Január közepétől új jegyzője van Budakalásznak
2020. február 18.
Dr. Göbl Richárd polgármester az idei első két hónap önkormányzati munkájáról szóló sorait a Budakalászi Hírmondó legfrissebb lapszámában olvashatjuk. A megújult arculattal és környezetkímélő nyomdatechnikai eljárással készült Hírmondó újrapapírra került, a korszerű formához új rovatstruktúra párosul.
„Lássuk, mi is történt legutóbbi jelentkezésem óta. A karácsony előtti utolsó munkanapon Szabó Tünde sportért felelős államtitkár asszonnyal sikerült aláírnunk a két évvel ezelőtt, még 2018 februárjában megjelent kormányhatározat alapján Budakalásznak járó, közel 1,5 milliárd forintról szóló második iskolaépítési támogatási szerződést. A régóta húzódó megállapodás azért volt rendkívül fontos, mert Budakalász Város Önkormányzata tavaly úgy kötött 3,5 milliárdos megállapodást a Swietelsky Építő Zrt.-vel, hogy abból addig csak kétmilliárd forint állt biztosan rendelkezésére. Mivel a Budakalász és Magyarország Kormánya között 2016-ban kötött peren kívüli megállapodásban meghatározott iskolaépítés költségei végül jelentősen meghaladták az akkoriban kiszámolt kétmilliárdos összeget. Az újabb támogatási megállapodás nélkül Budakalász lehetetlen pénzügyi helyzetbe került volna, ezért köszönöm mindazoknak, akik a december végén aláírt támogatási szerződés előkészítésében közreműködtek, köztük az Emberi Erőforrások Minisztériuma munkatársainak.
A kivitelezői megállapodásban azonban nem szerepelnek az iskolához vezető úthálózat, a patak feletti híd megépítésének százmilliós költségei, de még a mozgatható bútorzat, a padok, székek, oktatási szemléltető eszközök, informatikai eszközök sem – a 3,5 milliárdos költségvetésben kizárólag az épület maga, illetve a beépített bútorzat szerepel. Az útépítés hiányzó költségeire tehát folyamatosan keressük a forrásokat, mert Budakalász önmagában ezt nehezen lesz képes megoldani.
Az előzményekről tudni kell, hogy tizenkét évvel ezelőtt Budakalász az M0-s, illetve a Megyeri híd megépítését követően az óriási forgalomnövekedés miatti környezeti károk kompenzációjára évi 250 millió forint (+Áfa) értékű beruházásra tarthatott igényt. A városi közútfejlesztésre kapott támogatás 2008-tól az M0-s következő szakaszának befejezéséig (a mai ismereteink szerint 2030-ig) járt volna. Bár ezt szerződésben vállalta az állam, 2010 után mégsem fizettek, ezért indult a per. 2016-ban Budakalász akkori vezetése máig nem tisztázott indokkal peren kívüli megállapodást kötött az állammal, amelyben lemondott a környezeti károk fenti ellentételezéséről. Az állam egyebek mellett ugyan kétmilliárdos kompenzációt fizetett, ezt azonban a megállapodás értelmében a városnak kötelezően a 16 tantermes általános iskola felépítésére kell elköltenie, ami viszont 2013-tól, a közoktatás központosítása után már állami feladat lenne.
A korábban gyakran tapasztalt szociális érzéketlenséggel szemben mi nem akarjuk szőnyeg alá söpörni azt, hogy Budakalászon is vannak olyan családok, idős, egyedülálló emberek, akiknél a létfenntartás napi nehézség. Január elején az ő érdekükben hívtuk össze az első szociális kerekasztalt, amelyen a Családsegítő Szolgálat, az Idősek Klubja, a Karitász, a Védőnői Szolgálat és a Vöröskereszt munkatársai, önkormányzati képviselők és a hivatal érintett kollégái vettek részt. Az összehangolt működéstől hatékonyságnövelést várok, mely az összefogás erejével és az önkormányzat elkötelezett közreműködésével a szükséget szenvedők és krízishelyzetben lévők számára kézzelfogható segítséget kínál.
Január közepén tárgyalásokat folytattunk a Magyar Közút Zrt. vezetőivel. A több órás egyeztetésen a térség fejlesztési igényeit és az általuk kezelt budakalászi utak fejlesztési és üzemeltetési kérdéseit tekintettük át. Őszintén beszéltünk Budakalász és a régió egyre súlyosbodó közlekedési problémáiról. A társaság vezetői jelezték, hogy tisztában vannak a romló helyzettel, de hozzátették, hogy a térségre jellemző közlekedési igények messze meghaladják a rendelkezésre álló lehetőségeket. Hangsúlyozták, hogy a régió közlekedési fejlesztésére (HÉV, közúthálózat stb.) jelentős kormányzati forrásokat kellene fordítani. Egyetértettünk abban is, hogy az M0-s autóút mielőbbi folytatása komoly terhet venne le az úthálózat meglévő elemeiről. Az M0-s továbbépítése 2012-től kiemelt kormányzati beruházás, eddig azonban ennek nem sok eredményét láthattuk. Szakemberek szerint 2030 lehet a legkorábbi átadási dátum, de ha nem ütemezetten születnek meg az ehhez szükséges szakmai lépések, akkor még ennél is későbbre tolódhat a megoldás. Ezért kell az ügyet napirenden tartani.
Szó esett a Budai út emelt szintű karbantartásáról, a szükséges felújításokról, az EuroVelo6 kerékpárút építéséről, a Luppaszigeti utca kerékpárosbarát fejlesztéséről is, de megtárgyaltuk a Közút kezelésében lévő utak vagyonátadási körülményeit, valamint intelligens közlekedésirányítási rendszerek budakalászi telepítését is napirendre vettük. Szilvai József vezérigazgató a tárgyaláson felvetett konkrét javaslataink további egyeztetésére a társaság Pest megyei igazgatóját bízta meg, a megbeszélések február elején folytatódnak.
Fontos hír, hogy január 20-tól új jegyzője van Budakalásznak. November végén, miután a korábbi jegyző munkaviszonyának megszüntetését kezdeményeztem, pályázatot írtunk ki a hivatalvezetői feladatokra. A december 15-i határidőig huszonkilenc pályázó jelentkezett, közülük az utolsó fordulóba öt jelöltet hívtunk be személyes találkozóra. Közülük dr. Deák Ferenc pályázatát találtam legjobbnak, így 2020. január 20-tól őt bíztam meg városunk jegyzői feladatainak ellátásával.
Végül szeretném itt is megemlíteni, hogy Forián-Szabó Gergellyel köszönthettük dr. Kulin Sándort otthonában, városunk egykori polgármestere januárban töltötte be 90. életévét. Velünk együtt sokan emlékeznek példamutató városvezetői és közéleti munkásságára, sőt még németországi testvérvárosunk, Kahl am Main lapja is beszámolt a jeles évfordulóról. Isten éltesse sokáig!”
Dr. Göbl Richárd
polgármester