Márciustól egyszerűbb és olcsóbb lesz a közösségi közlekedés
2024. január 30.
Megszületett a megállapodás a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest megyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.
Az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíj-kiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja.
A jövőben azok, akik az agglomerációból járnak a fővárosba, és eddig megvásárolták a megyebérletet (9450 forint) és a Budapest-bérletet (9500 forint) is, a jövőben elég lesz megvenniük a megyebérletet. Ezeknek az utasoknak gyakorlatilag feleződnek a költségeik, olcsóbbá és egyszerűbbé válik a közösségi közlekedés használata.
Azoknak az utasoknak is jobban megéri majd megye- vagy országbérletet venni, akik csak néha közlekednek Pest megyében, mert gyakorlatilag egyetlen bérlettel lehet közlekedni a fővárosban és az egész megyében. A BKK a bejelentés után nem sokkal közölte, hogy a Budapest-bérlet is megmarad és olcsóbb is lesz, az új árat ma jelentik be.
A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
A minisztérium és a főváros a megállapodással lezárta a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat. A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és a főváros a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen.
A január elején kirobbant politikai vitában Budakalász igazságos tarifarendszer bevezetését, az agglomerációban élők szempontjainak figyelembevételét sürgette. Dr. Göbl Richárd polgármester jelezte, a megállapodásnak a közösségi közlekedés igénybevételét kell ösztönöznie az autóhasználattal szemben. A Lázár Jánosnak írt levelében azt is kérte, hogy a H5 HÉV agglomerációs szakaszának régóta tervezett felújítását és a járműcserét ne halogassák tovább.
Frissítés.
A BKK kedden délelőtt bejelentette: tíz év után először csökken a Budapest-bérletek ára, 9500 helyett március 1-étől 8950 forintért lehet majd megvásárolni.
Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár a Facebook-oldalán fejtette ki véleményét a hétfői megállapodásról és úgy fogalmazott: alsó hangon 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent mindaz, amit Lázár János és Karácsony Gergely az elmúlt 24 órában bejelentett. Ez körülbelül az összes fővárosi jegybevétel egyharmadának elvesztésének felel meg márciustól rendszerszinten.