Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2025. február 18. kedd | Bernadett napja

Hírek

 

Mi és miért történt a Klenityben és a Csapás utcában?

2021. október 18.

A képviselő-testület hosszú lakossági és szakmai egyeztetési folyamatot követően elfogadta a Klenity városrészben, illetve a Csapás utca környezetében tervezett forgalmi beavatkozásról szóló javaslatot. Ennek kapcsán számos kérdés érkezett az Önkormányzathoz, illetve a képviselőkhöz. A nagy kihívást jelentő forgalomszabályozási feladattal az Önkormányzat tavasszal egy komoly tapasztalattal rendelkező céget bízott meg. A javaslatcsomaggal kapcsolatban leggyakrabban felmerült kérdéseket Szele Andrásnak, a Mobilissimus Kft. vezető szakértőjének tettük fel.

Miért pont a Csapás utcában, valamint a Klenity területén történik forgalomcsillapítási beavatkozás?

A Csapás utca lakó-pihenő övezet, itt szabályosan ma sem bonyolódhatna le átmenő forgalom. A korábban alkalmazott korlátozott rendészeti eszközök nem voltak alkalmasak a hatalmas átmenő forgalom megszüntetésére. A Csapás utcában a mért időszakban két óra alatt közel 500 autó haladt el átmenő forgalomban a körforgalom felé, ami minden szempontból messze túl van akár a közlekedésszakmai, akár a lakosság általi elfogadhatóságon és jelentősen több mint az elvileg főútnak kijelölt József Attila utca forgalma – miközben egy kis lakóutcáról van szó. Itt ráadásul csak a már meglévő szabályozásnak kell érvényt szerezni, ez tehát szinte kötelező beavatkozásként is aposztrofálható. A Klenity „főutcáját”, a Kántor utca – Téglási András utca útvonalat annakidején alkalmasnak tartották településen belüli elkerülő útnak, de a Kántor utca sajnos nem ennek megfelelően lett meg építve. Valószínűleg akkor még kevesen gondoltak például arra, hogy hétvégenként a 11-es út bedugulása miatt a fővárosból a Dunakanyarba tartó forgalom is a szűk Kántor utcában fog meg jelenni. A mérések szerint a hétköznap délutáni torlódások idején a Klenity átmenőforgalmának meghatározó része a Szentistván telepre tart, azaz budakalászi célú. Napjainkra bebizonyosodott, hogy a Kántor utcában ekkora terhelés mellett a kétirányú autóforgalom állandó konfliktusokat okoz, ráadásul egy szakaszon a járda is hiányzik. A József Attila utcai torkolat a gyalogosok és kerékpárosok számára rendkívül veszélyes. Ezen a területen tehát a káros hatások tompítása és a közlekedésbiztonság javítása a cél.

A probléma gyökerét a Lenfonónál lévő HÉV átjáró, illetve a közelében lévő körforgalom bedugulása jelenti. Itt mit lehet tenni?

Az érdemi megoldást az északi „fél-elkerülő” megépítése, illetve távlatilag az M0 tovább építése jelenti, ami az átmenő forgalom jelentős részét távol tartja a városközponttól, mert korlátozás mentes HÉV-keresztezési lehetőséget biztosítanak, hatásukat az egész térség meg fogja érezni, de a fő kedvezményezett egyértelműen Budakalász lesz. Ezen túl a csomópont áteresztőképessége is érdemben növelhető a HÉV peronjainak áthelyezésével, amit az Önkormányzat a H5-ös HÉV folyamatban lévő fejlesztése keretében erősen szorgalmaz.

Ezek megvalósulására azonban még éveket kell várni, addig kisebb beavatkozásokkal lehet segíteni a helyzeten, mint például a HÉV-átjárónál lévő lámpák programjainak újabb felülvizsgálata, valamint a körforgalom hatékonyabb működését segítő felfestések.

A javaslathoz visszatérve: sokan kifogásolják, hogy a Klenity-ben lakók úgy kerülnek kedvezőbb helyzetbe, hogy más városrészek lakóinak – például a szentistvántelepieknek – áldozatot kell hozniuk.

