Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2025. február 18. kedd | Bernadett napja

Hírek

 

Budakalászra költözhet a térséget ellátó pedagógiai szakszolgálat

2020. december 09.

Egy szülő számára gyermeke testi-lelki-szellemi fejlődése a legfontosabb. Ha bármelyik a szokásostól eltér, arra a legtöbben már a gyermek igen korai életszakaszában felfigyelnek, vagy a bölcsődei, óvodai évek alatt derül ki, hogy segítségre van szükség. Mit tehetünk ilyenkor? Hová, kihez fordulhatunk? Varga Zsuzsa megbízott tagintézmény-igazgatóval és az intézmény titkárságvezetőjével, Pánya Cecíliával jártuk körül a témát.

Az iskolát megelőző koragyermekkori fejlesztés kiemelt köznevelési feladat. Minél hamarabb sor kerül a nehézséggel küzdő gyermekek kiszűrésére, a speciális igények feltérképezésére, annál hatékonyabb lehet a segítségnyújtás.

2013 után egyetlen intézményben egyesültek a korábban különböző fenntartatásban és működtetési formában funkcionáló szakértői bizottságok, nevelési tanácsadók, beszédjavító intézetek és egyéb ellátó intézmények. Emellett bővült a pedagógiai szakszolgálatok feladatköre: minden megyében elindult az iskola- és óvodapszichológiai ellátás és a kiemelten tehetséges gyermekek gondozása. Járásonként és tankerületenként alakítottak ki tagintézményeket, így végre a megyék egész területén azonos minőségben vált hozzáférhető minden szakszolgálati ellátás.

A budakalászi gyermekek ellátása

Budakalászt, illetve Csobánka, Dunabogdány, Kisoroszi, Leányfalu, Pilisszentkereszt, Pilisszentlászló, Pomáz, Pócsmegyer, Szentendre, Szigetmonostor, Tahitótfalu, Visegrád településeit a Ceglédi Tankerületi Központ Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálatának Szentendrei Tagintézménye látja el.
A Budakalászt, Csobánkát, Pilisszentkeresztet és Pomázt ellátó egység 2012 óta Pomázon működtette telephelyét. Az itt tevékenykedő szakemberek a körzet összes óvodájában és iskolájában végeztek diagnosztikai vizsgálatokat, nevelési tanácsadást, logopédiai ellátást, gyógytestnevelést, korai tanácsadást és fejlesztést.

Költözés Pomázról… de hová?

A pomázi telephely munkatársai június elején azzal szembesültek, hogy a bérleti szerződés a korábban használt épületben technikai okok miatt nem meghosszabbítható. Mihamarabb új telephelyet kellett keresniük, így megkeresték a környező önkormányzatokat. Mivel a körzet, és főleg Budakalász gyermekeinek zavartalan ellátása közös érdek, a városvezetés rögtön sajátjának érezte a feladatot és számba vette a szakszolgálati feladatok ellátására alkalmas önkormányzati ingatlanokat. A pomázi telephely eközben a nyár végén régi helyéről elköltözött.

– A költözés megszervezéséhez rendelkezésre álló rövid idő miatt egyelőre átmeneti helyszínen kaptunk helyet Pomázon, a Szent Miklós tér 1. alatti Karitász Ház emeletén. Itt három helyiségben dolgoznak kollégáink a hozzánk érkező gyermekekkel és szülőkkel. Ez az épületrész jóval kisebb, mint a korábbi, így a munkaszervezésben két jelentős változás is van: a szakértői vizsgálatok részben Szentendrén zajlanak, ezért kérjük a hozzánk érkező szülőket, hogy kiemelten figyeljenek a behívóban feltüntetett címre. A másik változás az ellátási körzetünkbe tartozó korai fejlesztés helyszínének módosulása, amely a Budakalászi Bölcsőde és Önkormányzat segítőkészségének, együttműködésének hála fenntartói engedélyezés után, október elsejétől a Budakalászi Bölcsőde Mályva utcai épületében kaphat helyet – tudtuk meg Varga Zsuzsa megbízott tagintézmény-igazgatótól.

