Az egész testünk a hangszer
2023. június 26.
Fujita Júlia operaénekes, 2011 óta Szentistvántelepen lakik, hat nemzetközi verseny győztese, eredményeiről, mindennapjairól, terveiről kérdeztük.
![](https://www.budakalasz.hu/wp-content/uploads/2023/06/HNT_5298.jpg?x49776)
Fotó: Hartl-Nagy Tamás
Hogy lesz valakiből énekes?
Budakalászon Magyar Szilviánál egy évig tanultam énekelni, majd a budapesti Bartók Béla Konzervatóriumban érettségiztem az ének tanszakon González Mónika növendékeként. Gyerekként egy kórusban kezdtem és kicsit fuvoláztam, azóta már csak zongorázok és énekelek. Egyértelmű volt, hogy zenei vonalon maradok és a Debreceni Egyetemre is ezzel mentem tovább dr. Ujvárosi Andrea osztályába. Az egyetemmel párhuzamosan elvégeztem egy kulturális rendezvényszervezői képzést, Erasmus ösztöndíjjal Mannheimben is tanultam. A BA képzés végén ért meg a hangom az igazán magas darabok felé, az alapdiplomán már Olympiát énekeltem. Most az a tervem, hogy befejezem az operaének mesterképzést, illetve egy művésztanári képesítést is szerzek, de később doktorizni is szeretnék, ha úgy alakul.
Mit jelent az, hogy magas darabok felé érett meg a hangod?
A hangszerv folyamatosan fejlődik, változik, mi pedig olyan darabokat igyekszünk énekelni, amik a legkülönlegesebb oldalát domborítják ki a hangunknak. Szerencsére már korán sejthető volt az én irányom, hiszen a testfelépítésem is árulkodó. Vegyük például a vonós hangszereket. A cselló hangja mély, mivel nagy a hangszertest, a húrok pedig hosszúak és vastagok. Ezzel szemben a hegedű teste és húrjai kisebbek, a hangja pedig magasabb. Mivel egy énekes teste a hangszertest, ha az kicsi, a hangszalagok is valószínűleg rövidebbek. Nem minden esetben igaz ez, de ha egy hozzáértő rám néz, sejti, hogy magas hangot rejt a torkom. Én lírai koloratúrszoprán vagyok, ami egy világos és nagy hangterjedelmű énekhang.
A családodon belül volt énekes vonal?
A családomban legfőképp mérnökök vannak. Anyukám pénzügyi területen dolgozik. A nővéremnek gyerekként is szép hangja volt, miatta kezdtünk el mi is zenét tanulni. Az első énekórámon, amikor elkezdtem komolyabban foglalkozni a hangképzéssel, Magyar Szilvia megkérdezte tőlem, miért szeretnék énekelni tanulni. Szinte kínosnak éreztem elmondani neki, hogy operaénekes szeretnék lenni. Akkor lehetetlen gondolatnak tűnt, ma már operaének mesterszakosként a hétköznapok részévé vált.
Hogyan néz ki egy átlagos napod?
Korán kelő vagyok, szándékosan nem húzom be a függönyt, hogy reggel a napfény ébresszen fel. Szeretek reggel tornázni, ha korán van próba akkor már reggel 8-kor skálázok. Egy nap többször is énekelek, ha szükségét érzem, este is, volt már, hogy hajnali kettőkor még gyakoroltam. Persze nem minden időszak ilyen húzós, de van, amikor több fronton kell helyt állni, muszáj minden időt beosztani. Eredményesebb a gyakorlás, ha kevesebb éneklés mellett többet foglalkozunk fejben a darabbal. Memorizálni, szöveget fordítani, gondolkodni az előadásmódon. Próbálok figyelni arra, hogy legyen életem az éneklésen kívül is, de ez a meglévő kapcsolataim ápolásában kimerül. Szeretek másokkal együtt kávézni vagy enni valamit, közben beszélgetni. A maradék időmben a kollégiumi szobámban kertészkedek, bár már a folyosón is sorakoznak a cserepeim. Virágmagokat veszek, palántákat nevelek, majd a virágokat hazahozom, elültetem őket, vagy elcserélem itt, Kalászon. Legutóbb így kaptam gyöngyvirág hajtásokat a szomszédomtól.
Milyen képességek segítenek a színpadon?
Az éneklés sokoldalú szakma, nem árt a jó énektechnikán túl egy egészséges mennyiségű exhibicionizmus, humor, koncentrációs képesség, nyelvtudás, valamint az alázat és a rengeteg önkritika. Jól kell tudni énekelni, de szerintem a színpadon mindezt olyan formában érdemes, ami őszinte. Az énekes átmenetet képez a színész és a zenész szakmák között, hiszen a szöveget magáévá kell tennie és elő kell adnia. A karakterek megformálásához úgy
gondolom, fontos valós dolgokból táplálkozni, mint például a saját tapasztalatok, vagy az egyéniségünk rejtett zegzugai. Az életünket is össze kell egyeztetni az énekléssel. Ha az egyik nap koncert van, fontos úgy felépíteni a megelőző napokat, illetve az aznapot, hogy estére a legjobb állapotban legyünk. Előző nap kialszom magam, nem vacsorázok túl későn, kalcium tablettát és rengeteg vizet iszok, előadás előtt egy órával már nem eszek semmit. Mivel sok mindent eredeti nyelven énekelünk, tudni kell sok nyelven beszélni. Mannheimben felhúztam a németemet, a szüleim vegyesházassága miatt gyerekkorom óta hallgatom az angolt, de apukám révén beszélek japánul is. Tanulok franciául, hét éven keresztül tanultam olaszul, de oroszul is olvasok.
