Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. december 13. péntek | Luca, Otília napja

Hírek

 

Közmeghallgatás volt a Faluházban

2023. október 19.

A közmeghallgatás nyílt Képviselő-testületi ülés, melyen Budakalász lakói közvetlenül az egyéni körzetekben és a kompenzációs listáról bekerült képviselőkhöz intézhetik a közügyekkel kapcsolatos kérdéseiket, javaslataikat. Így részt vehetnek az önkormányzati feladatok meghatározásában és végrehajtásában. Az őszi nyílt Képviselő-testületi ülésen dr. Göbl Richárd beszámolt az elmúlt félév fontosabb eseményeiről, majd az előzetesen írásban és a helyszínen feltett kérdésre, javaslatokra válaszoltak a városvezetők. A közmeghallgatáson a Képviselő-testület 12 tagjából 11-en voltak jelen.

A korábban bevett gyakorlat, a kötelező évi egy alkalom helyett Budakalászon 2019 ősze óta évi két közmeghallgatást tartanak. Lehetőség van arra, hogy a város aktuális ügyeiről a település lakói és vezetői többször is beszélgessünk – emelte ki bevezetőjében dr. Göbl Richárd polgármester, majd beszámolt az áprilisi közmeghallgatás óta eltelt időszak legfontosabb eseményeiről.

Új építési szabályok

Kiemelte, hogy alapos előkészületek után elkészült az új Településszerkezeti terv, Helyi építési szabályzat és a Szabályozási terv tervezete is. Az előzetes vélemények felmérésekor a budakalásziak megerősítették a legfontosabb teendőt: ebben a ciklusban új építési szabályokkal meg kell akadályozni a további lakópark-építéseket, a nagyszámú betelepülést.  Ezt úgy érjük el, hogy eközben a közpark és erdőterületek, valamint a beépítésre nem szánt sport és rekreációs célú különleges területek lényegesen több helyet kapnak majd a városban. A településrészenként tartott lakossági fórumok után a tervezők megválaszolják az írásos véleményeket, az elfogadott észrevételek alapján módosítják a terveket. A teljes új szabályozás várhatóan decemberben kerül a testület elé.

M0 északi szektor, elkerülő út és a fontos állami beruházások

Az M0 északi szektorral kapcsolatosan elmondta, sajnos már az előkészítés fázisában elbukott Budakalász és a régió egyik legfontosabb beruházása, a korábbi ígéretek ellenére júniusban nem tudott elindulni a kiviteli tervek készítése. Jelezte: a fontos dunakanyari közlekedési beruházások (Budakalászt északról elkerülő út megépítése, az M0-ás körgyűrű északi szakaszára vonatkozó kiviteli tervek elkészítése, a H5-ös HÉV felújítása, valamint a Budakalászi Patakpart Általános Iskolát megközelítő útfejlesztés) mielőbbi megvalósítása érdekében Pomáz és Szentendre polgármestereivel közösen levélben keresték meg az építési és közlekedési minisztert és a választókerület országgyűlési képviselőjét és a politikusok érdemi közbenjárását kérték.  A hévfelújítás kapcsán jelezte, vannak olyan információk, hogy ez a beruházás csökkentett műszaki tartalommal fog megvalósulni.

Fejlesztések az új óvoda környezetében

Dr. Göbl Richárd beszámolt a Vasút soron épülő katolikus óvoda környezetében megújult utakról, járdáról és a kialakított új parkolókról is. Az óvoda megkapta a használatbavételi engedélyét, így a működési engedély megszerzése az utolsó lépés azelőtt, hogy a gyerekek és pedagógusok birtokba vehessék az új óvodát. Jelezte, rövidesen az Esztergom – Budapesti Főegyházmegye képviselőivel közösen ünnepélyes keretek között fog megnyílni az új budakalászi óvoda.

