Berdó-fórum: az út és járdafejlesztések után újratervezés
2023. május 25.
A korábbi ígérethez híven megtartottuk a Berdó városrészt érintő lakossági fórumot a Kalász Suli ebédlőjében. Nem volt véletlen az élénk érdeklődés, a találkozón ugyanis két fontos téma, a fél éve bevezetett egyirányúsítás tapasztalatai, valamint a gyalogos átjáró és közösségi gyümölcsös tervei kerültek terítékre.
Nagel István alpolgármester köszöntője után dr. Váli István építészmérnök, a Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke összegyűjtötte és bemutatta a tapasztalatokat. Jelezte, az elmúlt három évtizedben nem készült átfogó koncepció a városrész fejlesztéséről, sőt, a távlati terveken berajzolt úthálózatfejlesztések sem valósulhattak/valósulhatnak meg, mert az elődök ezeket az önkormányzati ingatlanokat is eladták. Az elmúlt két évtizedben úgy nőtt rohamosan az itt lakók száma, hogy közben senki nem gondolta át, hogyan lehet majd megközelíteni a városrészt. Erre kétirányú gépjármű és gyalogos közlekedésre alkalmatlan utcák (Felsővár, Kálvária) állnak rendelkezésre, de a Berdó teljes területére jellemzőek a járda nélküli, nem kellően kiszabályozott szűk utcák. A városi főutakra csatlakozó két forgalmas utca járdái is hiányosak. A Képviselő-testület tavaly decemberben a gyalogosforgalom biztonsága érdekében döntött ezek egyirányúsításáról. A Kalász Suliba egyre több a gyalog közlekedő gyermek, nem lehetett kérdéses, hogy a biztonságuk elsődleges.
A fórumon elhangzott: a bevezetett ideiglenes forgalmirend addig tart, amíg a forgalmas két útvonalon megépülnek a hiányzó járdák, a Gyümölcs és a Berdó utcák találkozását pedig átalakítják. Az elsődleges cél, hogy ezek a munkálatok szeptember 1-ig befejeződjenek, ezután visszaállhat a kétirányú forgalom.
A város önálló pénzügyi lehetőségei is szóba kerültek. Nagel István alpolgármester jelezte, a központi elvonások után rendelkezésre álló szűkös saját források nem tesznek lehetővé jelentős fejlesztéseket, kizárólag pályázatokon tud pénzt szerezni a város, ez pedig kétesélyes.
Az estébe nyúló fórumon a Cseresznyés utcai gyalogos átjáró és a közösségi gyümölcsös ügye is terítékre került (az erről szóló slideokat az előadás anyagának végén találjuk). Ugyancsak a korábbi átgondolatlan településtervezés miatt a Berdón messzire esnek egymástól a gyalogos közlekedést segítő összekötő utcák, amin a Budai út vagy a HÉV megállók felé haladhatunk. A Gerinc és a Gyümölcs utcákat összekötő Áfonya és Cseresznyés utcák között például 600 méter a távolság, ami jelentős kerülőre kényszeríti a gyalogosokat, akik ezért nagyobb eséllyel ülnek inkább autóba. A „Berdó gyalogos tengely” várostervezési koncepció az ideális nyomvonalon, a Berdó utcától lehetővé tenné a Budakalász HÉV állomás kerülők nélküli gyalogos elérését. A Cseresznyés utca előtti vékony utcácska ezt a megoldást szolgálná és emellett gyümölcsfákkal is beültetnénk. Az önkormányzati terület így kettős célt szolgálhat: segítené a gyalogos közlekedést, gazdagítaná a várost egy kellemes gyalogos sétánnyal és a közösségi gyümölcsös terve is megvalósulhatna (a témáról ITT írtunk bővebben). A szomszédos ingatlanok tulajdonosai azonban úgy érveltek, hogy a tervezett fejlesztés zavarná a privát szférájukat, ezért a hónap végéig vételi ajánlatot terveznek tenni az keskeny önkormányzati telekre. A képviselők ennek ismeretében fognak dönteni, a tervezett gyalogos átkötés és a gyümölcsös sorsáról.