Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. szeptember 14. szombat | Roxána, Szeréna napja

Hírek

 

Budakalászi ingatlanokat érintő bejelentési kötelezettség

2024. január 10.

Változás esetén a budakalászi ingatlanokat érintő adatbejelentést (építményadó-, telekadó-, magánszemélyek kommunális adója bejelentéseket) legkésőbb 2024. január 15-ig /hétfő 24.00 óráig/ lehet megtenni az önkormányzati adóhatóság felé.

Röviden a változásokból eredő adatbejelentési (bevallási) kötelezettségről:

Fontos adatbejelentési (adóbevallási) határidő közeledik az építményadó, telekadó és a magánszemélyek kommunális adóját érintően, ugyanis 2024. január 1-jei állapotnak megfelelően azon adóalanyok/tulajdonosok/haszonélvezők számára, akiknek az ingatlanukkal kapcsolatosan bármilyen adóztatást érintő változás történt az elmúlt (2023) évben, arról 2024. január 15-ig adatbejelentést kell teljesíteniük az önkormányzati adóhatóság felé.

A felsorolt adónemek vonatkozásában tulajdonosnak minősül az a személy vagy szervezet, aki/amely az ingatlan-nyilvántartásban tulajdonosként szerepel.

Ha az ingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló szerződést az ingatlanügyi hatósághoz benyújtották – melynek tényét az ingatlanügyi hatóság széljegyezte –, a szerző felet kell tulajdonosnak tekinteni, kivéve, ha a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelmet az ingatlanügyi hatóság jogerősen vagy véglegesen elutasította vagy azt visszavonták vagy a bíróság megállapította a szerződés érvénytelenségét.

Újonnan létrehozott építmény tulajdonjogának – a használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedését vagy véglegessé válását, használatba vétel tudomásulvételét, egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadását megelőző – átruházása esetén a szerződés ingatlanügyi hatósághoz történő benyújtását követően a szerző felet a használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedésének vagy véglegessé válásának, használatba vétel tudomásulvételének, egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadásának időpontjától kell tulajdonosnak tekinteni.

Egyéb módon történő tulajdonszerzés esetére a Polgári Törvénykönyv vonatkozó szabályai az irányadók.

Az adó alanya ezen adónemek vonatkozásában az, aki a naptári év első napján az ingatlan tulajdonosa. Őt terheli az adókötelezettségek (közte az adatbejelentési kötelezettség) teljesítése is!

Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok.

Amennyiben az építményt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya. (vagyoni értékű jog jogosítottja: az ingatlanon fennálló vagyoni értékű jog jogosítottja az a személy vagy szervezet, aki/amely az ingatlan-nyilvántartásban a vagyoni értékű jog jogosítottjaként feltüntetésre került) Vagyoni értékű jog: a kezelői jog, a vagyonkezelői jog, a haszonélvezet, a használat joga – ideértve a külföldiek ingatlanhasználati jogát is.

Az adatbejelentési kötelezettséget leegyszerűsíthetik a tulajdonostársak, ha megállapodás alapján teljesítik. Ugyanis, valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az önkormányzati adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak, azaz ebben az esetben egy felruházott tulajdonos készíti el a változás bejelentést. Ekkor majd a továbbiakban ő áll kapcsolatban az adóhatósággal (az építményadót is ő fizeti).

Ha nem választják ezt az utat a tulajdonostársak, úgy külön-külön készülnek el az adatbejelentések a saját tulajdoni résznek megfelelő résztulajdonról. Ebben az esetben a tulajdoni részre eső adórészt külön-külön fizetik majd a tulajdonosok.

Az adókötelezettséget érintő változást (így különösen újonnan létrehozott építmény, meglévő építmény hasznos alapterület módosulása) annak bekövetkeztétől számított következő év első napjától kell figyelembe venni és itt is irányadó a 2024. január 1-jei állapot. Az építmény használatának szünetelése az adókötelezettséget nem érinti.

Akiknél a már bevallott/bejelentett adatokban nem történt a múlt évben változás, nekik nincs további teendőjük, számukra hivatalból – az előző bejelentés, bevallás alapján – kerülnek megállapításra a 2024. évi adóösszegek, melynek első részleteit a korábban kiadott határozatok tartalmazták.

Az adatbejelentés megtételének módja és formája:

Az adatbejelentés (adóbevallás) az Elektronikus Önkormányzat Portálon  keresztül nyújtható be legegyszerűbben.

gazdálkodó szervezeteknek és az egyéni vállalkozóknak kötelező az elektronikus ügyintézés (azaz, az adatbejelentés megtétele is), a magánszemélyek pedig szabadon dönthetnek, hogy élnek-e az elektronikus ügyintézés lehetőségével. Az önkormányzati adóhatóság javasolja a magánszemély adózók számára is, az adatbejelentés elektronikus úton – az Elektronikus Önkormányzati Portálon keresztül – történő benyújtását. (Bővebben erről honlapunkon olvashatnak.)

A Portálon az „ÜGYINDÍTÁS” menüpontban van arra lehetőség, hogy az adózó építményadó/telekadó/magánszemélyek kommunális adója adatbejelentését elkészítse és elektronikusan megküldje az önkormányzati adóhatósághoz.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy önmagában az ingatlan nyilvántartásban történő változás átvezetés nem elegendő és nem helyettesíti az adatbejelentést!

Fotó: iStock