Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2021. október 16. szombat | Gál napja

Hírek

 

Menekülőutak Budakalászon – háttérinformációk a Klenity-fórumhoz

2021. június 16.

A jelenlegi városvezetés egyik legfontosabb vállalása volt, hogy szigorítja azokat a helyi településrendezési szabályokat, amelyek az elmúlt évtizedben lehetővé tették Budakalászon az infrastrukturális lehetőségeken felüli intenzív belterületi beépítést. Cél a fenntartható városi mobilitás körülményeinek kialakítása akkor is, ha ez időigényes folyamat. Az, hogy egységes szemlélet mentén lehessen fejleszteni Budakalászt, szem előtt tartva a városlakók, a közlekedést használók valós igényeit, támogatva a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés térnyerését. A városközpont és az ahhoz közeli új beépítésű területek súlyos közlekedési problémáira és a balesetveszélyes helyzetek csökkentésére azonban akkor is megoldást kell találni, ha jelenleg – az M0 következő szakaszának és az északi elkerülő út megépüléséig – a rossz és kevésbé rossz megoldások között lehet csak választani. Ebbe a munkába egy külső mobilitási és közlekedési rendszerfejlesztő szakértőt is bevontunk. Szele András építőmérnök, a Mobilissimus vezető szakértőjének cikke a júniusi Budakalászi Hírmondóban jelent meg, ezt a jövő heti (június 23-i) lakossági fórum előkészítéseként tesszük közzé.

Szöveg: Szele András | Fotó: Szabó Zoltán

A lakossági fórumot június 23-án 17:00-tól tartjuk a Faluház udvarán a Klenityben kialakult veszélyes forgalmi helyzetek lehetséges kezeléséről, melyre szeretettel várjuk az érdeklődő budakalásziakat. Az eseményen a felkért mobilitás-szervező cég szakértői mellett a városvezetés is elmondja a javaslatait és a döntés szempontjait. Ahhoz, hogy a lakossági fórumon a legfrissebb adatok alapján folyhasson az egyeztetés, a Mobilissimus az önkormányzattal és néhány lelkes civillel közösen forgalom-figyelést végzett a körforgalomnál, valamint forgalomszámlálást a Kántor  és József Attila, a Barát és Csapás, valamint a Csapás és Mező utcák sarkain és a Téglási és Szentendrei út kereszteződésénél. Ezek eredményeit is ismertetik majd a fórumon. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Budakalász egyik legforgalmasabb utcája a József Attila utca, ami a 11-es főút forgalmát vezeti a HÉV-átjáróhoz. A 11-es főútról nagyon kevés helyen lehet átjutni a HÉV túlsó oldalára, minden ilyen átjáró zsúfolt és meglehetősen alacsony színvonalú szolgáltatást nyújt, nagyok a várakozási idők és hosszúak a sorok. A Lenfonó HÉV-átjárójának visszaduzzasztása miatt a József Attila utcán is rendszeresen hosszú sorok alakulnak ki és az itt közlekedők ezeket a torlódásokat minden lehetséges módon megpróbálják kikerülni. Ennek köszönhetően a Kántor utca, a Téglási András utca és a Csapás utca is jelentős, nem oda való átmenő forgalmat visel: minél nagyobb a torlódás, annál nagyobbat. Ezek a forgalmak zavarják az ott lakókat, rontják a biztonságérzetet és az életminőséget. Ezek a jelenségek főleg munkanapokon délután jellemzőek és sajnos szép idő esetén hétvégén is egyre gyakoribbak.

A probléma ismert és műszakilag jól kezelhető, ugyanakkor a lakosság igényeinek széttartó volta miatt a mindenki számára elfogadható megoldás megtalálása már komoly feladat.

Sokak számára a lakóutcák nyugalma a fontosabb, másoknak a gyors, kerülők és korlátozások nélküli közlekedési lehetőség. Ez jelentős kompromisszumkényszert hoz magával és a településen belül szolidaritási igényt is jelent. A jelenség úgy is megfogható, hogy utazása során mindenki vendég valahol, mindenki zavar valakit ezért a különböző helyzetű városrészek számára hasznos lehet egymás problémáinak megismerése.