Mindeközben a Ceglédi Tankerületi Központ, illetve a budakalászi Önkormányzat képviselői, valamint a Társadalmi Szolidaritás és Humán Ügyek Bizottságának tagjai több közös helyszínbejárást is tartottak városunkban, keresve a megfelelő helyszínt a pedagógiai szakszolgálat befogadásához. A keresgélés eredményesnek bizonyult, így Budakalász és az intézményfenntartó a szeptember 30-i testületi ülésen született döntés értelmében szándéknyilatkozatot kötött a végleges, minden igényt kielégítő helyszín kialakításához szükséges épület hosszútávú használatáról: a Szentendrei út 24. alatti épületet a szakszolgálatot fenntartó tankerület felújíthatja és a szakszolgálati működés sajátos igényei szerint alakíthatja ki. A szükséges források engedélyezése még zajlik, de ez a megoldás megnyugtatóan biztosítani fogja minden budakalászi gyermek közeli, és az ellátási területekről érkező gyermekek zavartalan ellátását. – Reméljük, hogy a 2020/2021-es tanévet már méltó, korszerű környezetben kezdhetjük meg, amely szakmai szolgáltatásaink jobb elérhetőségét biztosítja a budakalászi családok és oktatási intézmények számára – tette hozzá Varga Zsuzsa.

A pedagógiai szakszolgálatok nélkül a szülők sok esetben tanácstalanok maradnának, az érintett gyermekek pedig nem jutnának megfelelő segítséghez. Budakalász gyermekei számára kiemelt jelentősége van, hogy a segítség és az ellátás a jövőben gyakorlatilag karnyújtásnyira lesz.

A részképesség-zavarok jelentős részére mind a mai napig az iskolában derül fény a folyamatos kudarcokat követően, miközben a jelek egy része már óvodás korban is jól megfigyelhető. Intő jel az egyensúly és a mozgás bizonytalansága, a koordinációs zavarok, a figyelmetlenség, a szemfókusz hiánya, az artikulációs problémák, az indulatkezelési problémák, a rossz ceruzafogás, sőt a kusza rajzok is.  Az iskolai problémák gyökerei tehát jóval korábbra nyúlhatnak vissza.

Ha a szülő vagy a pedagógus a kortársakhoz (csoporttársakhoz, osztálytársakhoz) képest feltűnő rendellenességet észlel, a pedagógiai szakszolgálatokhoz fordulhat. A szakszolgálat munkája támogató szakmai hátteret kínál a szülőnek, hogy elkerülhetők vagy csökkenthetők legyenek az érintett gyerek esetében az iskolai kudarcok, növelve a gyermekek önbizalmát, miközben kompenzálják is az őt érő hátrányokat. Minél korábban kezdődik a fejlesztő tevékenység, annál sikeresebben alapozható meg a sikeres iskolakezdés. Ennek érdekében a nagycsoportos óvodásokat logopédusok szűrik, de az óvodapedagógusok is számos, korosztályhoz igazított játékos feladattal igyekeznek feltérképezni, mely gyermeknek lehet szüksége plusz segítségre az iskolába lépéshez. Ha egy gyerek esetében fejlesztés szükséges, felveszik a kapcsolatot a szülővel, és megkezdődhet a célzott (egy területre irányuló) vagy a komplex (átfogó) fejlesztés.

