Lajoska a 112 kis hőse
2019. szeptember 13.
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály „Segélyhívástól a segítségnyújtásig” programjának célja elsősorban a hívásfogadó- és a tevékenység-irányítási központok munkájának hiteles bemutatása, a segélyhívószámok népszerűsítése, a rosszindulatú, szabálysértő, illetve az intézkedést nem igénylő hívások visszaszorítása érdekében a szükséges információk eljuttatása az állampolgárok részére. Felhívásukban fontos információkat osztanak meg a témában:
A polgárok körében a legnagyobb meglepetést jellemzően az az információ váltja ki, hogy az összes hívás közül még mindig csupán 33,4 % a valós segélyhívás, amikor valamely készenléti szerv beavatkozására szükség van. Emellett 55,4 % az intézkedést nem igénylő és rosszindulatú hívások száma, 11,2 % pedig információt kérő.
Mindenki számára meglepő az a tény, hogy a percenkénti 9 hívásból 6 nem igényel intézkedést!
Ezért is tartjuk kiemelkedő feladatunknak ezen hívások számának csökkentését. Számos iskolában, rendezvényen, nyugdíjas klubban, médiában történő megjelenés során tájékoztatást tartunk a segélyhívó számok használatával kapcsolatos tudnivalókról, azok jogszerű használatáról, valamint az attól eltérő használat esetén alkalmazható szankciókról.
Rendszeresen leírunk egy-egy esetet a hívásfogadó operátorok munkájának bemutatása érdekében, ezzel is szemléltetve szerteágazó, az élet minden területére kiterjedő tevékenységüket:
SEGÉLYHÍVÁS 2019. JÚNIUS
2019.júniusában, a délelőtti órákban a HIK Miskolc hívásfogadó operátorának munkaállomására beérkező bejelentésben egy 6 éves kisfiú kért súlyos beteg édesanyjához segítséget. Elmondta, hogy anyukája nagyon rosszul érzi magát, fekszik az ágyon és remeg. A kisfiú a hívásfogadó tartózkodási helyére irányuló kérdésére nem tudott válaszolni, így anyukájától próbált segítséget kérni, aki azonban semmire sem reagált. A hívást kezelő operátor több módon is megpróbálta kideríteni a címet, először arra kérte a gyermeket, hogy édesanyja táskájából vegye ki az okmányait, majd mikor a kisfiú nem találta azt, arra kérte menjen át a szomszédhoz vagy az utcán kérdezzen meg egy felnőttet. A gyermek elindult a szomszédba, majd a bejelentés 8 perc 30. másodpercében kicsit bizonytalanul közölte, hogy „Balatonszabadi, Sió utca”, de házszámot nem tudott mondani. A cím birtokában a hívásfogadó azonnal adatlapot továbbított a beavatkozásra illetékes Mentőszervezet Irányító Csoportjához. A kikérdezést a mentésirányító hölgy kezdte meg, akinek a kérdésére a gyermek elmondta, hogy édesanyjának korábban felvágták a hasát, jelenleg fekszik az ágyban kicsit remeg és nem kommunikál. A kisfiú nem tudott házszámot mondani, ezért a tevékenység-irányító a lakóház színe felől érdeklődött, mire azt a választ kapta, hogy fehér és az udvaron van egy trambulin. Ekkor az irányítók arra kérték a gyermeket, hogy menjen ki a házuk elé a járdára, és ha meglátja a rendőr vagy mentőautót integessen nekik. A mentésirányító meggyőzte a gyermeket, hogy menjen át a szomszédba és kérjen segítséget, majd adja át a telefont a felnőttnek. Egy hölgy vette át a készüléket, aki azonnal átszaladt és megnézte a rosszul lévő édesanyát és közölte, hogy nincs eszméleténél, de lassú légzése van. Ekkor megérkeztek a járőrök, akik megkezdték a beteg stabilizálását a mentő kiérkezéséig. A hívásfogadó, a mentésirányító és a tevékenység-irányító példaértékű együttműködést valósított meg, amely eredményeként sikerült ellátásban részesíteni egy eszméletlen, súlyos állapotban lévő személyt. A beteget néhány nap múlva hazaengedték a kórházból. Lajoskát, a kis hőst a Somogy megyei Rendőr-főkapitányság vezetője jutalomban részesítette, aki nagyon örült a távirányításos autónak és a rendőrségi legonak is.
Országos Rendőr – Főkapitányság
Rendészeti Főigazgatóság
Ügyeleti Főosztály