Budakalász energiaellátása és közlekedésbiztonsága

A polgármester beszámolt a nyári fontos energiabeszerzésekről is. Budakalász kihasználta a kedvező piaci környezetet, így 2024-től így jelentősen csökkenhet a város villamos energia költsége. Tavaly a földgáz árának extrém drágulása a 2020-ban kötött hosszú távú árrögzítés miatt kevéssé érintette Budakalászt, így idén kedvezőbb feltételekkel tud szerződni a város. A megállapodások révén az önkormányzati intézmények és a város energiaellátása biztonságban van.

A közbiztonság és a közlekedésbiztonság fejlesztésére beadott sikeres pályázatok kapcsán elmondta, Budakalász biztonságosabb lett, miután a város legforgalmasabb pontjain, a HÉV megállókba kilenc új térfigyelő kamera került. 212 méter járda is megépült, és közel két kilométernyi kerékpáros nyom kialakításával, illetve 32 kerékpártároló elhelyezésével segítették a fenntartható városi közlekedést.

Útfelújítások több mint 2 kilométeren  

Dr. Göbl Richárd beszámolt az elmúlt hat hónap útfelújításairól is. Kiemelte, idén eddig mintegy 97 millió Ft értékben 2,3 km út újult meg az Önkormányzat beruházásában, és további 55 millió Ft értékű felújítás van folyamatban. A nagyobb elkészült tételek: a Vasút soron aszfaltburkolat és járda épült, a Duna-parton 765 méter hosszon mart aszfaltos burkolatot kaptak a felújított utak, a Berdóban 550 méter út újult meg mart aszfalttal és cementes stabilizációval. A Prekobrdo és Taván területén 600 méteren újult meg, a Dolinai és Szőlő utca, több mint 6 millió Ft lakossági hozzájárulással, közös finanszírozásban készült el.

Közvilágítás-korszerűsítés – 1400 lámpatest cseréje és 322 új felszerelése

A polgármester beszámolt a közvilágítás-korszerűsítésről is.  A tervezők felmérték a helyzetet és elkészítették a korszerűsítési tervet, amely 1400 lámpatest cseréjét és 322 új lámpatest felszerelését tartalmazza. Különös figyelmet fordítunk a gyalogátkelőhelyek és a forgalmas csomópontok megvilágítására. A fejlesztéstől 50 százalékos, évi 20-30 millió forintos megtakarítást várunk úgy, hogy a közlekedésbiztonság és a közbiztonság is javul.

Kálvária utca és környéke fejlesztése

A Kálvária utcai hiányzó járdaszakasz megépítése kapcsán elmondta: a beruházás célja a Kálvária utca közlekedésbiztonsági fejlesztése, de ezen túl a geotechnikai felmérésnek megfelelő támfal is kiépítésre kerül, mely a korábbi lakópark építés után kialakult, nem megfelelően stabilizált terepviszonyokat is rendezi. A munkaterületet tegnap adták át a kivitelezőnek, a munkálatok befejezésére 60 nap áll rendelkezésre. A polgármester jelezte, a beruházással párhuzamosan a Gyümölcs utca és a Berdó utca találkozásánál található kereszteződés átépítése is folyamatban van, itt az elektromos földkábelek korábbi szabálytalan elhelyezése nehezíti és lassítja a kivitelezést. A korábbi kétirányú autóforgalom visszaállítása a gyalogos és az autós közlekedés biztonságos feltételeinek teljesülése után várható.

Dr. Göbl Richárd beszámolt még a budakalászi pedagógusok és egészségügyi dolgozók nyári köszöntéséről, a testvérvárosi kapcsolatok fontosabb eseményéről, a Kahl am Main és Lövéte képviselőivel való találkozásokról, az Idősek világnapja budakalászi ünnepségeiről, valamint a felújított Szentistvántelepi Templom november 12-i ünnepélyes átadásáról.

