Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. október 10. csütörtök | Gedeon napja

Hírek

 

Lenfonó-csomópont, M0, északi elkerülő, zajárnyékoló és gyalogátkelőhelyek – egyeztetés a Magyar Közút vármegyei vezetőivel

2024. február 14.

Budakalász megbeszélésre hívta a Magyar Közút Pest vármegyei vezetőségét, hogy a városunkat átszelő utak forgalmáról, a közlekedésbiztonság javításáról és az utak állapotának javításáról egyeztessenek. Magyari László vármegyei igazgatót és Millián Anna forgalomtechnikai osztályvezetőt Forián-Szabó Gergely és Nagel István alpolgármesterek fogadták.

Lenfonó csomópont – a gyalogosbiztonság az első

Elsőként Budakalász közlekedésének legkritikusabb helyszíne, a Magyar Közút kezelésében lévő Lenfonó-csomópont, illetve a lámpás kereszteződés áteresztőképessége került napirendre. Bár időről-időre felmerül a közlekedési lámpák kikapcsolásának kérdése, a Közút főként a gyalogos közlekedés biztonságára hivatkozva ezeket következetesen elutasítja. Korábban több alkalommal is igyekeztek finomhangolni a rendszert, de a beavatkozások a brutális átmenőforgalom miatt kialakuló forgalmi dugókat alig csökkentették. Budakalász a megbeszélésen jelezte, hogy a lámpaváltások feszesebbé tételével kismértékben tovább javítható lenne a csomópont áteresztőképessége, illetve azt is, hogy a zebráknál elhelyezett nyomógombok időnként nem működnek megfelelően. Tapasztalat alapján a HÉV elhaladását követően a zöld jelzésig sokszor több mint harminc másodperc is eltelik, mert a Budai út – Pomázi útirány továbbra is zöld jelzést kap. A Közút munkatársai jelezték, hogy ellenőrzik a forgalomirányító rendszert és a kijavítják a hibákat.

A Budai út állapota tragikus, de nincs pénz a felújításra

Ezt követően a Budai út egyre romló állapotára, a HÉV-átjáró és az Ady Endre út közötti szakasz felújításának, illetve az út alatt húzódó vízvezeték cseréjének összehangolt munkálataira kérdezett rá a városvezetés. A Közút szakemberei arról tájékoztattak, hogy ugyan rendszeresen egyeztetnek a DMRV-vel, de sem ők, sem pedig az állami vízszolgáltató nem rendelkezik a felújításhoz szükséges forrásokkal. Egyetértettek azzal, hogy a rekonstrukciók régóta esedékesek, de a központi költségvetés egyik cégnek sem biztosítja a beruházáshoz szükséges pénzt.

A Budai út tragikus állapota miatt szóba került, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium elindította a Szentendre–Piliscsaba útvonal felújításának előkészítését. Ugyan még nincs végső döntés a nyomvonal kijelölésében, de jó esély van arra, hogy Budakalászt is érintse a beruházás. Ennek keretében sor kerülhetne a Budai út legrosszabb állapotban lévő és legnagyobb terhelésnek kitett szakaszának felújítására. A tervezési tendert várhatóan még az idei évben kiírják.

A városvezetés más, a Magyar Közút által kezelt szakaszok esetében is sürgette az útfelújításokat, de a Közút vezetői jelezték: a lehetőségeik a fenntartásra és legszükségesebb karbantartásokra korlátozódnak.

Az M0 folytatás elmaradásának következményei

Az M0 északi szektor megépítése már 13 éve államilag kiemelt beruházás, de még a kiviteli tervezése sem indult el. A városvezetés hangsúlyozta, hogy az autóút folytatásának hiányában Budakalászra terelt hatalmas forgalom környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági következményeit folyamatosan vizsgálni kell és minden eszközzel fel kell lépni az átmenőforgalom csökkentése érdekében.

A kép illusztráció

Elkerülő út és a 11-es zajárnyékolása

A városvezetés rákérdezett az északi elkerülő ügyére, valamint az Omszk park és a 11-es főút között korábban megígért zajárnyékoló fal megépítésére. A Magyar Közút képviselői jelezték, nincs információjuk arról, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium részéről történt volna bármilyen előrelépés a beruházásokkal kapcsolatban. Hozzátették: az Omszk tó 11-es út felőli oldalán a zajárnyékoló fal megépítése az M0 csomópont átépítésével együtt valósulhat meg.

A vízvezetéképítést és az útfelújítást össze kell hangolni

A Budakalászon át tervezett nagyátmérőjű vízvezeték-építés a Lenfonó kereszteződést is érinti. Ennek kapcsán Budakalász jelezte: ragaszkodnak ahhoz, hogy a vízvezeték építése csak a legszükségesebb mértékben korlátozza majd a forgalmat. Ennek érdekében kérik, hogy a csőfektetést és az utak helyreállítását az iskolai szünet idején végezzék.  A Magyar Közút arról számolt be, hogy a beruházóval még nem egyeztettek az ütemezésről, az engedélyek kiadása során figyelembe veszik Budakalász szempontjait.

Több és biztonságosabb gyalogátkelőhelyeket

Budakalász kérte a Magyar Közúttól, hogy a nagyforgalmú gyalogátkelőhelyeket alakítsák át nyomógombos vezérlésűre. Ennek szükségességére az egyik kalászi gyalogátkelőhelyen nemrég történt gázolás is felhívta a figyelmet.

A kép illusztráció

A városvezetés hangsúlyozta, Budakalász új közvilágítási rendszerét eleve úgy tervezték meg, hogy a már meglévő csomópontok mellett több új, tervezett gyalogosátkelő is kiemelt világítást kapjon. Az Önkormányzat a Damjanich utcában és a Budai úton mindenképpen új gyalogosátkelőket szeretne. A Közút ugyan nem vállalja ezek kialakítását, de a szakmai szempontok egyeztetésében, a szükséges hozzájárulások kiadásában kész közreműködni.

Új útvonalat a kerékpárosok számára a Duna-parton

A megbeszélésen felmerült a városvezetés 4 évvel ezelőtt már elhangzott javaslata, miszerint a Duna-parton megépített, gyalogosok által is használt EuroVelo6 útvonal kerüljön a gátra, azaz a Duna sétánnyal párhuzamosan egy új útvonal épüljön a kerékpárosok számára, hogy csökkentsék a Duna sétányon rendszeresen kialakuló balesetveszélyes helyzetek előfordulását. A Közút jelezte, hogy az ártér mélyebb részén áthaladó, a Duna által rendszeresen elöntött kerékpárút fenntartása számukra is problémás, a nyomvonal áthelyezésének kérdését ők is támogatják.

Járdaépítés, padkanyesés, takarítás

Az Önkormányzat vezetői beszámoltak a Szentendrei út keleti oldalán, a Téglási András utcáig megtervezett járdáról, a környező árkok kialakításáról. A felek a városban több helyen esedékes padkanyesésről is egyeztettek, amire nem jut kellő erőforrás. A Közút a kezelésében lévő fő közlekedési útvonalakon a rendszeres takarítást sem tudja a város által elvárt színvonalon biztosítani, ezért ezt rendszeresen az Önkormányzat kényszerül elvégezni. A Közút elmondta, hogy Pest vármegye 188 településének takarítására összesen egyetlen seprűs gép áll a rendelkezésükre. Ígéretet tettek arra, hogy ezt a munkagépüket az Önkormányzattal előre egyeztetett időpontban Budakalászra fogják irányítani.

A megbeszélésen elhangzott témákra folyamatosan visszatérünk és nyomon követjük a felmerült javaslatok sorsát és az ígéretek megvalósulását.