Légszennyezettséget mérünk – a 4 alkalmas mérés tegnap kezdődött
2020. január 21.
2008 óta Budakalász határában végződik az M0-ás autóút, az északi szakasz továbbépítése azóta várat magára. Ennek, és a budapesti agglomeráció folyamatos növekedésének következménye a Budakalászra zúduló egyre elviselhetetlenebb átmenő forgalom.
A Magyar Közút Zrt. vezetőivel folytatott minapi tárgyalások után sem lehetünk optimisták, a közlekedési helyzet javítása jelentős és sürgős kormányzati beavatkozásokat igényelne mind a közösségi közlekedés, azon belül a HÉV fejlesztése, új P+R parkolók építése, valamint a régiós közúthálózat fejlesztése terén.
A légszennyezés főleg a szálló por (PM10) és a nitrogén-dioxid miatt veszélyes, az okozók között pedig a közúti közlekedés és a szabálytalan fűtés az elsők. Ugyan évtizedek óta léteznek a levegő tisztaságára vonatkozó jogszabályok, ennek dacára az Európai Unióban a légszennyezés az egészséget érintő legnagyobb környezeti kockázat. Az Európai Bizottság és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint Magyarországon rossz a helyzet, átlagosan évente egy évet veszítenek az emberek az életükből a levegő szennyezettsége miatt, és a felmérések szerint közel négyezer ember idő előtti halálozásáért felelős a légszennyezettség, de több ezer krónikus hörghurutos betegség is ennek számlájára írható.
Budakalász helyzete rövid távon nem kecsegtet pozitív változással, ezért is kell tisztában lennünk a városunkat érő egyre elviselhetetlenebb környezeti terhek (légszennyezés, zaj, stb.) pontos adatairól.
Január 20-án emiatt kezdtük meg Budakalász levegőjének műszeres vizsgálatát. A négy alkalomból álló méréssorozatot különböző forgalmi időszakokban, a térképeken jelzett útvonalon végezzük, nemzetközileg is elfogadott eszközök és felkészült szakemberek közreműködésével. A mérésekre meghívtuk az Egészségklub és a civil szervezetek képviselőit is. Az eredményekről részletesen beszámolunk.