Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. október 14. hétfő | Helén napja

Hírek

 

Brüsszeli támogatással elindulhat a H5-ös HÉV felújítása

2022. október 24.

Ha az uniós forrásokat sikerül megszerezni a HÉV-re, akkor az ígért tíz éven belül elkészülhetnek az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai. Ebbe a projektbe az akadálymentes állomások kialakítása és a vonatok megemelt sebessége számít bele. Az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötik a város alatt. Minderről a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára, Vitézy Dávid beszélt.

Az agglomerációs közlekedés-fejlesztés kulcsa a HÉV-ek fejlesztése, amit a főváros is támogat. Az akadálymentesítés, az új járművek beszerzése és a vonalak meghosszabbítása tartozik ide. A terveket a volt Budapest Fejlesztési Központ már megrendelte, a tervek elkészültek, és jelenleg a vasúthatósági engedélyezésük zajlik. A tervek szerint még az idén meglesz az építési engedély. A HÉV-ek fejlesztése a külső szakaszon befejeződhet a 2026-os határidőig – ha az uniós forrásokat megkapja Magyarország. Ez a fejlesztés szerepel Magyarország helyreállítási tervében; arról, hogy a HÉV-ek fejlesztése szükséges, nincs vita, hiszen a vonatok ötvenévesek, a pálya sok helyen igen rossz állapotú.

„A közlekedési szakpolitikai feladatok a Technológiai és Ipari Minisztériumhoz tartoznak. Az illetékesek folyamatosan értékelik az összes olyan vasúti beruházást, ami előkészítés alatt áll. Ezek közül a HÉV-beruházások a társadalmilag leghasznosabbak között szerepelnek, ezért is szerepeltette őket a kormány a helyreállítási tervben. Hogy mikor jut rájuk annyi pénz, az valóban kérdés, de egyértelmű, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben számos tervet újra kell értékelni” – fogalmazott az államtitkár.

Az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötik a város alatt. Elsőként az egyszerűbb felszíni szakaszok kerülnek sorra. Vitézy Dávid szerint egyelőre nincs realitása az alagút megvalósításának, de úgy kell tervezni ma, hogy húsz vagy harminc év múlva reális fejlesztések lehetőségét biztosítsák, rendszerben gondolkodjunk, mert minden nagy kötöttpályás beruházás száz évre előre kötöttséget jelent.

A Vitézy Dáviddal ma megjelent interjú teljes terjedelmében a Telexen olvasható.