Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. december 01. vasárnap | Elza napja

Hírek

 

Interjú Rogán László polgármesterrel

2019. április 15.

Elindult városunk történetének legnagyobb beruházása, a Patakpart Általános Iskola építése, olvashatjuk a Budakalászi Hírmondó riportjában.

A februárban elfogadott költségvetést követően elindult a város idei fejlesztéseinek előkészítése. Folytatódnak az útépítések, a gyalogosok biztonsága érdekében járdák épülnek, zebrákat alakít ki a város. Mindenekelőtt pedig a Patakpart Általános Iskola építésével elkezdődött minden idők legnagyobb budakalászi beruházása.

A város legnagyobb beruházása indult el április első hetében. Mit jelent ez Budakalász számára?

Óriási eredménynek tartom az új iskola megépítését. A gyerekek megfelelő ellátása, oktatás-nevelési körülményeik fejlesztése a város egyik legfontosabb feladata. Az új iskola megépítésével minden budakalászi gyermek oktatás-nevelési körIülményei javulnak majd, nemcsak ebben az intézményben, hanem minden kalászi iskolában. Az új intézmény 16 teremmel, szaktantermekkel, három részre osztható szabványos nagy méretű tornacsarnokkal rendelkezik majd. Az iskola fantasztikus természeti környezetben kap helyet. A közelben lévő dombok-hegyek szinte átölelik az épületet. A tantermekből és az udvarról a mezők, hegyek, a Kevély csúcsa látható. Az udvarban pedig zöld focipálya, a kert végében patak csörgedezik majd. Az épület is barátságos lesz, a Klisovác utcáról földszintesnek látszik majd és befelé, a szintkülönbséget kihasználva növekszik majd az építmény tömege. Ennél tökéletesebb környezetet úgy gondolom, nem is álmodhatnánk a gyermekeinknek.

Milyen munkafázis zajlik jelenleg? Terveznek valamilyen forgalomfejlesztést a környéken?
A kivitelezés szerződését március végén írtuk alá a közbeszerzésen nyertes Swietelsky Kft-vel. Jelenleg a terület előírt régészeti vizsgálata zajlik, mivel településünk az őskortól lakott terület – különösen ez a városrész – mindenképpen indokolt a kutatás. Ezt követően indulhat majd az építés. Közben a forgalomtechnika fejlesztésének vizsgálata is zajlik. A fő irányvonalak már megvannak, tehát a forgalom több irányú elosztása a cél. Így az intézmény megközelítésére négy útvonalon lesz lehetőség. A Kőbányai útról, a Klisovác, a Sas és a Dolinai utcáról. A patakon kis hidat építünk, így átjárható lesz a két oldal, emellett útszélesítéseket végzünk és a forgalomtechnikai lehetőségeket is megvizsgáljuk. Tudomásul kell emellett venni azt is, hogy az utóbbi 15-20 évben jelentősen nőtt a személyautók száma a családoknál. Ma már minden háztartásban két autó van általában és azt biztosan használják is. A forgalom kisebb befolyásolása érdekében az intézmény felvételi körzetét a környező városrészek jelentenék, tehát a patak két oldalán elhelyezkedő területek.

Ha már a gyermeklétszámnál tartunk, a bölcsődékben és az óvodákban mi a helyzet a kapacitásokkal?

Az elmúlt 10 évben a legnagyobb igény és ezzel együtt a legnagyobb kapacitásbővítés a bölcsődei férőhelyek terén mutatkozott. Míg 2009-ben 30, addig ma 78 gyermeket tudunk elhelyezni saját intézményben, emellett további 15 gyermeket magánbölcsődében önkormányzati támogatással. Az óvodás korosztálynál is emelkedés van, de nem olyan mértékű, mint a bölcsődékben. Míg a legkisebbeknél megháromszorozódott az igény, addig az óvodákban 25% növekedés jelentkezett a 10 év alatt.  Azt is elmondhatjuk, hogy jelenleg kevesebb gyermek jár az óvodákba, mint a felvehető teljes kapacitás. A Nyitnikék Óvodában 290, a Telepi óvodában pedig 220 gyermek felvételére lenne lehetőség. Ehhez képest a két oviba összesen jelenleg 461 gyermek jár. Látható tehát, hogy összesen mintegy 50 gyermekkel kevesebb jár az óvodáinkba, mit amennyi befogadására lehetőség lenne. Megnyugtathatok tehát minden jószándékú aggódót, hogy Budakalászon minden gyermek óvodai elhelyezése biztosított. Az adatok ismeretében ugyanakkor érdemes átgondolni korábbi fejlesztési terveinket. Az is elképzelhető, hogy az óvodafejlesztések mellett bölcsődebővítésben is gondolkodnunk kell.

Utakat, járdákat, zebrákat is építenek. Hol számíthatnak erre a budakalásziak?

Öt évvel ezelőtt azt vállaltuk, hogy minden belterületi összközműves utcát szilárd burkolattal látunk el. Az akkori utcákat illetően most érünk a végére ennek a munkának az Áfonya, Kispap és Barát utcák megépítésével. Mindezt teljes mértékben önkormányzati forrásból valósítottuk meg a lakosok hozzájárulása nélkül. Úgy gondolom, kevés település büszkélkedhet ilyen eredményekkel. Természetesen az építésekkel nem állhatunk meg, folytatjuk a munkát, de a következő időszakban már a járdaépítéseké lesz a főszerep. Ez évben a Diófa utcában, a Szentendrei úton a mező felőli oldalon, valamint a Golgota utcáról a Kálvária utca felé vezető járdákat építjük meg. A gyalogosok további biztonsága érdekében a Szentendrei úton a Téglási András utcánál, az Ady Endre úton, valamint a Tanító utcában építünk ki zebrákat a Közút helyett saját költségen. Emellett fényvisszaverőket telepítünk a város minden zebrával jelölt gyalogátkelőhelyén.

A költségvetésben a kisgyermekes családokra is nagy gondot fordítanak. Védőoltás mellett egy kis figyelmességgel is készül a város.

A kisgyermekesek számára már mintegy 15 éve biztosítjuk az újszülött támogatást. Ezt a gondoskodást szerettük volna az idén bővíteni egy fontos, de rendkívül drága védőoltás költségeinek támogatásával. A fertőző agyhártyagyulladás igen veszélyes betegség kisgyermek korban. Különösen a két év alattiak veszélyeztetettek, ezért határoztuk el, hogy hozzájárulunk a védőoltás költségeihez, így ez év júniusától 120.000 forint helyett mintegy 40.000 forintért juthatnak hozzá ehhez az oltáshoz a budakalászi két év alatti kisgyermekek. Emellett ez évben egy kedves és hasznos városi meglepetést is szeretnénk Budakalász minden újszülött kis lakójának ajándékozni. Elsőként városunk díszpolgárát, Kovács Katit és kislányát, Júlia Lénát köszöntöttük a macival és a takaróval.

  1. április 3.