Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. március 28. csütörtök | Gedeon, Johanna napja

Hírek

 

M0 északi szektor megépítése, lakópark és társasház stop, víziközmű-hálózat fejlesztés – megalakult a BAFT

2022. szeptember 27.

Elsősorban a főváros és Pest megye közötti közlekedési problémákra, az ivóvízellátási nehézségek megoldására, továbbá a tömeges kiköltözéssel járó infrastrukturális gondok megoldására kívánnak koncentrálni. Példaértékű, hogy a tagok között ellenzéki és kormánypárti vezetők egyaránt vannak.

Megalakult a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács (BAFT).  Szabó István, a Pest Megyei Közgyűlés elnöke, a BAFT egyik társelnöke kezdeményezője volt a testület „feltámasztásának”. Az ötlet felvetésekor jelezte, 15 évvel ezelőtt már volt egy hasonló kezdeményezés, de az elhalt. A közlekedés és az infrastrukturális hiányosságok azonban mára neuralgikussá váltak mind Budapest, mind a környező települések életében – kezdte a megoldandó feladatok listáját a másfél évtized után újra életre hívott agglomerációs tanács társelnöke.

Szabó István szerint prioritás ugyan a kötött pályás közlekedési megoldások továbbfejlesztése, ám vannak olyan térségek, ahol csak közúton halad a forgalom, és ezeket minél előbb „életképessé” kell tenni. Példaként említette a Pilisi-medence közlekedési helyzetét, amelyet katasztrofálisnak minősített, sérelmezve, hogy az immár 10. éve nemzetgazdasági szempontból kiemelt állami beruházás, az M0-s körgyűrű fejlesztése sokadszorra is elakadt.

Budakalász városvezetése az elmúlt három évben többször is szorgalmazta a városban megjelenő átmenő forgalom radikális csökkentése érdekében az M0 északi szektor tovább építését és az északi elkerülő út megépítését, de a város önmagában keveset tehet, ezért is örvendetes az agglomerációs tanács megalakulása.

Óriási mérföldkő, hogy a tervezésre irányuló közbeszerzés kiírásával folytatódhat az M0-s északi szakaszának beruházása – mondta 2022. február elején Vitályos Eszter, a Megyeri hídnál tartott sajtótájékoztatón.  Forián-Szabó Gergely emlékeztetett arra, hogy Budakalásznál több mint 13 éve csonka csomópontban végződik az M0-s autóút. A Magyar Közút adatai alapján ezért Budakalász főterén naponta 15 ezer jármű halad át. „Ez a brutális forgalom elárasztja városunkat és az egész kistérséget”. Jelezte: fontos, hogy az M0-projekt hosszú évek után végre folytatódjon, évtizedek óta várnak erre a budakalásziak és a térség lakói.

Szabó István – aki a Pest Megye Közgyűlés elnöke is – a régiós tömegközlekedésről elmondta, szerencsére mára már vannak olyan területek, ahonnan kiváló a Budapestre jutás lehetősége – ilyen például Vác és Érd vasúti összeköttetése a fővárossal –, azonban sok helyütt még igencsak döcögős az ingázás. Szólt a HÉV fejlesztések fontosságáról is. Jelezte, az agglomeráció problémáinak megoldásához nélkülözhetetlen a fővárossal való kooperáció.  „Együtt kell gondolkodnunk Budapesttel. Azáltal, hogy Pest megye, leválva a fővárosról, önálló régió lett, már leszakadónak számít az európai uniós átlaghoz képest, így jogosult EU-s pénzekre. Ugyanakkor Budapest is szeretne direkt forrásokat szerezni Brüsszeltől a fejlesztéseihez, s ha valóban sikerül is, az lenne a helyes, ha a főváros és a megye beruházásai együtt, átgondolva, párhuzamosan, egymást kiegészítve valósulnának meg. Ezt szolgálja a fejlesztési tanács, vagyis ne csak informálisan, hanem intézményes formában is megvalósuljon az együttműködés” – mondta a társelnök.

A néhány napja megalakult BAFT tagjai: Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter javaslatára Láng Zsolt, a Közép-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos lett a BAFT egyik társelnöke, Szabó Istvánt, a Pest Megyei Közgyűlés elnökét pedig a tanács választotta erre a funkcióra. A térségi fejlesztési tanács tagjai: Karácsony Gergely főpolgármester és Tóth József XIII. kerületi polgármester, a Fővárosi Közgyűlési delegáltjai, Csőzik László, Érd megyei jogú város polgármestere, Török István, a Pest Megyei Közgyűlés delegáltja, Nagy Sándor Bálint, az Építési és Beruházási Minisztérium államtitkára, Márkus Ferenc, a Miniszterelnökség területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős helyettes államtitkára, Uzsák Katalin Ágnes, a Miniszterelnökség területi közigazgatás működtetéséért felelős helyettes államtitkára, Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és Kívés Zoltán, a Belügyminisztérium önkormányzati helyettes államtitkára.

Az irány – M0 északi szektor megépítése, lakópark és társasház stop, víziközmű-hálózat fejlesztés – jó, reméljük, mielőbb lesz kézzelfogható eredmény is!