„Merjük az ötletet naggyá álmodni” – szeptember 28-án indul a Szülők-Nevelők Akadémiája
2023. szeptember 19.
A Képviselő-testület 10 millió forintot különített el a közösségi költségvetés nyertes pályázataira. Sok szavazatot kapott ötlet a Szülők-Nevelők Akadémiája, melyet dr. Joósz Diána jogász, a Kalász Suli Alapítványának elnöke nyújtott be szavazásra. Diánának két gyermeke a Kalász Suliba, egy pedig egy budakalászi óvodába jár, őt kérdeztük az ígéretes, szülőknek és pedagógusoknak is egyaránt fontos és hasznos programsorozatról.
Mi is pontosan a Szülők-Nevelők Akadémiája?
Ez egy olyan edukáló programsorozat lesz, melynek célja, hogy a szülőket és a pedagógusokat olyan témákban informálja, ami akut és megoldandó az oktatás területén. Az elnyert támogatásnak köszönhetően olyan előadókat, szakembereket tudunk elhívni Budakalászra, akik ezekben a fontos témákban hasznos tudást adnak majd át. Sok esetben ezek az információk nem jutnak el a szülőkhöz azért, mert ezek az előadások a leggyakrabban pénzbe kerülnek vagy gyerekfelügyelet hiányában nem tudják megoldani a szülők a részvételt. Mi az anyagi és a személyi feltételeket szerettük volna megteremteni: fizetjük az előadókat, megszervezzük a rendezvényt és gyermekfelügyeletet biztosítunk helyi óvodapedagógus és tanár segítségével.
Honnan jött a pályázat ötlete?
Végh Attila, a Kalász Suli igazgatója keresett meg azzal, hogy vannak fontos témák, amikben jó lenne továbbképezni a pedagógusokat, és kérte az alapítvány segítségét. Azt gondoltam, hogy ez a projekt úgy lenne a legjobb, ha egy ilyen fajta oktatás a pedagógusok mellett a szülőkhöz is eljutna, hiszen ezek a témák mindkét oldalról fontosak és lehetőséget nyitnak az oktatásban szereplők közti kommunikációra és hatékonyabb együttműködésre is. Amikor a lehetséges témákról beszélgettünk, akkor találkoztunk az Önkormányzat közösségi költségvetési pályázatával, és felvetettem az igazgató úrnak, hogy merjük az ötletet naggyá álmodni, így azt az egész város szintjére kiterjeszteni, hiszen minden oktatási-nevelési intézmény érdekelt ezekben a kérdésekben.
Számítottak arra, hogy támogatott lesz a pályázatuk?
Én titkon számítottam rá, hogy ez az ügy elnyeri az emberek tetszését, egyrészt mert az összes oktatási-nevelési intézményt bevontuk, másrészt ez egy olyan projekt, amit véleményem szerint fontos felvállalnia egy önkormányzatnak, hiszen a Szülők-Nevelők Akadémiája egy edukáló, szemléletformáló, fontos társadalmi kérdésekre érzékenyítő misszió lenne a városban. Minden munkához szükséges valamiféle képzettség, csak ahhoz nem, hogy szülők legyünk, pedig milyen károkat okozhatunk, ha nem csináljuk jól! Mindig van lehetőség viszont arra, hogy naprakészebb információk mentén nevelő, jobb szülőkké váljunk! Ezzel a programsorozattal pedig nagyon meg lehet támogatni egy helyi közösséget. Bízom benne, ha elindul, szeretni fogják az emberek, szülők, nagyszülők, és a továbbiakban is lesz támogatottsága ennek a küldetésnek.
Milyen témák azok, amik a budakalászi intézmények és szülők számára kiemelten fontosak, és kérdéseket vetnek fel?
Ezek nemcsak helyi szintű, hanem globális problémák az oktatásban vagy az otthoni nevelésben. Ilyen témák például a digitális anyagok vagy az élménypedagógia elterjedtebb alkalmazása az oktatásban, az okos eszközök és az internet használatának korlátozása a gyerekek körében, vagy a magatartászavarok, agresszió kezelése és a tehetséggondozás is. Az iskola oldaláról felmerült a sajátos nevelési igényű gyerekek oktatása is, ami a szülők számára is kiemelt kérdés. A pedagógusoknak szüksége van speciális oktatási módszertani útmutatásra velük kapcsolatban, szülői oldalról pedig akár érintett a gyerekünk, akár nem, jó tudni, hogy milyen problémák merülhetnek fel egy osztályközösségben, és milyen nehézségek állnak ezek mögött.
A digitális eszközök használata terén mi az, amire szeretnék felhívni a figyelmet?