Nagyon hasonlít az életmódod a sportolókéhoz.
Az éneklést valahol sportolásnak élem meg. Az operaéneklés fizikailag megterhelő. Az úszó is folyamatosan edz pár tizedmásodpercért, nekem is folyamatosan gyakorolnom, edzenem kell azért, hogy egy hangot csak egy picivel szebben tudjak megszólaltatni. Tudatosan étkezek, nem fogyasztok olyan ételeket, amik savat okoznak, sajnos az énekeseknél gyakran előfordul a reflux. Talán a rekeszizom aktív használata okozza, nem tudom. A hangszerv mindent megérez, ha az ember kialvatlan, akkor a hangja sem szól szépen. Fontos tényező a kondi is, mert erős fizikumra van szükség.
Milyen szerepe van a memóriának?
Jelentős. Fontos a jó memória, de a megfelelő színpadi rutinnal sok mindent lehet kezelni, még a bakikat is. A lényeg, hogy az előadó ne reagálja le, hogy hibázott, mindig menni kell előre. Egy előadást nem érdemes feláldozni azért, mert bakiztunk, kár rosszul éreznünk magunkat. Amikor rövid idő alatt sokat kell tanulni, például egy hosszabb darab esetén, jegyzeteket írok, hogy szerkezetileg összegezve jobban átlássam. De ha bármi borulna, akkor ott van a karmester, aki egy biztos segítség, hogy összetartsa a zenészeket és ne essünk szét a darabban. Olyan koncertszerű előadáson, ahol nincs karmester, éles helyzetekben a zongorakísérő is rengeteget tud segíteni.
![](https://www.budakalasz.hu/wp-content/uploads/2023/06/HNT_5295.jpg?x49776)
Fotó: Hartl-Nagy Tamás
Hogyan kezdtél el versenyezni?
Az első nyertes versenyem nemzetközi verseny volt. 2020-ban, a covid alatt nyertem egy online orosz rendezésű versenyt. A covid alatt nem lehetett utazni, így váltak divatossá az online versenyek. 2021-ben megnyertem a horvát Lav Mirskit, majd a Danubia Talents-et. A versenyek után más kezdett érdekelni. Énekeltem olyan operabemutatón, ahol a szervezést is én csináltam, hiszen kulturális rendezvényszervező is vagyok. Takács Lilla barátnőmmel kitaláltuk, hogy színpadra visszük Petrovics Emil ritkán játszott Lysistrate operáját, fantasztikus fiatal, valamint tapasztalt művészek alkották az előadói és alkotói gárdát. Ez a formáció meg is maradt KorTársulat néven. Nemrégiben újra versenyezni kezdtem és Londonban nyertem, valamint másik kategóriában újra első lettem ugyanazon a moszkvai versenyen, ami életem első versenye volt. Goriziában, egy olasz-szlovén versenyen sok tehetséges énekes között megnyertem a kategóriámat, Bernarda Fink volt a zsűrielnök, így nagyon megtisztelő volt az élen végezni.
Milyen ösztöndíjak, pályázati lehetőségek vannak, hogyan épül fel egy fiatal operaénekes egzisztenciája?
Mindenképpen több lábon kell állni, az operaénekesek sokszor az előadóművészet mellett tanítanak, pályáznak, vagy valami más területen is dolgoznak. Ez pénzügyileg kiszámíthatatlan szakma, az előadások, a versenygyőzelmek, illetve a tanulóévekben különböző ösztöndíjak is támogatnak. A Debreceni Egyetemen művészet és tanulmányi ösztöndíjban is részesültem. Más alapítványok és szervezetek ösztöndíjait is elnyertem, például idén az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa vagyok.
Hol lehet legközelebb hallani téged?
Debrecenben nemsokára ismét Juliskát énekelek Humperdinck: Jancsi és Juliskájában. Visszahívtak Olaszországba énekelni, azután szabadtéri előadásokon énekelek. Egy új érdekes projektünket debütáltatjuk a KorTársulattal, a „Függőségeink – ma és régen”-t. Ez két szatirikus Bach és Menotti mű egy órába sűrítve. Takács Lilla telefonfüggő lesz, én kávéfüggő, a férfi karaktereket pedig olyan nagyszerű énekesek fogják hozni, mint Donkó Imre, Szenthelyi Krisztián és Kurucz Ádám Attila. Pár másik előadás időpontja még szervezés alatt áll, ezek főképp hagversenyek, de ősszel egy Mozart előadásban is főszereplő leszek a Debreceni Egyetemen.
Urbán Ákos
A cikk megjelent a Budakalászi Hírmondó júniusi számában.