A pedagógiai szakszolgálatok a szülő és a pedagógus nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását segítik. A pedagógiai szakszolgálat a köznevelési törvény (2011. évi CXC. törvény) alapján tíz feladatot végez, térítésmentesen:

  1. gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
  2. fejlesztő nevelés
  3. szakértői bizottsági tevékenység
  4. nevelési tanácsadás
  5. logopédiai ellátás
  6. továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás,
  7. konduktív pedagógiai ellátás
  8. gyógytestnevelés
  9. iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás
  10. kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

A fejlesztést megelőzően a szakértői bizottság szakértői véleményt készít. Ez komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, és szükség szerint orvosi szakértői véleményt tartalmaz a gyerek nevelésével és oktatásával kapcsolatos követelményekkel, a fejlesztési feladatokkal, az ellátásra és az ellátás módjára, formájára és helyére vonatkozó javaslatokkal, valamint megjelöli a szakszolgálat típusát és a szükséges szakembereket is. A szakszolgálat által elvégzett vizsgálat és vélemény tehát tényleges segítséget, konkrét javaslatokat, módszereket ajánl. – Amennyiben a szülő úgy látja, gyermekének problémája van a tanulással, magatartásával, beilleszkedésével, az oktatási intézmény közreműködésével (pedagógiai jellemzés kérésével) ő is kezdeményezheti a vizsgálatot. Gyakori az is, hogy a nehézségek a bölcsőde, óvoda, iskola számára láthatóak inkább, ilyenkor az intézmény kezdeményezi a vizsgálatot a szülő beleegyezésével – magyarázta Varga Zsuzsa.

Mint mondta, a tapasztalat alapján a személyre szabott figyelem az, ami a legfontosabb. – Munkánk során kiemelt figyelmet fordítunk a szülőkkel való együttműködésre: gyakoriak a konzultációk, és a fejlesztésben is gyakran vesznek részt az otthoni feladatok elvégzése révén. Egy-egy megsegítés kezdetekor a szülőtől tájékozódunk, és a folyamat több pontján is visszajelezzük észrevételeinket, javaslatainkat – tette hozzá.

Pánya Cecília szakszolgálati titkár maga is budakalászi lakos. A szakszolgálathoz érkezőknek minden segítséget megad, bármivel kereshetik őt, figyelmes, türelmes. Szerinte minden család nehézsége és helyzete egyedi, mindenkit másban és máshogyan kell segíteni. A személyes odafordulás és figyelem az, ami oldja a feszültséget, s innentől kezdődhet érdemi munka. Külön kiemelte, hogy egy BTMN vagy SNI nem bélyeg, hanem lehetőség, hiszen ezek a gyerekek számos olyan anyagi vagy szakmai segítségre jogosultak, amelyekről a szülők sokszor nem is tudnak. – Azt látjuk, hogy a BTMN tanulók száma évről évre egyre magasabb. A szakértői tevékenységre nagyon nagy az igény az oktatási intézmények részéről. Szinte minden osztályba, csoportba jár érintett gyermek – egészítette ki Varga Zsuzsa. Az ő optimális fejlődésük az intézmény, szakszolgálat és szülő együttműködésén zajlik.

 A törvény szerint a kiemelt figyelmet igénylők két nagy részre oszthatók. A halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) vagy hátrányos helyzetű (HH) gyermekek/tanulók és a különleges bánásmódot igénylők. Előbbieket családi körülményeik, szociális helyzetük miatt illeti védelem. Utóbbiakat három csoportba soroljuk: a sajátos nevelési igényű gyerekek (SNI), a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdők (BTMN), valamint a kiemelten tehetségesek (KT). A BTMN főként tanulási nehézségeket jelent. Az érintettek nehezen tudnak olvasni (diszlexia), gondjuk van az írással (diszgráfia) vagy a matematikával (diszkalkulia). Ezek tanulási zavarok, de BTMN-nek minősül a hiperaktivitás vagy a figyelemzavar (ADHD, ADD) is. Az SNI már komplexebb problémakört takar: az érintett gyerekek mozgás- és érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, illetve több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozott fogyatékossággal, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési küzdhetnek. Az érintett gyermekek fejlesztésre szorulnak, amelyhez a közoktatási törvény szerint joguk van. A fejlesztés megvalósulhat a nevelési tanácsadás, az óvodai nevelés, az iskolai nevelés és oktatás, illetve a kollégiumi nevelés és oktatás keretében, vagy a szakszolgálatnál is.

HE