A gyerekek mindenhol találkoznak internettel, digitális, okos eszközökkel. Sok gyermek válik hamar függővé, néz korosztályának nem megfelelő tartalmakat. Ennél a kérdésnél fontos dolog azt megmutatni, hogyan lehet a netet jól használni, például a pandémia alatti digitális oktatás is megmutatta az előnyeit. Lehet a modern technikát alkalmazni, de figyelni kell arra, hogy a gyerekeknek ne ez legyen az elsődleges vagy az egyetlen szórakozási formája. Ennek a veszélyeire fel kell hívni a szülők figyelmét. Nem kap továbbá elég hangsúlyt az adatbiztonság és az adatvédelem. Mindenki élete minden pillanatát megörökíti és közzéteszi az interneten, amely tartalmakban már a gyerekeink is sok esetben résztvevők. Sokszor mi sem vagyunk azzal tisztában, hogy bármi, amit a világhálóra feltöltünk, vagy bármilyen közösségi felületen megosztunk, majdnem lehetetlen eltávolítani. A feltöltött fotókhoz akárki hozzáférhet, a mai fényképszerkesztő technikák mellett bárki fényképét bárhogyan bárhová rá lehet illeszteni, innentől már mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy ennek milyen veszélyei lehetnek. Ráadásul a gyerekek gyakran kontroll nélkül olyan korhatáros vagy erőszakos tartalmakhoz is hozzáférhetnek, amik kifejezetten károsak. Fontos megmutatni a szülőknek, hogyan lehet és kell is korlátozni a gyerekek okoseszköz használatát, és milyen lehetőségek vannak a szülői felügyeletre olyan applikációkkal, amelyekkel az időt és a tartalmat is meghatározhatjuk. Ezeket nagyon hasznos megtanulni, mert a mi szülői generációnknak erre nem volt mintája, csak a televízióval és a rádióval találkoztunk gyerekként.
A sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek nincsenek többségben az integrált intézményeinkben. Azoknak a családoknak, akik nem érintettek a problémával, miért lehet fontos mégis az SNI kérdése?
Akik nem küzdenek hasonló problémákkal, azok is találkoznak érintett gyerekekkel akár osztálytársként, akár később munkatársként, ezért fontosnak látjuk ebben a témában az edukációt mindenki számára. Kifejezetten szeretnék olyan előadást is, ahol érintett szülők és szakemberek beszélnek erről. Sokszor, ha az ember először találkozik például az autizmussal megretten, de ha mondjuk egy Einstein vagy Elon Musk kaliberű osztálytársa lenne a gyerekünknek – akik mindketten autisták -, az ellen senki nem tiltakozna. Az autista gyerekek nagyon sokfélék lehetnek, és persze közel sem mindenki zseni, de nekik is lehetnek erősségeik. Az a cél, hogy minden gyerek később a társadalom hasznos és értékes tagjává váljon, csak lehet, hogy nekik ehhez több segítségre, elfogadásra van szükségük. Az minden gyermek számára nyereség, ha megtanulja az ilyen fajta együttélést az atipikus embertársaival. Toleránsabb lesz, ami az életben való boldogulását segíti majd elő, hiszen gondoljunk csak bele mennyire fontos kérdés, hogy tud-e valaki csapatban dolgozni pl. egy autista informatikussal vagy orvossal (ezen szakmákban felülreprezentált az autizmus). Azt gondolom, ha ez az elfogadó szemlélet már gyerekkorban beépül, akkor mindenki csak több lesz ez által. Nem kell ettől félni, ismerni kell!
Milyen szervezőmunka áll a rendezvények mögött?
Megindult az ötletelés az intézményvezetők között, hogy ki milyen témát tart fontosnak. Onnan is látszik, hogy az intézmények ugyanazokkal a kérdésekkel foglalkoznak, hogy több helyről is ugyanazok a témák és előadók merültek fel. A lista szűkítése volt a legnehezebb feladat. Minden előadót közvetlenül keresek meg, akik eddig nagyon készségesek voltak felénk. Családsegítőkkel is felvettük a kapcsolatot kiváló témák kapcsán.
Az első előadás szeptember utolsó csütörtökén lesz. Lehet tudni részleteket az előadásokról?
Igen, az első előadás a szeptember 28-án, csütörtökön lesz 17:30-kor a Kalász Suli tornatermében. Deliága Éva gyermekpszichológus jön előadni, az előadás címe „Mit kezdjek a gyerekemmel?” (Akaratosság? Szorongás? Agresszió? Hogyan tud a szülő segíteni gyermekének?). Az előadásra IDE kattintva tudnak regisztrálni. A második előadás október 17-én lesz megtartva, ahol Fegyverneki Gergő, digitális pedagógia-szakértő a „DIGI dili, avagy beszéljünk a digitális világról” című előadásával készül majd. Készülünk a továbbiakban workshoppal és prof. dr. Gyarmathy Évát is várjuk tehetséggondozás témájában. Az előadások 60-90 percesek lesznek, lesz lehetőség írásban előzetesen is kérdéseket feltenni, és az előadások után is kérdezhetünk 20-30 percben a meghívott szakembertől. A részvétel az előadásokon ingyenes, de a gyermekfelügyelet igénylése kifejezetten regisztrációt igényel. A sorozat ez évi elindításában óriási segítség az önkormányzati támogatás, de szeretnénk a következő évben is sok-sok informatív előadással szolgálni.
Ha Ön is támogatná ezt a hiánypótló kezdeményezést, akkor a Kalász Suliért Alapítványán keresztül a 10918001-00000111-46310001 számlaszámra utalással megteheti. Előre is köszönjük a támogatásokat!
Friss információkért, regisztrációért kövessék a Szülők-Nevelők Akadémiája közösségi oldalát!
Várjuk Önt is sok szeretettel az előadásokon!
Gulyás Rita
Az interjú megjelent a Budakalászi Hírmondó szeptemberi számában.