M0 – Itt a vége?
2023. június 06.
2008 óta Budakalászon végződik az M0. Ha a kormányzat június 14-ig lépne, a folytatás tervei 2028-ra elkészülhetnének. Ha nem, a tervezői megállapodás nem tud hatályba lépni és újabb hosszú éveket veszítünk. Csupán 7 nap áll rendelkezésre, hogy ezt elkerüljük. Az M0 északi szektor megépítése eddig kiemelt beruházás volt. Amennyiben a kormányzati álláspont megváltozott, annak indokait ismertetni kell a lakossággal.
Az M0 északi szektor (10-11. sz. főutak közti szakasz) tervezéséhez szükséges forrás ügyében az utolsó pillanatokhoz érkeztünk. Budakalász szűk belvárosában naponta 15 000 gépjármű halad át. Az Ófaluban, a József Attila és a Damjanich utca környékén élőket különösen fojtogató forgalom, a lég- és zajszennyezés szintje azonnali cselekvésre kéne, hogy ösztönözzön minden döntéshozót. Az átmenő forgalmat főként az M0 10-es útig tartó szakasz megtervezése és megépítése csökkenthetné, ez hozna megoldást az évtizedek óta alábecsült közlekedési-környezetvédelmi problémákra.
Budakalász és a térség lakói számára komoly reményt adott, hogy dr. Vitályos Eszter az országgyűlési választás előtt képviselőjelöltként, majd megválasztott képviselőként felkarolta a kiemelten fontos beruházást. Ezzel együtt rosszul áll a 2012 óta nemzetgazdasági szempontból kiemelt státuszú M0 északi szektor ügye.
Az építési tárca vezetője nemrég egy parlementi írásos interpellációra adott válaszlevelében megkérdőjelezte a beruházás indokoltságát: „Egyáltalán nem vagyok arról meggyőzve, hogy akkor szolgáljuk legjobban a jövő nemzedék érdekeit, ha itt 2-2 sávos utak beépítését végezzük el” – írta Lázár János.
Göbl Richárd ezért újabb levelet írt Vitályos Eszternek. Felhívta a figyelmet arra, hogy aki ismeri a projektet (alagútban vezetett nyomvonal, alaposan körüljárt környezetvédelmi szempontok, erős lakossági támogatás) tudhatja, hogy a miniszter félelme nem valós. Itt vagy egy óriási félreértésről, vagy a Kormány álláspontjának gyökeres megváltozásáról lehet szó. Csak reméljük, hogy az előbbiről, hiszen a jövő nemzedéknek sem lehet érdeke, hogy a Megyeri híd felől érkező, illetve arra tartó brutális átmenő forgalom a tervezett alagút helyett továbbra is Budakalász és a térség szűk lakóövezetein keresztül dübörögjön.
Néhány napja a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács konferenciáján is szóba került az M0 folytatása. Bár a körgyűrű M1 autópálya és a 10. sz. főút közti hegyvidéki szakasza ügyében valóban van vita, az M0 északi szektor (10-11. sz főutak közti szakasz) szükségességét és a hosszas előkészítés során kialakult nyomvonalat senki sem vitatja.
Lázár János azt is jelezte, az M0 északi szektor beruházás felülvizsgálat alatt áll. A vizsgálódásra és a tervekhez szükséges 3,999 milliárd forint előteremtésére fél év állt rendelkezésre. Ezalatt az idő alatt a 2011 Egyesület aláírásgyűjtést kezdeményezett, aminek eredményét az építési tárca illetékesei és az országgyűlési képviselő megkapták; levelek mentek a döntéshozóknak és a Parlamentben, illetve az országos médiában is előkerült a projekt fontossága.
Budakalász igyekezett minden tőle telhetőt megtenni. A polgármester ismételten kérte, hogy az M0 autóút 10-es főútig történő meghosszabbítását válóban kiemelt beruházásként kezelje a Kormány és ezzel összhangban mielőbb hozzák meg a szükséges döntéseket. Kérte, amennyiben az M0 északi szektort mégsem akarja a kormány megépíteni, úgy annak indokait ismertessék a város és a régió lakosságával.
M0 északi szektor legfontosabb hírei – háttér:
https://www.budakalasz.hu/az-m0-tovabb-epiteset-es-a-budakalaszi-uthalozat-fejleszteset-surgettuk/
Várvavárt hír az M0 építéséről – az átadásig évek telhetnek el – Budakalász (budakalasz.hu)
https://www.budakalasz.hu/eredmenyt-hirdettek-az-m0-folytatasanak-tervezese-ugyeben/
https://www.budakalasz.hu/m0-folytatasa-varjuk-a-fenyt-az-alagut-vegen/
https://www.budakalasz.hu/elkerulo-utak-a-miniszterium-valaszolt-de-nincs-dontes-a-folytatasrol/
http://husztizenegy.hu/peticio-atdtuk/
https://www.budakalasz.hu/mi-lesz-a-regionalis-allami-fejlesztesekkel/
https://www.parlament.hu/irom42/03983/03983.pdf
https://www.parlament.hu/irom42/03983/03983-0001.pdf