Fontos határidők közelednek a helyi adózásban
2025. szeptember 12.
Ebben az évben szeptember 15-ig kell megfizetni a helyi adókat, illetve adóelőlegeket.
Budakalász Város Önkormányzati Adóhatósága (továbbiakban: Adóhatóság) a vállalkozásoknak és vállalkozóknak, illetve az elektronikus ügyintézésre váltott magánszemélyeknek elektronikus úton (tárhelyeikre), az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett magánszemélyeknek pedig postai úton küldte meg adószámla egyenlegüket.
Adószámla-egyenleget azok kaptak, akiknek 1.000 Ft-ot meghaladó helyi adófizetési kötelezettsége van, illetve 2025. szeptember 15-ig adófizetési kötelezettsége keletkezik. Ez lehet ki nem egyenlített helyi adótartozás, vagy 2025. szeptember 15-ig fizetendő helyi adó, illetve adóelőleg.
Az adózó vagy meghatalmazottja az Elektronikus Önkormányzati Portálra https://ohp-20.asp.lgov.hu bejelentkezéssel belépve az aktuális adószámla-egyenlegét bármikor lekérdezheti, itt megtekintheti adóbevallásainak, adatbejelentéseinek állapotát és ezen a felületen online (VPOS) bankkártyás helyi adófizetést is indíthat.
A pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózó a helyi adófizetési kötelezettségét belföldi pénzforgalmi számlájáról történő átutalással köteles teljesíteni. A pénzforgalmi számlanyitásra nem kötelezett adózó a helyi adófizetési kötelezettségét belföldi fizetési számlájáról történő átutalással vagy készpénz-átutalási megbízással (csekk) köteles teljesíteni. Utalás esetén az adószámla nevét és a bankszámlaszámát megtalálja az adószámla-egyenlegen (helyi adónem neve és mellette a 16 karakteres számlaszám).
Kérjük, hogy átutalás esetén a közlemény rovatba tüntesse fel azonosításra szolgáló ötszámjegyű mutatóját vagy adóazonosító jelét. A késedelmi pótlék megelőzése érdekében kérjük a befizetési határidők betartását.
Lehetőség az iparűzési adóelőleg mérséklésére
2025. szeptember 15-ig lehet a második félévi helyi iparűzési adóelőleg mérséklését kérelmezni az önkormányzati adóhatóságnál (Art. 69. § adóelőleg mérséklése). Az adózóaz iparűzési adóelőleg esedékességének időpontjáig (jellemzően 2025. március 17-ig és 2025. szeptember 15-ig) benyújtott kérelmében a helyi iparűzési adóelőleg módosítását kérheti az önkormányzati adóhatóságtól, ha előlegét az előző időszak adatai alapján fizeti, és számításai szerint adója nem éri el az előző időszak adatai alapján fizetendő adóelőleg összegét.
Az adózó kérelmében megjelölheti a tárgyévi várható adó összegét, valamint a módosítani kért adóelőleg összegét (Art. 69. § Az adóelőleg mérséklése).
A kérelem űrlap megtalálható az Elektronikus Önkormányzati Portálon https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap ADÓÜGY › HELYI IPARŰZÉSI ADÓ › „IPARŰZÉSI ADÓ ELŐLEG MÓDOSÍTÁSI KÉRELEM” néven, mely kitölthető, elmenthető és elektronikusan beküldhető Önkormányzati adóhatóságunk felé. A kérelem benyújtása – gazdálkodók és egyéni vállalkozók esetében – elektronikusan történik.
Az előlegmérséklés az adózó kérelemre történik, annak benyújtásának lehetősége jogvesztő, így a 2025. szeptemberi előlegfizetés tekintetében idén 2025. szeptember 15-ig áll fent a kérelem benyújtás lehetősége.
A nyomtatvány „IV. Mérséklési kérelem és indokolása” blokkjában a kérelemben foglaltakat részletesen indokolni szükséges.
A kérelemhez csatolni szükséges majd:
– a mérséklési kérelmet alátámasztó számításokat,
– a tárgyévet megelőző időszakra vonatkozó mérleg és
– tárgyévet megelőző időszakra vonatkozó eredmény kimutatást, valamint
– az aktuális időszakra vonatkozó mérleg és
– az aktuális időszakra vonatkozó eredmény kimutatást is.
Váltás a gyorsabb kapcsolattartásra
Azon magánszemélyek, akik nem kötelesek az elektronikus kapcsolattartásra, de rendelkeznek személyes tárhellyel a rendelkezés nyilvántartásban (RNY) általános jelleggel hozzájárulhatnak az elektronikus kapcsolattartáshoz. Ha az ügyfél aktiválja a digitális állampolgárság (DÁP) felhasználói profilját, akkor azt az Adóhatóság is úgy tekinti, hogy a felhasználó rendelkezett az elektronikus kapcsolattartási formáról.
Az elektronikus kapcsolattartási kötelezettség azt jelenti, hogy az adózó/ügyfél a beadványait valamely elektronikus felületen (pl.: Elektronikus Önkormányzati Portál) keresztül juttatja el az Adóhatósághoz/hivatalhoz (kérelem, bevallás stb.), helyi adófizetést ekkor elektronikus úton teljesítheti (utalás, vagy VPOS) és az adóhatóság/hivatal is, ugyanilyen módon juttatja el az iratokat (döntés /határozat/, adóelőírás, törlés, végzés, hiánypótlás, fizetési felhívás, adószámla értesítő) az adózónak/az ügyfél tárhelyére.
Ahhoz, hogy az ügyfél az Önkormányzattal elektronikusan tudjon levelezni, biztonságos tárhellyel kell rendelkeznie. Erre a célra jelenleg a kormányzati szolgáltatásként biztosított tárhely használható. Az ügyfelek azonosítása, azaz belépése a tárhelyekre a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül történik. Jelenleg a KAÜ a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás vagy az Ügyfélkapu+ elektronikus azonosítási módszerekkel azonosítja az ügyfeleket. 2025. január 16-tól az elektronikus tárhelyek (ügyfélkapu, cégkapu, hivatali kapu) belépésénél megszűnt az un. ügyfélkapu bejelentkezési mód, így mindenképpen változtatni (DÁP, vagy ügyfélkapu+) kell azoknak, akik elektronikus ügyintézésre kötelezettek és eddig a váltást még nem tették meg.
Amennyiben Önök az elektronikus tárhelyükre az Önkormányzattól iratot kapnak, úgy arról azonnal az adott szolgáltatásra regisztráláskor megadott e-mail-címen értesítést is kapnak. Ha a tárhelyről az üzenetet az értesítés ellenére, meghatározott időn belül nem töltik le, az irat akkor is kézbesítettnek minősül, ha az ügyfél azt nem olvasta el. A tárhelyre kihelyezett iratok – tartós tárba helyezés hiányában – 30 napig maradnak elérhetőek utána törlődnek.





