Csökkentették a HÉV-felújításokra költhető uniós keretet
2023. december 07.
Összesen közel 50 kilométernyi elővárosi HÉV-vonal, közte a szentendrei is megújulhat, de a korábban tervezettnél közel 182 millió euróval kevesebb pénzből, ezért a műszaki tartalom is csökkenni fog.
Jövő év harmadik negyedévében elindulhat a három elővárosi HÉV-vonal felújítása. A H5-ös szentendrei vonalat is magában foglaló fejlesztésről a Portfolio számolt be. A HÉV-felújítások uniós keretét a kormány csökkentette, a levágott fejlesztési pénzből Budapest villamosokra és trolikra költhet. A kivitelezési munkákat kevesebb mint két év alatt teljesíteni kell.
A lap felidézi, hogy a tavaly elfogadott eredeti program mely pontjain kért módosításokat a kormány. A cikk a magyar helyreállítási tervnek az Európa Bizottság által kiadott 294 oldalas részletes értékelésére is hivatkozik, amely a HÉV-vonalak felújításának frissített ütemtervet is bemutatja.
Eszerint:
2024 harmadik negyedéve, azaz szeptember végéig kell megkötni mindhárom HÉV-vonal esetén a végig vitt közbeszerzési eljárások után a konkrét kivitelezési szerződéseket az összesen 46 km felújításra;
2025 végéig az 50 százalékos műszaki készültséget el kell érni a munkálatokban;
2026 június végéig be kell fejezni az összes projektet, mert a helyreállítási program terhére kizárólag olyan munkák költségeit lehet utólag elszámolni, amelyek eddig befejeződnek.
A korábbi tárgyalásokon a tervezők Budakalász valamennyi lényeges kérését elfogadták, a városvezetés szakmai javaslatai szinte kivétel nélkül bekerültek a szentendrei vonal felújítási terveibe.
A munkadokumentumban bemutatott módosításokból azonban kiderül, hogy a három elővárosi HÉV-vonal korszerűsítésére az uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra, azaz 182,4 millió euróval csökkent, a szükséges felújításból így kevesebb tud megvalósulni.