A fejlett nagyvárosok környezetében fekvő jómódú települések gyakran találják magukat abban a helyzetben, hogy a saját közlekedési igényeik által létrehozott problémák egy része a településen belül csapódik le. Ilyenkor a probléma a jogosnak tekintett utazási igények és a csendes lakóutcák iránti igény között feszül, ami nehezen feloldható társadalmi konfliktusban ölt testet. Fontos megérteni, hogy erre nincs igazán jó megoldás, és főleg nincs olyan, amiben mindenki egyértelműen nyertesnek érezheti magát. Itt olyan megoldást kell keresnünk, ahol a veszteségek minimalizálása mellett érdemi javulást tudunk elérni. Ez a kérdés tipikusan ilyen: a Klenityben lakóknak jogos igényük, hogy az erre nem alkalmas útvonalon ne menjen át óránként 200 jármű feletti átmenőforgalom és a szentistvántelepiek utazási igényeit sem lehet jogalap nélkülinek tekinteni.

A felmérések alapján a Klenityen keresztül haladó forgalom jelentős része Szentisvántelepre tart, vagy onnan érkezik, a kiinduló állapot szerint tehát a konfliktus kódolva van. A Klenityben lakók a terület átmenő forgalom előli teljes lezárását szerették volna elérni, a városvezetés azonban ezt nem támogatta. Megbízói felkérésre olyan megoldást kerestünk, mely a közlekedésbiztonság és a forgalmi helyzet terén úgy hoz éremi javulást a Klenity területén, hogy közben a szentistvántelepiek számára a lehető legkisebb áldozattal járjon. Több tucat megoldási javaslat elemzését követően jutottunk arra, hogy a szentistvántelepiek számára a hazajutás irányában fenn kell tartani a rövidítési lehetőséget, így ők engedéllyel továbbra is használhatják a Kántor utca Szentistvántelep felé egyirányúsított szakaszát. A József Attila utca felé viszont megszűnik az áthajtási lehetőség, így az ingázók reggelente vagy a körforgalom felé kerülnek, vagy torlódás esetén néhány perces kerülővel Szentendre felé jutnak ki a 11-es útra. Az északi elkerülő megépítésével ez a kényelmetlenség is eltűnik, hiszen közvetlen kapcsolat jön létre Szentistvántelep és a 11-es út között.

A Csapás utcában, illetve a Klenityben lakók a nyugalmuk mellett még süllyedő oszlopokat is kapnak „ajándékba”?

A Csapás utca és környéke jelenleg is lakó-pihenő övezet, itt a beavatkozással gyakorlatilag a legális állapotot sikerül biztosítani. A Csapás és Kertész utcákba tervezett nyitható oszlopokhoz az Önkormányzat döntése alapján a helyi lakók sem kapnak ingyenes hozzáférést. Alapesetben tehát ők is kerülőutakra kényszerülnek, vagy az oszlop nyithatóságáért fizetve hozzájárulnak a beruházás költségeihez. Természetesen a mentők, tűzoltók, rendőrök bejutása akadálymentes lesz.

Mire számíthat a város többi lakója?

Ha a fő „surranópályákat” lezárjuk az átmenő forgalom elől, akkor várható, hogy akik nem Budakalászra, illetve Budakalászról közlekednek, azoknak egy része a hosszabb menetidő miatt kikerüli a városközpontot. Sajnos a torlódások várhatóan így is megmaradnak, a mellékutcákból kiszorított autósoknak is be kell állniuk a sorba a József Attila utcában. A kocsisor hossza tehát még nőhet is, viszont sokkal gyorsabban haladhat a HÉV-átjáró felé, hiszen a korábban a Csapás utcán át a körforgalomba érkező, ott pedig elsőbbséget élvező autósok helyett a József Attila utcából érkezők több lehetőséget kapnak.

Mi lesz, ha nem jönnek be a számítások?           

A mai állapot fenntarthatatlan, ebből mindenképpen előre kell lépni. Az ilyen jellegű lépéseknek természetes módon van kockázata is, azonban az előzetes mérések és számítások alapján ez a kockázat szerencsére nem túl nagy. A beavatkozások fő vesztesei a Budakalászt átmenő forgalomban használók lesznek, fő nyertesei pedig a Klenity és a Csapás utca lakói. A tervezett beavatkozásnál az után követés is rendkívül fontos. Az új forgalmi helyzet tapasztalatait értékelni kell, az eredmények ismeretében lehet dönteni a finomhangolásról, vagy szükség esetén további intézkedésekről.

Fotó: Szabó Zoltán