Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. szeptember 13. péntek | Kornél napja

Hírek

 

Gyerekbarátságból vállalkozás – Egy éves a Kacskaringó Fejlesztőház

2023. szeptember 22.

A Kacskaringó Fejlesztőház tavaly augusztusban nyitotta meg kapuit és szombaton ünnepli az egy éves évfordulót egy nyílt nap keretében, amire még a mai napon lehet regisztrálni. A vállalkozás alapítói, Tim-Bouchelaghem Sarah szakmai vezető és Tóth Klára operatív vezető fogadtak a Felsővár utca egyik hangulatos parasztházában. A vállalkozás születéséről, főbb szolgáltatásairól beszélgettünk.

Fotó: Józsa Elena

Honnan ismeritek egymást?

Klári: Egy nyolc osztályos gimnázium ötödik évfolyamában osztálytársak voltunk. Mielőtt elkezdődött a tanév, volt egy gólyatábor, ahol egy sátorba kerültünk. Sarah késett, mert egy másik táborból jött. Megkérdeztem a leendő osztályfőnökünket, hogy ki lesz a lakótársam, mire ő megnyugtatott, hogy ismeri azt a lányt, akit még várunk és biztos benne, hogy nagyon jóban leszünk majd. Akkor lépett be Sarah. Azóta eltelt jó pár év, fél mondatokból is megértjük egymást.

Érettségi után más-más irányban tanultatok tovább.

Sarah: Én először a Pető Intézetben kezdtem, utána mentem gyógypedagógiára. Abban biztos voltam, hogy gyerekekkel szeretnék foglalkozni, de az egyetemen ezen belül is az autizmus-specifikus fejlesztésben és a mozgásterápiában találtam meg azt az irányt, amit a magaménak érzek.

Klári: Én biológia szakon végeztem el az egyetemet, majd egy teljesítménydiagnosztikai laborban helyezkedtem el, ahol élsportolókat vizsgáltunk. A labormunkák mellett edzősködtem is, végül a cég operatív részén kötöttem ki, ahol a rendszer felépítésével, hátterének biztosításával foglalkoztunk. Én ezen a területen találtam meg a helyem, ezt csinálom a Kacskaringóban is, így egészítjük ki egymás munkáját Sarah-val.

Fotó: Józsa Elena

Hogyan született meg a közös vállalkozás ötlete?

Sarah: Érettségi után is tartottuk a kapcsolatot, figyelemmel kísértük egymás útját.  Állami oktatásban és magánfejlesztő házban is dolgoztam, Klárival mindig megbeszéltük a munkatapasztalatainkat, mit lehetne erősíteni és mi az, amit nem tartunk szükségesnek az eredmények eléréséhez. Közben végig érlelődött bennünk egy közös vállalkozás felépítésének ötlete. Mindketten elég nyughatatlanok vagyunk, ötletekből sem volt hiány.

Klári: Szerettünk volna egy olyan keretet kialakítani a munkánknak, amiben a lehető legjobban ki tudunk teljesedni és a legjobb tudásunk szerint tudunk segíteni. A céltudatos ötletelés, tervezés egy évig zajlott, hosszú beszélgetések alatt formálódott bennünk egy kép, aminek a megvalósításáról álmodoztunk. Az álom akkor vált valósággá, amikor eljöttünk megnézni a házat és igent mondtunk a bérlésére több mint egy évvel ezelőtt.

Mire utal a Kacskaringó név?

Klári: A fejlődés sosem egy nyílegyenes út, legyen szó akár gyermekekről, akár felnőttekről. Legtöbben egy kacskaringós úton járunk, ami során rengeteget változunk és tanulunk. Csapatunk ezen az úton segíti és támogatja a családokat.

Hogyan állt össze a Kacskaringó csapata?

Klári: Mielőtt elkezdtünk tervezgetni, csináltunk egy igényfelmérést, mert az egy dolog, hogy nekünk mi pattan ki a fejünkből, meg mi az, amiben valóban segítségre van szüksége a családoknak. Az űrlap terjedése alatt már többen megkerestek minket, hogy szívesen dolgoznának velünk már akkor, amikor a Kacskaringó gyakorlatilag még meg sem született. Emellett mi is elkezdtünk célzottan olyan szakembereket, fejlesztőket keresni, akik kifejezetten az autizmus-specifikus fejlesztésekben jártasak, hiszen ez az egyik erős alappillérünk. A csapat azóta is folyamatosan bővül, szeretnénk minél többet nyújtani. Jelenleg hatan vagyunk, de ősszel új szakemberekkel is csatlakozni fognak hozzánk.

Melyek azok a szolgáltatások, amelyek leginkább meghatározzák a Kacskaringó profilját?

