Lenfonó-csomópont, M0, északi elkerülő, zajárnyékoló és gyalogátkelőhelyek – egyeztetés a Magyar Közút vármegyei vezetőivel
2024. február 14.
Budakalász megbeszélésre hívta a Magyar Közút Pest vármegyei vezetőségét, hogy a városunkat átszelő utak forgalmáról, a közlekedésbiztonság javításáról és az utak állapotának javításáról egyeztessenek. Magyari László vármegyei igazgatót és Millián Anna forgalomtechnikai osztályvezetőt Forián-Szabó Gergely és Nagel István alpolgármesterek fogadták.
Lenfonó csomópont – a gyalogosbiztonság az első
Elsőként Budakalász közlekedésének legkritikusabb helyszíne, a Magyar Közút kezelésében lévő Lenfonó-csomópont, illetve a lámpás kereszteződés áteresztőképessége került napirendre. Bár időről-időre felmerül a közlekedési lámpák kikapcsolásának kérdése, a Közút főként a gyalogos közlekedés biztonságára hivatkozva ezeket következetesen elutasítja. Korábban több alkalommal is igyekeztek finomhangolni a rendszert, de a beavatkozások a brutális átmenőforgalom miatt kialakuló forgalmi dugókat alig csökkentették. Budakalász a megbeszélésen jelezte, hogy a lámpaváltások feszesebbé tételével kismértékben tovább javítható lenne a csomópont áteresztőképessége, illetve azt is, hogy a zebráknál elhelyezett nyomógombok időnként nem működnek megfelelően. Tapasztalat alapján a HÉV elhaladását követően a zöld jelzésig sokszor több mint harminc másodperc is eltelik, mert a Budai út – Pomázi útirány továbbra is zöld jelzést kap. A Közút munkatársai jelezték, hogy ellenőrzik a forgalomirányító rendszert és a kijavítják a hibákat.
A Budai út állapota tragikus, de nincs pénz a felújításra
Ezt követően a Budai út egyre romló állapotára, a HÉV-átjáró és az Ady Endre út közötti szakasz felújításának, illetve az út alatt húzódó vízvezeték cseréjének összehangolt munkálataira kérdezett rá a városvezetés. A Közút szakemberei arról tájékoztattak, hogy ugyan rendszeresen egyeztetnek a DMRV-vel, de sem ők, sem pedig az állami vízszolgáltató nem rendelkezik a felújításhoz szükséges forrásokkal. Egyetértettek azzal, hogy a rekonstrukciók régóta esedékesek, de a központi költségvetés egyik cégnek sem biztosítja a beruházáshoz szükséges pénzt.
A Budai út tragikus állapota miatt szóba került, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium elindította a Szentendre–Piliscsaba útvonal felújításának előkészítését. Ugyan még nincs végső döntés a nyomvonal kijelölésében, de jó esély van arra, hogy Budakalászt is érintse a beruházás. Ennek keretében sor kerülhetne a Budai út legrosszabb állapotban lévő és legnagyobb terhelésnek kitett szakaszának felújítására. A tervezési tendert várhatóan még az idei évben kiírják.
A városvezetés más, a Magyar Közút által kezelt szakaszok esetében is sürgette az útfelújításokat, de a Közút vezetői jelezték: a lehetőségeik a fenntartásra és legszükségesebb karbantartásokra korlátozódnak.
Az M0 folytatás elmaradásának következményei
Az M0 északi szektor megépítése már 13 éve államilag kiemelt beruházás, de még a kiviteli tervezése sem indult el. A városvezetés hangsúlyozta, hogy az autóút folytatásának hiányában Budakalászra terelt hatalmas forgalom környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági következményeit folyamatosan vizsgálni kell és minden eszközzel fel kell lépni az átmenőforgalom csökkentése érdekében.
Elkerülő út és a 11-es zajárnyékolása
A városvezetés rákérdezett az északi elkerülő ügyére, valamint az Omszk park és a 11-es főút között korábban megígért zajárnyékoló fal megépítésére. A Magyar Közút képviselői jelezték, nincs információjuk arról, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium részéről történt volna bármilyen előrelépés a beruházásokkal kapcsolatban. Hozzátették: az Omszk tó 11-es út felőli oldalán a zajárnyékoló fal megépítése az M0 csomópont átépítésével együtt valósulhat meg.
A vízvezetéképítést és az útfelújítást össze kell hangolni
A Budakalászon át tervezett nagyátmérőjű vízvezeték-építés a Lenfonó kereszteződést is érinti. Ennek kapcsán Budakalász jelezte: ragaszkodnak ahhoz, hogy a vízvezeték építése csak a legszükségesebb mértékben korlátozza majd a forgalmat. Ennek érdekében kérik, hogy a csőfektetést és az utak helyreállítását az iskolai szünet idején végezzék. A Magyar Közút arról számolt be, hogy a beruházóval még nem egyeztettek az ütemezésről, az engedélyek kiadása során figyelembe veszik Budakalász szempontjait.
Több és biztonságosabb gyalogátkelőhelyeket
Budakalász kérte a Magyar Közúttól, hogy a nagyforgalmú gyalogátkelőhelyeket alakítsák át nyomógombos vezérlésűre. Ennek szükségességére az egyik kalászi gyalogátkelőhelyen nemrég történt gázolás is felhívta a figyelmet.
A városvezetés hangsúlyozta, Budakalász új közvilágítási rendszerét eleve úgy tervezték meg, hogy a már meglévő csomópontok mellett több új, tervezett gyalogosátkelő is kiemelt világítást kapjon. Az Önkormányzat a Damjanich utcában és a Budai úton mindenképpen új gyalogosátkelőket szeretne. A Közút ugyan nem vállalja ezek kialakítását, de a szakmai szempontok egyeztetésében, a szükséges hozzájárulások kiadásában kész közreműködni.
Új útvonalat a kerékpárosok számára a Duna-parton
A megbeszélésen felmerült a városvezetés 4 évvel ezelőtt már elhangzott javaslata, miszerint a Duna-parton megépített, gyalogosok által is használt EuroVelo6 útvonal kerüljön a gátra, azaz a Duna sétánnyal párhuzamosan egy új útvonal épüljön a kerékpárosok számára, hogy csökkentsék a Duna sétányon rendszeresen kialakuló balesetveszélyes helyzetek előfordulását. A Közút jelezte, hogy az ártér mélyebb részén áthaladó, a Duna által rendszeresen elöntött kerékpárút fenntartása számukra is problémás, a nyomvonal áthelyezésének kérdését ők is támogatják.
Járdaépítés, padkanyesés, takarítás
Az Önkormányzat vezetői beszámoltak a Szentendrei út keleti oldalán, a Téglási András utcáig megtervezett járdáról, a környező árkok kialakításáról. A felek a városban több helyen esedékes padkanyesésről is egyeztettek, amire nem jut kellő erőforrás. A Közút a kezelésében lévő fő közlekedési útvonalakon a rendszeres takarítást sem tudja a város által elvárt színvonalon biztosítani, ezért ezt rendszeresen az Önkormányzat kényszerül elvégezni. A Közút elmondta, hogy Pest vármegye 188 településének takarítására összesen egyetlen seprűs gép áll a rendelkezésükre. Ígéretet tettek arra, hogy ezt a munkagépüket az Önkormányzattal előre egyeztetett időpontban Budakalászra fogják irányítani.
A megbeszélésen elhangzott témákra folyamatosan visszatérünk és nyomon követjük a felmerült javaslatok sorsát és az ígéretek megvalósulását.