Ebben akár már a közeljövőben is jelentős változás várható, a Budakalászt északról elkerülő út ugyanis néhány éven belül megépülhet. Mivel a tervezett új útszakasz különszintű HÉV-keresztezést is biztosít, ezért a lenfonói HÉV-átjáró közúti forgalma jelentősen csökkenni fog, ami látványos javulást jelent majd a József Attila utca forgalmi viszonyaiban és így a ma menekülőútként használt utcák átmenő forgalma is visszaesik majd. Emellett az M0 gyorsforgalmi út 10-es útig történő továbbépítésével szintén megvalósul majd a nagyobb kapacitású kelet-nyugati elkerülő a város déli oldalán, ami a maihoz képest sokkal nagyobb mozgásteret jelent a város számára.
Ugyanakkor azt is tudomásul kell venni, hogy Budakalász egy intenzíven fejlődő régió része, ahol a járvány utáni időszakban újra meglódulnak majd a közlekedési igények, a város továbbra is vonzó kiköltözési cél marad és egészében a helyi közúti forgalom távlatban is nőni fog. Ezért a forgalom csillapítását, korlátok közé szorítását célzó intézkedések mindenképpen szükségesek és érdemes ezeket tervszerűen, lépésről-lépésre haladva felépíteni, folyamatosan tanulva a tapasztalatokból.

Az önkormányzat saját hatáskörben nem sokat tehet a teljes térséget sújtó közlekedési problémák megoldásáért, de a rendelkezésre álló eszközöket be tudja és be is kívánja vetni a helyzet normalizálása érdekében.

Így például tervezi, hogy felveszi a kapcsolatot az útvonaltervezőket képviselő cégekkel, hogy az arra nem alkalmas utcákba ne tereljék be a forgalmat és tervezi azt is, hogy a hétvégi kirándulóforgalmat akár a városrendészet segítségével is kiszorítja a lakóutcákból. A Klenity és a Csapás utca csak az elsők a sorban, ha itt sikerül működő, jó példákat létrehozni, akkor a város további, hasonló problémáktól szenvedő területei is sorra kerülnek majd.


Az északi elkerülő megépítésével mód nyílik a városi szintű forgalomcsillapítás megvalósítására, lakó-pihenő övezetek kialakítására és egészében egy olyan közlekedési rendszer kialakítására, ahol az élet minősége és a közlekedési igények egymással a lehető legnagyobb harmóniában vannak. Az önkormányzat víziója a kérdésben egyértelmű: az északi elkerülő megépüléséig az egymással szolidáris városrészek és azok önkorlátozó lakói néhány megvalósított forgalomkorlátozással hoznak létre egy élhetőbb várost.
Az önkormányzat addig is szeretné biztosítani a budakalásziak számára a magas életminőséget és az átmenő forgalom kontrollálásához szükséges intézkedéseket meg kívánja valósítani. A nem oda illő átmenő forgalom kiszorítása újszerű, Magyarországon ma még általánosan nem használt, de hatásos eszközökkel történhet meg.

A klasszikus megoldások (jelzőtáblák, figyelemfelhívás, útburkolati jelek stb.) a tapasztalatok szerint hazánkban sajnos nem működnek, a teljes forgalmi átalakítás, a jelentős infrastruktúra építése költségoldalról nem vállalható, főleg nem az északi elkerülő megvalósítása előtt. Ezért a jelzéseknél radikálisabb, de költséghatékony megoldásokat kell keresni, amelyek azonban az ott lakók közlekedési lehetőségeit, hozzáférését legfeljebb kis mértékben korlátozzák.

Szóba jöhet egyes utcák vagy útszakaszok fix lezárása, de ennél jobb eredményekkel kecsegtet az olyan lezárás, amin egyes célcsoportok (például az adott utca vagy városrész lakói) engedéllyel áthajthatnak, mégis hatásosan állja útját a nem odaillő forgalomnak. Itt tehát egy olyan finomhangolási feladat van, amelyben az itt élők számára még elfogadható korlátozások segítségével kell hathatósan fellépni a menekülőutak használóival szemben. Akiknek egy része azonban maga is budakalászi és a sajátos útvonalválasztás mögött bizony jogos utazási igények vannak. Az önkormányzat ezeket a hangsúlyozottan jogos igényeket is figyelembe veszi a döntéseknél.