Útfelújítások fontossági sorrendben

Ezt követően az előzetesen, írásban feltett kérdésekre válaszoltak a képviselők. Nagel István alpolgármester a Ministráns utca burkolatfelújítási és közvilágítási terveivel kapcsolatban elmondta: a cél az, hogy minden évben legalább 1 kilométernyi utat felújítsanak. Idén volt arra lehetőség, hogy ennek több mint kétszerese is megújulhasson. Jelezte: a rendelkezésre álló forrásokból a felújításokat az úthasználat, a forgalom és a város stratégiai szempontjai szerint állítják sorrendbe. Kérdésre válaszolva jelezte, mivel a Ministráns utca néhány lakóingatlant szolgál ki, átmenő forgalom nincs rajta, a sürgősebb helyszínek után, a normál ütemterv szerint néhány év múlva kerülhet sorra. Az alpolgármester azt javasolta, hogy a lakók nyújtsák be az Önkormányzatnak az útépítési együttműködési javaslatukat, ugyanis az önerőt vállalva kérhetik, hogy sorolják előbb a munkát. A helyi közvilágítás fejlesztési programja a jelenlegi hálózat korszerűsítését tartalmazza, a bővítésre a második ütemben kerülhet sor.

Budakalász megálló

A budakalászi HÉV-állomás környékén tapasztalható állapotokról Kóder György képviselő hangsúlyozta: mindenképpen érdemes bejelenteni, ha rongálást vagy csendháborítást tapasztalunk, mert, ha ez többször megismétlődik, akkor a rendőrség és a városrendészet járőrözési rendjébe gyakrabban szerepel majd ez a terület. Kérdésre válaszolva a képviselő beszámolt a MÁV-HÉV-vel és másokkal folytatott ügyintézésről annak érdekében, hogy a fedett megállóba az idősebbek számára fontos padok is visszakerüljenek a helyükre.

Behajtási korlátozások

A folytatásban a behajtási engedélyekkel kapcsolatban Forián-Szabó Gergely alpolgármester kiemelte, hogy a tavaly hatályba lépett rendelet nem változtatott a védett övezet korábbi határain, a korábban is engedélyköteles területre pedig sokkal életszerűbb és rugalmasabb szabályokat vezetett be. A védett területen az érintett ingatlantulajdonosok és használók a korábbinál sokkal több jogcímen és nagyobb számban juthatnak behajtási engedélyekhez, a lakosság kiszolgálását végző szolgáltatók (például csomagküldők, ételfutárok, betegszállítók) bejutása pedig lényegesen egyszerűsödött. A rendelet bevezetését megelőző egyeztetéseken a lakók kifejezett kérése volt, hogy a Lupaszigeti úttól északra eső területre továbbra is bárki engedély nélkül behajthasson. Ezt a városvezetés elfogadta, ami viszont azzal jár, hogy – különösen jó időben – a parthoz közeli területeken gyakran alakulnak ki parkolási problémák.

Egy érintett lakó kérdésére elhangzott, hogy a Kántor utcában a változások bevezetése előtt a forgalmas időszakban óránként több mint kétszáz autó elhaladását mérték, ennek jelentős része nem budakalászi, hanem átmenő forgalom volt. A bevezetett korlátozásokra emiatt van szükség. A helyzet azóta javult, de az igazi megoldást az elkerülő út megépítése jelentheti.

A Csapás utca lezárása kapcsán is érkezett kérdés. Erre a József Attila utca forgalmát tömegesen beelőző autósok szabálytalan ügyeskedése miatt volt szükség. Nagel István alpolgármester jelezte, a korlátozás bevált, a fenntartása fontos, de a lezárás helye az érintett lakók többségének kérésére áthelyezhető.

Kerékpáros közlekedés a bevásárlóközpont irányába

Ugyancsak kérdésre válaszolva Forián-Szabó Gergely elmondta, hogy az új szabályozási tervben szerepel egy olyan terület kialakítása, amin gyalogosan és kerékpárral is át lehet majd haladni az Omszk park felől a bevásárlóközpont irányába. Ugyanakkor jelezte, hogy addig is biztosítani kell a szabályos kerékpáros közlekedést.

A közmeghallgatáson a továbbiakban ismét szó esett a Kálvária utcai járda építéséről, a Sport utca autós forgalmának csillapítási lehetőségeiről, a város közbiztonságáról és arról az igényről, hogy a lakók nyugalma érdekében és az állatokat zavaró hatások miatt Budakalászon tiltsák be az összes tűzijátékot.