Sarah: Az autizmus-specifikus és a szociális-kommunikációs fejlesztések a legerősebb irányaink.  A kettőt külön vettük, mert sokszor látjuk, hogy diagnózis nélkül is küzdenek gyerekek a társas kapcsolatok és a kommunikáció terén. BNO vagy SNI kód nélkül is nagyon hasznos egy olyan jellegű fejlesztés, amit az autizmus-specifikus eszköztárunkkal hatékonyan lehet támogatni. A spektrum nagyon szerteágazó tüneteket foglal magába az alábbi területeken: szociális kommunikáció és interakciók, viselkedésszervezés, érdeklődés és aktivitás. Mindenkinek a számára megfelelő eszközökkel, egyénre szabottan tudunk segítséget nyújtani. Ez az a vonal, ami miatt annyian keresnek minket, hogy sokan várólistára kerültek. Szeptembertől két új gyógypedagógussal igyekszünk bővülni, hogy minden jelentkezőnek segíteni tudjunk.

Emellett persze fontos kiemelnem az iskola előkészítőt és a részképesség fejlesztést fejlesztőpedagógussal és gyógytornásszal, aki a mozgásfejlesztést végzi. Ezeken belül van lehetőség csoportos és egyéni foglalkozásokra is.

Említetted, hogy az autizmus specifikus és a szociális-kommunikációs fejlesztésre a legnagyobb a kereslet. A statisztikákban növekedést mutat a sajátos nevelési igénnyel küzdő gyermekek száma. Ennek magyarázata a diagnosztika fejlődésében vagy a tényleges növekedésben keresendő?

Sarah: Ez egy örök felmerülő kérdés, de a kutatások arra mutatnak, hogy a diagnosztika fejlődése miatt több esetet regisztrálnak, ám a tényleges előfordulás is növekszik. Mindemellett hozzátenném azt is, hogy a körülöttünk lévő világ nagyon felgyorsult. Olyan mennyiségű információ zúdul ránk folyamatosan, ami bárki számára nehezen befogadható, gyerekeknek pedig még nincsenek meg azok a készségeik és megküzdési stratégiáik, amikkel szűrni tudják az ingereket, információkat.

Hogyan tudunk segíteni a gyerekeinknek?

Sarah: Szerintem nagyon erős hatással van a gyerekekre a sok-sok képernyő, aminek negatív következményeivel mi is gyakran találkozunk. Nem hiába vannak a WHO-nak a képernyőidőre vonatkozóan is irányelvei. Persze a tanulmányok alatt nagyon hasznos lehet a digitális eszközök használata, de mértékkel. A mesenézés és a képernyős játékok elveszik a szabad játékidőt, amit nagyon fontosnak tartok, hiszen a gyerekek fő tevékenysége a játék. A kicsik szabadidejükben feltalálják magukat, a szabad játék során fejlődik a kreativitás és még megannyi készség, miközben fel tudja dolgozni az őt ért ingereket is.

Túlvagytok az első nyári táboraitokon. Milyen tapasztalataitok voltak?

Szuperhős tematikájú nyári táboraink nagyon jól sikerültek, minden gyerkőc megtalálhatta a benne rejlő szupererőt. Az első héten a fókusz a részképességek illetve a nagy és finommozgások fejlesztésén volt, míg a második turnusban a szociális-kommunikációs készségek kerültek a fókuszba. A kis létszámú gyerekcsoportoknak változatos programokkal készültünk, többek között a kutyaterápiát is kipróbálhatták, amire szeptembertől heti rendszerességgel tudnak majd járni hozzánk.

 Mire számíthat az, aki először keres fel Titeket?

Klári: Az első találkozás a gyerekekkel egy „ismerkedős” alkalom keretein belül történik. Játék minden féle elköteleződés nélkül, azzal a terapeutával vagy fejlesztővel, aki majd foglalkozni fog a gyerekkel, ha úgy dönt a család, hogy folytatja az együttműködést. Amit minden esetben célként tűzünk ki, az az, hogy a gyerek ugyanolyan boldogan és felszabadultan lépjen be az ajtón, mint a szülő és a fejlesztő terapeuta. Akkor jó a fejlesztés, ha ez a hármas egység megvalósul. Minden visszajelzést megbeszélünk, keressük azt az utat, ami mindenki számára célravezető.

A Kacskaringó Fejlesztőház szeptember 23-án délelőtt nyílt napot tart, amire ma még lehet regisztrálni ITT.

Friss információiért kövessék a Kacskaringó Fejlesztőház közösségi oldalát!

Gulyás Rita

Az interjú megjelent a Budakalászi Hírmondó szeptemberi számában.