Hová telefonáljunk és miket kell elmondanunk, ha krízishelyzettel találkozunk?
2022. december 15.
A hideg időben sokan szorulhatnak a segítségünkre. Az alábbiakban összefoglaljuk, mit kell tennünk, ha krízishelyzettel találkozunk, hogyan és hová telefonáljunk?
Utcai szociális munka:
- Térítésmentes szociális alapszolgáltatás, melynek keretében biztosítani kell az utcán tartózkodó hajléktalan személy helyzetének, életkörülményeinek figyelemmel kísérését, szükség esetén ellátásának kezdeményezését, illetve az ellátás biztosításához kapcsolódó intézkedés megtételét.
A szociálpolitikáért felelős miniszter regionális illetékességgel diszpécserközpontokat jelöl ki az utcai szociális munkát végző szervezetek közül.
A szociálpolitikáért felelős miniszter vörös kód figyelmeztetést ad ki:
- a -10°C vagy annál alacsonyabb hőmérséklet,
- tartósan 27°C feletti napi középhőmérséklet
- a meteorológiai szolgálat második szintű veszélyjelzése esetén a regionális diszpécserközpontokon keresztül.
A szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett ellátási formájuktól, ellátási területüktől és férőhelyszámuktól függetlenül kötelesek az intézménybe érkező hajléktalan személynek élete és testi épsége megóvásához szükséges mértékben a pihenés, télen a melegedés lehetőségét biztosítani.
A szociálpolitikáért felelős miniszter a Szociális Ágazati Portálon a vörös kód ideje alatt alkalmazandó eljárásrendet tesz közzé.
FONTOS TELEFONSZÁMOK
Pest megyében a Regionális Diszpécser Szolgálat elérhetősége: +36 1 338 4186 – 1.mellék
A mentők hívószáma az ország egész területén (minden vezetékes és mobil telefonról): 112
MILYEN ESETEKBEN HÍVJUK A DISZPÉCSER SZOLGÁLATOT?
- ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (nedves ruházat, földön fekszik takaró és alatta lévő karton polifoam nélkül, kihűlés, fagyás, kiszáradás),
- ha az utcán lévő hajléktalan ember segítséget kér; de Ön nem tudja, milyen típusú segítségre lenne szüksége,
- információra, segítségre van szüksége mert Ön, családtagja, barátja, rokona, ismerőse hajléktalanná vált, vagy ennek veszélye fenyegeti,
- ha a környezetében élő fedél nélkül élő ember a szokásaitól eltérően viselkedik (nem kelt fel, amikor szokott, egész nap fekszik).
KÉRJÜK, AMENNYIBEN TELEFONÁL, AZ ALÁBBIAK SZERINT TEGYE MEG A BEJELENTÉST:
- Helyszín? (pontos cím, ennek hiányában a helyszín megközelíthetősége)
- Mit tapasztalt? (földön fekszik, nem a megszokott módon viselkedik, erős fájdalomra panaszkodik stb.)
- A bejelentett személy neme, kb. kora, amennyiben Önnek tudomása van róla, esetleg neve.
- Ha megszólította a hajléktalan embert, kérjük, kérdezze meg, milyen segítségre van szüksége!
- Amennyiben a helyszínen tud maradni, vagy vállalja, hogy a helyszín felkutatásában további információkat ad munkatársaink számára, az Ön neve és telefonszáma. (szükség lehet visszahívására, ha nehezen, vagy nem találjuk meg a helyszínt)
- Kérjük, várjon a diszpécser esetleges kérdéseire (az információk pontosítása érdekében fontos), és csak ezután tegye le a telefonkagylót!
MILYEN ESETEKBEN HÍVHATUNK MENTŐT MENTÉS CÉLJÁBÓL?
Minden esetben, amikor a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul:
- ha súlyos életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés, stb.);
- baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén;
- megindult szülés, illetve a fennálló terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt;
- ha erős fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (pl. fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás, stb.);
- ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga, vagy mások életét veszélyezteti.
A Menhely Alapítvány tevékenysége kiterjed a tartósan kiszorultak, kiilleszkedettek, fedél nélkül élők krízishelyzetének enyhítésétől a hosszabb-rövidebb ideje hajléktalanként, intézményekben élők támogatásán keresztül a biztonságos otthonnal nem rendelkező, albérletekben, szívességi lakásokban, munkásszállókon meghúzódó emberek szociális ügyeinek az intézéséig az otthontalanság minden megjelenési formájára.
forrás: www.menhely.hu