Budakalász igazságos tarifarendszert sürget
2024. január 11.
A Budapest-bérlet sorsáról január elején kirobbant politikai vita húsbavágóan érinti a Budapestre ingázó budakalásziakat. Tavaly májusban az 5 kilométeres vonaljegyek megszüntetése már jelentős áremelkedést (250 forintról 400 forintra) hozott a helyi alkalmi utazóknak, és a vármegyebérlet bevezetésekor is hátrányos helyzetbe kerültünk. Ezekkel a bérletekkel a kalásziak csak a városhatárig tudnak eljutni HÉV-vel, míg más agglomerációs településekről a Volánbusz és a MÁV járataival Budapest belső területei is elérhetőek anélkül, hogy a Budapest-bérletet kelljen váltani.
Az igazságos tarifarendszer mielőbbi bevezetése reményében nagyon vártuk a közlekedési miniszter bejelentését a márciusra tervezett tarifareformról, de a Budapest-bérlet sorsa kapcsán két napja bejelentett tervek Budakalászt és a hozzá hasonló helyzetben lévő településeket hátrányosan érinthetik.
Az 5 kilométeres HÉV-bérletek tervezett megszüntetése további jelentős áremelést jelentene a Budakalászról ingázók számára, hiszen a vármegyebérlet (9450 Ft) 59 százalékkal drágább, mint a Budakalász és Békásmegyer közti szakaszra jelenleg megvásárolható HÉV havibérlet (5940 Ft).
Üdvözöljük azt a kezdeményezést, hogy a vármegyebérlet a fővárosi tömegközlekedésben is legyen érvényes, mert ez a közösségi közlekedés használatát ösztönzi. Ehhez azonban a Kormánynak és Budapest vezetésének meg kell egyeznie. Mivel a felek közti, politikai felhangokkal tarkított vita kimenetele a budakalásziakat és az agglomeráció lakóit súlyosan érinti, ezért a tárgyalásokon szükségesnek tartjuk az itt élők érdekeinek képviseletét.
Budakalász vezetése ezért fordult a térség országgyűlési képviselőjéhez. Dr. Göbl Richárd polgármester levelére dr. Vitályos Eszter gyorsan válaszolt, ebben jelezte, hogy a mielőbbi megoldás érdekében kész közös levélben fordulni Lázár János közlekedési miniszterhez.
„Meggyőződésünk, hogy a tarifareformnak környezetünk és a rossz állapotban lévő közútjaink tovább terhelése helyett a közösségi közlekedés igénybevételét kell ösztönöznie. Ahhoz pedig, hogy a tömegközlekedés vonzó alternatíva legyen, a H5-ös HÉV agglomerációs szakaszának felújítása is égetően szükséges. Bízunk abban, hogy ezt a fejlesztést prioritásként kezeli a Kormány” – fogalmazott a polgármester.