Február végére elkészül a város költségvetése
2021. február 24.
A tavalyi nem akármilyen év után most már jól látszik, hogy az idei sem lesz sokkal könnyebb semmilyen szempontból. A város 2021-es költségvetésének tervezési szakaszában beszélgettünk Kóder György képviselővel, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság elnökével.
– Milyen körülmények között kezdték a gondolkodást Budakalász idei költségvetéséről?
Látszott, hogy mind a lakosságnak, mind a vállalkozóknak nagy kihívást jelentett a koronavírus-járvány első hulláma. Ezért mi a
tervezés elején leszögeztük, hogy nem szeretnénk adókat, terheket emelni. Utóbb az állam ezt meg is tiltotta az önkormányzatoknak. Túlzott optimizmusra nem volt okunk, ha csak a tavalyi év alakulását nézzük, akkor sem. Az iparűzési adó a legnagyobb bevételi forrásunk. 2020-ban erre 818 millió forint lett tervezve, amiből ténylegesen 626 millió forint folyt be végül. Tehát már tavaly körülbelül 200 millió forinttal kevesebb folyt be a tervezettnél. Ezt egyrészt a gazdasági visszaesés indokolta, másrészt az, hogy a kormány többek között úgy próbált segíteni a vállalkozásokon, hogy az önkormányzatoknak fizetendő ún. év végi feltöltést eltörölte, így év végén nem jelent meg a költségvetésben egy hozzávetőlegesen 60-70 millió forintnyi összeg. A gépjárműadó tavalyi elvonása körülbelül 40 millió forint kiesést eredményezett és fog eredményezni a jövőben is.
– Ha már iparűzési adó, 2021-ben a kormány felére csökkenti az iparűzési adó mértékét a kis- és középvállalatok számára, ami miatt a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége számításai szerint országos szinten 150 milliárd forinttól esnének el az önkormányzatok.
Igen, és bár pár hete döntés született arról, hogy a kormány a 25 ezer fő alatti települések esetében kompenzálja az ebből adódó bevételkiesést, azt egyelőre nem tudjuk, hogy a kompenzáció mikor érkezik majd meg ténylegesen a város számlájára. A 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú településeknek (többek között Szentendre, Óbuda, Budapest) külön megállapodást kell kötniük a kormány döntése értelmében. Bízunk benne, hogy ezek a települések is teljes körű kompenzációt kapnak, már csak azért is, mert a budakalásziakra is kihat, ha a szomszédos települések az elvonások miatt szűkíteni kénytelenek a közösségi kiadásaikat.
– Milyen főbb kiadásokat emelne ki?
A Patakpart Általános Iskola építésével kapcsolatban több mint 232 milliós kiadása volt már eddig is az Önkormányzatnak. Vannak olyan tételek, például az úgynevezett tartalékkeret, amelyek a szerződésben nevesítve vannak, mint a vállalkozó által lehívható keretösszeg, abban az esetben, ha többletmunka jelentkezik. Erre forrást az állam nem biztosított, tehát minden ilyet, ami felmerült és még fel fog merülni a márciusra tervezett átadásig, a városnak saját zsebből kell kifizetnie, noha tudjuk, hogy a közoktatás finanszírozása 2013 óta állami feladat. Emellett, bár márciusra elkészül az iskola, a tankerület csak augusztusban veszi át az épület üzemeltetését, tehát addig a fűtés, őrzés, egyéb fenntartás is az Önkormányzat költsége lesz.
2016-ban Rogán László nevében Ercsényi Tiborné akkori alpolgármester az első támogatási szerződés részeként vállalta, hogy az iskola felépülte után Budakalász 15 éven keresztül minden fenntartási és üzemeltetési költséget átvállal az államtól. A második támogatási szerződésből ezt kivetettük és úgy kötöttük meg a megállapodást, hogy városunk nem vállal át több állami feladatot. |
A kiadások kapcsán meg kell említenem azt a kedvezményt, amit az
idei évben is biztosítunk azon budakalászi vállalkozásoknak, akik az Önkormányzattól bérelnek helyiséget. Akiknek a járványhelyzettel
összefüggésben romlott a pénzügyi helyzetük, 2021-ben is kérelmezhetik a bérleti díj csökkentését, elengedését. Bár ez további bevételcsökkenést jelent az Önkormányzat számára, de lehetőségeink keretei között mindent megteszünk azért, hogy a helyi vállalkozások
túl tudják élni a járványhelyzet okozta gazdasági visszaesést.
– Ekkora bizonytalanság mellett miből lehet fejleszteni, beruházásokat végezni?
A tavalyi évben terveztük négy ingatlan eladását, ezeket a kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt végül nem értékesítettük, de az idei kieső bevételek egy részét ezek értékesítéséből tervezzük. Ezek olyan ingatlanok, amelyeken – méretükből adódóan – a korábbi években tapasztalt intenzív beépítés veszélye nem fenyeget, tehát az eladásukkal úgy tudunk fontos beruházásokat megvalósítani, hogy az ingatlan értékesítése a közösségnek egy másik ponton sem válik kárára. Vásárolni is tervezünk ingatlanokat, többek között a Vasút sori ovi megépítése érdekében. Fontos prioritás még a Felsővár utca járdaépítése, hogy az ott közlekedő gyerekek, akik lejárnak az iskolába, biztonságosan tudják ezt megtenni. Természetesen egyéb fejlesztéseket is tervezünk a 2021-es évre, de konkrétumokat majd a költségvetés elfogadását követően tudok mondani. Nagyon bízom abban is, hogy 2020 év takarékos gazdálkodásának eredménye látszani fog majd a számokban is, amikor a 2020 évi zárszámadást elfogadjuk. Erre várhatóan májusban kerül sor, a 2020 évi maradvány ekkor válik majd felhasználhatóvá, ami újabb beruházási lehetőségeket nyit majd meg.
– A veszélyhelyzetben most hogy fog kinézni a költségvetés elfogadása?
A költségvetést február végéig kell véglegesíteni. A veszélyhelyzet miatt továbbra sem tartható testületi ülés, de ahogy minden polgármesteri hatáskörben hozott döntés előtt, ezúttal is az összes képviselő előzetesen meg fogja kapni a munkaanyagokat és megküldheti véleményét, módosítási javaslatait, még mielőtt a polgármester elfogadná a város 2021-es költségvetését. A Budakalászi Hírmondó márciusi számában már az elfogadást követően részletesebb interjút olvashatnak a költségvetésről.
Hollósi-Györgyei Nóra
Frissítés: Várják a lakosok észrevételeit a város költségvetésével kapcsolatban 2021. március 1. 8 óráig a polgarmester@budakalasz.hu e-mail címre. A kötlségvetés tervezetét és a további részleteket erről szóló cikkünkben itt olvashatják>>
https://www.budakalasz.hu/a-kepviseloktol-egyetlen-modosito-javaslat-erkezett-az-idei-koltsegveteshez/