Ma van a Szolidaritás napja
2023. január 31.
A pedagógusok nevezték el így a mai, szimbolikus napot, hiszen pont egy éve figyelmeztető sztrájkkal kezdődtek el a tiltakozások. A mai munkabeszüntetéshez előzetesen több mint 50 budakalászi pedagógus jelezte csatlakozási szándékát.
Az érdekképviseletek úgy látják, hogy bár megpróbálják ellehetetleníteni a tiltakozásaikat, emiatt egy év alatt a tankerületek több tanárt el is bocsájtottak, ők tovább küzdenek egy jobb oktatási rendszerért, az erkölcsi és anyagi elismerésért, az egyre súlyosabb tanárhiány okainak felszámolásáért.
Novemberben a budakalászi pedagógusok is jelezték: a bérrendezés csupán az első teendő, követeléseiket tíz pontban foglalták össze:
- Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megújításáról! Hiteles tájékoztatást a kormány és a közmédia részéről!
- Szüntessék meg a pedagógusok lejáratását, az oktatási szereplők megfélemlítését! A kirúgott vagy leváltott tanárokat azonnal helyezzék vissza! Megbecsülést a pedagógusoknak!
- Érdekérvényesítő sztrájkjogot a pedagógusoknak!
- Felelős, hozzáértő oktatásirányítást! Önálló oktatási minisztériumot!
- Kisebb terhelést a diákoknak és a pedagógusoknak!
- Esélyteremtő, minőségi oktatást és nevelést mindenkinek – az óvodától az egyetemig!
- Versenyképes és értékálló bérezést az oktatásban dolgozóknak!
- Minőségi, 21. századi környezetet a tanuláshoz és a tanításhoz, neveléshez!
- Szakmai szabadságot és támogatást az oktatásban! Korszerű nemzeti alaptantervet!
- Szabad tankönyvválasztást!
A pedagógustársadalom egységes a követelésekben, az állami iskolák mellett az egyházi iskolák tanárai is csatlakoztak a demonstrációkhoz. A december elején tartott Tanárballagáson hívták fel a figyelmet a hazai oktatás mély válságára az anyagi és erkölcsi megbecsültség hiánya, a képzés, az életpálya, az oktatásszervezés, a tananyag és tankönyv, valamint az infrastrukturális problémákra és a kiüresített sztrájkjogra.
A megmozdulás egyik szervezője nemrég egy interjúban így foglalta össze a mára kialakult helyzetet: „sosem volt ekkora a csalódottság a köreinkben, mint most. Sok tanárnak az az alapélménye, hogy a kormányzat számára nem fontos az oktatás, nem is létezik a probléma és ez iszonyatosan nagy haragot vált ki.” A szervezők nemrég tanulmányban foglalták össze a javaslatokat. Kiemelték: „Mindnyájan mélyen hiszünk abban, hogy az oktatás felemelése csak széles körű konszenzussal, az egész tanártársadalom együttműködésével lehetséges”. A tanulmány teljes terjedelmében itt olvasható.