Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. október 06. vasárnap | Brúnó, Renáta napja

Hírek

 

Mit kell tudni a lakcímek felülvizsgálatáról?

2023. május 11.

2015 előtt Magyarországon a közigazgatás nem rendelkezett egységes, az ország valamennyi címét lefedő központi cím-adatbázissal. A központi címregiszter (KCR) létrehozását és alkalmazását azóta jogszabály írja elő. A jogalkotó célja az volt, hogy az addig különböző nyilvántartásokban (ingatlan-nyilvántartás, lakcímnyilvántartás, postai cím-nyilvántartás) címadatokat egyetlen nyilvántartásba egyesítse, hogy azok naprakészek, pontosak legyenek. A Polgármesteri Hivatal megbízásából a kalászi címek ellenőrzése ABC sorrendben, utcánként történik, és csak azok kapnak értesítést, akiknek tennivalója van. A cél az, hogy a lehető legkevesebb változtatással feleljünk meg a jogszabályi elvárásoknak. A felülvizsgálat májustól októberig tart.

A központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet (KCR) előírásai szerint hivatalból indult címkezelési eljárás során a címek rendezése oly módon valósul meg, hogy a KCR rendszerben, azaz ingatlan-nyilvántartási rendszerben (tulajdoni lapon) és a lakcímkártyán szereplő adat megegyező legyen. A jogszabály alapján megállapított új cím a címnyilvántartásban hivatalból átvezetésre kerül.

A Polgármesteri Hivatal megbízásából a kalászi címek ellenőrzése ABC sorrendben, utcánként történik és 2023. szeptember 30-ig tart.

Amennyiben a cím változása a lakcímének módosítását nem érinti, Önnek teendője nincsen.

A lakcímrendezéssel kapcsolatos kérelmeik elbírálása során szíves türelmüket kérjük, ugyanis a felülvizsgálat során azok rendezésre kerülnek.

Egyéb halaszthatatlan ügyeik (banki ügyintézés stb.) intézése érdekében a címigazolásokat továbbra is kiadjuk.

 

 Miért kell felülvizsgálni a lakcímeket?

A jogszabály előírásai alapján az ingatlanok cím-elemeinek — házszám, épület, lakás megjelölése — felülvizsgálata Hivatalból szükséges és ahol indokolt, ott a címelemeket helyre kell igazítani, vagy módosítani. A KCR miatti lakcímváltozás ún. költözéssel nem járó lakcímváltozásnak minősül.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A felülvizsgálati kötelezettség nem csupán a házszámmal nem rendelkező ingatlanok házszám megállapítására vonatkozik. Előfordulhat, hogy az évtizedek óta használt cím megváltozását jelentheti, amennyiben újra kell számozni az utcát, vagy az ingatlant. Erről a változásról a Hivatal az érintetteket írásban, értesítés formájában tájékoztatja. A Hivatal erről értesíti a Pest Vármegyei Kormányhivatal Szentendrei Járási Hivatal Kormányablak Osztályát (a továbbiakban: Kormányablak).

Az új cím hirdetményi úton is közzétételre kerül a helyben szokásos módon (a Hivatal hirdetőtábláján kerül kifüggesztésre), valamint a honlapon is naprakész információkkal fogunk szolgálni.  Cím-változásnál  a fogyasztó közszolgáltatóval kötött szerződésének módosítása szükségessé válik, ezért a közszolgáltatók felé az érintett fogyasztóknak is eleget kell tenniük a címváltozással kapcsolatos bejelentési kötelezettségüknek.

 Hol és milyen esetben kell az okmányokat cserélni?

  • Azoknak, akik valamilyen adminisztrációs okból eddig nem voltak nyilvántartva a központi cím-regiszterben, nincs teendőjük, a lakcímük változatlan maradt. A címváltozással érintett ingatlanba bejelentett személyek lakcímkártyájának cseréje szükséges, az új kártyát a Kormányablak hivatalból megküldi az érintettek részére. Kérjük, hogy a már érvénytelen lakcímkártyát a Kormányablaknál adják le, ugyanis azt a hatóság bevonja. Ez az eljárás illetékmentes.
  • forgalmi engedély cseréje nem kötelező, kérelemre a Kormányablakban illetékmentesen bejegyzik az új címet.
  • személyi igazolvány cseréje nem szükséges.

Amennyiben a címkezelési eljárás eredményeképp vállalkozás székhelyének, telephelyének címe is megváltozik, a címváltozásra vonatkozó bejelentési kötelezettség az egyéni vállalkozót, illetve a vállalkozás képviselőjét terheli.

Milyen kötelezettségekkel jár ez?

Az ingatlan tulajdonosa köteles az ingatlant, a közterületről jól látható táblán feltüntetett számmal ellátni, annak folyamatos karbantartásáról gondoskodni. A házszámtáblát – amennyiben annak fizikai akadálya nincs – az épülettel szemben állva a kaputól jobbra eső falra kell elhelyezni.

A megváltozott közterületnevek, valamint házszámok tábláit a tájékozódás zavartalansága érdekében az elnevezéstől számított 1 évig eredeti helyükön kell hagyni, átlósan piros színnel át kell húzni. Az 1 év eltelte után az ingatlan tulajdonosa köteles a megváltozott utcanév- vagy házszámtáblát eltávolítani.

Milyen jogszabályok rendelkeznek erről?

A központi cím-regiszterről és a cím-kezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet Budakalász Város Önkormányzat Képviselő-testületének közterület- és településrész nevek megállapításáról, valamint a házszámozás rendjéről 22/2017.(IV.28.) rendelete.

A lakcímek felülvizsgálata jogszabályi kötelezettség. A májusban kezdődő folyamat ABC sorrendben, utcánként történik és várhatóan októberben fejeződik be. A Polgármesteri Hivatal célja, hogy a lehető legkevesebb változtatással feleljünk meg az elvárásoknak. Ennek érdekében kérjük a budakalásziak megértő közreműködését!