budakalász közösségi, kerékpáros- és gyalogosbarát fejlesztése iránt. A városfejlesztési koncepciónk fontos részét jelentik a gyalogátkelőhelyek, gyalogutak fejlesztése, létesítése, a kerékpártárolási és parkolási lehetőségek bővítése. Ezen túl az alábbi javaslatokat küldtük el Vitézy Dávidnak, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának a HÉV-vonalak fejlesztésével kapcsolatban.
– A viteldíjak, díjzónák, kedvezmények átalakítása, az 5 km-es díjzóna visszaállítása érdemben növelheti a közösségi közlekedés vonzerejét.
– A Lenfonó csomópont áteresztőképességén nagymértékben javítana a peronok áthelyezése. Az utasok a közúti átjárót követő szakasz új peronjain várakoznának. Jelenleg a biztosítóberendezés az államosok tartózkodó szerelvények ki- és beszállási ideje alatt is blokkolja a csomópontot.
– A Budakalász és Szentistvántelep megállók épületei a településképhez tartoznak, utóbbi épület védelem alatt is áll. A Lenfonó állomás jelenleg üres épületének sorsa – főként a peronok áthelyezése miatt meggondolandó.
– Nagy kapacitású parkoló kialakítására véleményünk szerint a Budakalász megállónál lenne lehetőség. A Lenfonó kereszteződésben a jelenlegi ősfás parkot szeretnénk megőrizni, a szükséges P+R parkoló a HÉV-vonal keleti oldalán létesülhetne. Szentistvántelepen a vasúti töltés mellett lenne lehetőség további parkolóhelyek kialakítására.
– A világítással, kamerával felszerelt B+R kerékpáros parkolók kiépítését kiemelten támogatjuk. A gépkocsi parkolóhelyeken a lombkoronás növényzet telepítése álláspontunk szerint elengedhetetlen.
– Egy új, keresztirányú buszjárat az Üröm – Budakalász – Káposztásmegyer – Megyeri híd útvonalon további alternatívát kínálna a közösségi közlekedésre.
– A HÉV-hez közel eső lakóterületek zaj- és rezgésterhelése képezzék fontos részét a tervezett korszerűsítések.
A közösségi közlekedés átgondolt fejlesztésével nemcsak Budakalász, de a környező települések egyaránt fontos lépéseket tehetnek a fenntartható mobilitás irányába.
A Budapest Fejlesztési Központnak küldött hivatalos levél itt olvasható.