Eredményt hirdettek az M0 folytatásának tervezése ügyében
2023. január 03.
Az M0 autóút 10-es útig tartó folytatása kiviteli terveinek elkészítésére, valamint a szükséges engedélyek megszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás nyertesei az UNITEF’83 Zrt. és VIKÖTI Kft. tervezőirodák. A vállalási ár 3,999 milliárd forint, amit a kormánynak hat hónapon belül kell biztosítania. A decemberben aláírt szerződés a költségvetési forrás rendelkezésre állása esetén léphet hatályba, ezt követően a nyertes konzorciumnak 49 hónap alatt kell végeznie a munkával.
2008 ősze óta a Megyeri híd budakalászi végpontjában végződik az M0-s autóút északi szakasza, ami óriási gépjárműforgalmat hoz Budakalászra. Az M0 folytatása 2012-óta „nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás”, de az elmúlt 10 évben kevés érdemi előrelépés történt a térség közlekedésbiztonsága és környezetvédelme szempontjából kritikus beruházás folytatása ügyében.
A körgyűrű 10. és 11. főutak közötti következő szakaszának tervezési munkálataira szóló feltételes közbeszerzési eljárást 2021 májusában írta ki először a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Az eljárásra egyedül az UNITEF’83 Zrt. (a mostani eljárás egyik nyertese) adott ajánlatot, de a folyamat 2021 őszén végül eredménytelenül zárult. A NIF a közbeszerzési törvénynek arra a passzusára hivatkozott, amely szerint az ajánlatkérő érvénytelennek nyilváníthatja az ajánlatot, amennyiben az ajánlattevő nem felel meg a szerződés teljesítéséhez szükséges alkalmassági követelményeknek, vagy nem igazolta megfelelően a követelményeknek való megfelelést.
Egy évvel ezelőtt, 2022 januárjában azután ismét kiírták az M0 10-es útig tartó szakaszának tervezési tenderét. A NIF 2022. február 16-ig várta az ajánlatokat, de a határidőt később módosították. A feltételes közbeszerzési eljárás december 14-én most azzal az eredménnyel zárult, hogy az UNITEF’83 Zrt. és a VIKÖTI Kft. közel négymilliárd forintért elkészítheti a 11-es és a 10-es főút közötti 8 kilométeres új M0-szakasz szükséges kiviteli terveit és a kivitelezési tenderdokumentációt. El kell végezniük a szükséges engedélymódosításokat és esetleges további engedélyeket is be kell szerezniük. A vállalási ár 3,999 milliárd forint, a teljesítési határidő a szerződés hatályba lépését követő 49 hónap, ami nem hosszabbítható.
A tervezési feladatokról szóló szerződés hatályba lépésének előfeltétele a közel 4 milliárd forintos vállalási ár előteremtése. Mivel a NIF január 1-jén megszűnt, a hazai forrásról a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium feladata lesz gondoskodni. Amennyiben az aláírását követő 6 hónapon belül ez nem sikerül, akkor a szerződés megszűnik.
A tavalyi országgyűlési választásokat megelőző kampányban dr. Vitályos Eszter országgyűlési képviselő az M0 folytatásáról tartott sajtótájékoztatón jelezte, a tervezésre kiírt feltételes közbeszerzés kiírásával megkezdődött az M0-s északi szakaszának beruházása. A Megyeri hídnál tartott eseményen Forián-Szabó Gergely Budakalász alpolgármestere emlékeztetett arra, hogy a régóta húzódó beruházás miatt Budakalász főterén brutális forgalom, naponta 15 ezer jármű halad át. Jelezte: fontos, hogy az M0-projekt hosszú évek után végre valóban folytatódjon, évtizedek óta várnak erre a budakalásziak és a Pilis-Dunakanyar térség lakói.
A közbeszerzési dokumentumokból kiderül, hogy a budakalászi különszintű csomópontot átépítenék és Ürömnél is hasonló lesz a teendő. Mivel az 5,2 kilométernyi alagutat is magában foglaló nyomvonal egy rezgésérzékeny oltóanyaggyárat is érint, ezért a nyomvonal korrekcióját is előirányozták. A feladatot tovább nehezíti, hogy a Pilisborosjenőn és környezetében megkezdődött lakossági és ipari építkezésekre is tekintettel kell lenni; valamint a környezetvédelmi feladatok, zajárnyékolás, ökológiai átjárók és más korábbi intézkedések aktualizálása mellett az érintett településeken élők folyamatos tájékoztatása is a tervkészítők feladata lesz. Ha minden a tervek szerint halad, leghamarabb 2028-ban állnak rendelkezésre majd az M0 folytatásának tervei.
Fotók: Szabó Zoltán, unsplash
Az M0 története, 1987-2008
A Budapest körüli gyorsforgalmi út munkálatai 1987-ben kezdődtek, és 1990 végén helyezték forgalomba az első szakaszt, amely a 6-os utat kötötte össze az M5-ös autópályával. 1994-ben teljes hosszában megépült a déli szektor, a 29,5 kilométeres szakasz immár három autópályát (M1, M7, M5) kötött össze.
2005-ben elkészült az M5 autópálya és az M4 autóút közötti szakasz, 2008. szeptember 16-án pedig a már az M3-as autópályáig, illetve az 1-es főútig ért a gyorsforgalmi út, ezáltal elkészült a keleti és északi szektor is.
2008-ban Budakalász határáig elkészült az M4-es autóút és az M3-as autópálya közötti, valamint a 2-es főút és a 11-es főút közötti szakasz. Ez utóbbi magába foglalja az 1862 méter hosszú Megyeri hidat is. A 345/2012. Kormányrendelet szerint az M0 gyorsforgalmi út Északi szektor, 11-10. számú főutak közötti szakasz megvalósítása 2012 óta nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű, de azóta sem történt érdemi előrelépés városunk és a térség élhetősége szempontjából kulcsfontosságú beruházás folytatásáért.