M0 tervezés: újabb levél Lázár Jánosnak
2023. június 08.
Az M0 északi szektor kapcsán az illetékes Építési és Közlekedési Minisztérium részéről felmerült a nyomvonal „újragondolása”. Dr. Göbl Richárd újabb levelet írt Lázár János miniszternek, amiben meglepetését fejezi ki, hiszen az elmúlt évtizedekben az M0 autóút 10-es főútig történő meghosszabbítása ügyében széleskörű egyetértés volt. A nagyobbrészt alagútban vezetett 8 kilométeres pálya az érintett települések és a szakhatóságok támogatását megkapta. Június 14. után az M0 folytatásának előkészítése azonban újabb éveket csúszik, ezért Budakalász polgármestere a helyzet azonnali tisztázását és a határidő kitolását kéri.
Az M0 északi szektor (10-11. sz. főutak közti 8 kilométeres szakasz) tervezéséhez szükséges forrás biztosítására az aláírt szerződés alapján 2023. június 14-ig van lehetőség. A beruházás státuszával kapcsolatban egy parlamenti kérdésére Lázár János nemrég azt válaszolta:
„Az Ön által hivatkozott szakasz az ország egyik leggyönyörűbb, környezetvédelmi szempontból leginkább védett területét jelenti. Egyáltalán nem vagyok arról meggyőzve, hogy akkor szolgáljuk legjobban a jövő nemzedék érdekeit, ha itt 2-2 sávos utak beépítését végezzük el. Ugyanakkor megértem a helyiek aggodalmát az átmenő forgalom kapcsán.”
Dr. Göbl Richárd Lázár Jánosnak ma reggel küldött levelében jelzi, hogy a fenti vélemény meglepetésként érte Budakalászt, hiszen a 10. sz. főútig tartó szakasz ügyében a sokéves előkészítő munka során széleskörű szakmai és lakossági konszenzus alakult ki. Az érintettek részéről sem a beruházás szükségességnek, sem pedig a nyomvonal teljes újragondolásának igénye nem merült fel. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a nyomvonal kérdésében számos változatot megvizsgált, minden érintett féllel, így az érintett településekkel és a szakhatóságokkal is egyeztett. Az így kialakult nyomvonal környezetvédelmi engedélyt is kapott. A projektet a Kormány 2012-ben nemzetgazdasági szempontból kiemelt státuszú beruházásnak minősítette.
A nyomvonal esetleges kisebb korrekciója (pl. a pilisborosjenői oltóanyaggyár kapcsán) az aláírt, de forrás híján még hatályba nem léptetett tervezési szerződésben jól kezelhető, az ilyen típusú kiigazítások vizsgálatát és végrehajtását a tender kiírása is rögzítette.
A fentiek alapján a nyomvonal teljes újragondolásának, ezáltal egy újabb tervezési tender kiírásának egyelőre nem ismerjük az indokait, az viszont világosan látszik, hogy ezzel újabb évekkel halasztódna a régóta várt és ígért beruházás.
Budakalász polgármestere az alábbi kérést fogalmazta meg:
„Amennyiben Önöknek új, a nyomvonal újragondolását indokolttá tévő szempontjaik merültek fel, kérjük, hogy ezeket ismertessék és egyeztessék a beruházás által elsődlegesen érintett településekkel. Miután az aláírt tervezési szerződés hatályba léptetéséhez szükséges forrás biztosításra megszabott határidőig (június 14-ig) már csak néhány nap van hátra, ezért kérjük, hogy a helyzet megnyugtató tisztázása érdekében hosszabbítsák meg a szerződést hatályba léptető feltétel biztosítására megszabott határidőt. Ezzel esély nyílna arra, hogy további súlyos évek helyett csak hónapokkal csússzon a beruházás előkészítése.”
Dr. Göbl Richárd egyúttal meghívta Lázár Jánost Budakalászra, hogy személyesen is meg tudjon győződni a jelenlegi helyzet súlyosságáról és a beruházás szükségességéről.
Illusztráció: UNITEF83 Zrt.