A MÁV összefoglalta a Budapest-bérlet megszűnésének hátrányait
2024. január 20.
A MÁV jelezte Lázár János közlekedési miniszternek, hogy a szerződés felbontása kétszer annyi utasnak okozna nagy hátrányt, mint amennyinek némi előnyt. Az állam több milliárd forintot veszítene abból, amit Budapest fizet a MÁV-Volánbusznak. Ha a kormány felmondja a szerződéseket, a fővárosnak párhuzamos járatokat kell majd indítani a vonatok, HÉV-ek és a Volánbuszok mellett, azaz egy feleslegesen pazarló rendszer jönne létre – fogalmazott az állami vasúttársaság a sajtóhoz is eljutott szakmai anyagban.
A Pilis-Dunakanyarban ígért közúti fejlesztések elhalasztása és az M0 északi szektor bizonytalan helyzete miatt számunkra különösen fontossá vált a kötöttpályás közösségi közlekedés elérhetőségének javítása. A dunakanyari súlyos közlekedési gondok enyhítésének ez a legkézenfekvőbb módja – fogalmazott dr. Göbl Richárd a közlekedési miniszternek írt levélben, amit dr. Vitályos Eszter országgyűlési képviselő is aláírt. Sürgették a fővároshoz közeli települések szempontjainak figyelembevételét és egy igazságos tarifarendszer kidolgozását.
Tavaly májusban az 5 kilométeres vonaljegyek megszüntetése már jelentős áremelkedést (250 forintról 400 forintra) hozott a budakalászi alkalmi utazóknak, és a vármegyebérlet bevezetésekor is hátrányos helyzetbe kerültünk. Ezekkel a bérletekkel a kalásziak ugyanis csak a városhatárig tudnak eljutni HÉV-vel, míg más agglomerációs településekről a Volánbusz és a MÁV járataival Budapest belső területei is elérhetőek anélkül, hogy a Budapest-bérletet kelljen váltani.
A nemzetközi jó gyakorlatok alapján egy távolságalapú tarifarendszerre van szükség, ehhez a főváros-közeli településeken élők szempontjait is figyelembe kell venni. El kell érni, hogy a tömegközlekedés térségünkben vonzó alternatíva legyen, ezért a H5-ös HÉV agglomerációs szakaszának felújítása is égetően szükséges – mondta Forián-Szabó Gergely alpolgármester az InfoRádióban.