Nagy horderejű változások a HÉV vonalakon 2. rész
2018. október 24.
A Közmeghallgatás vendége volt a MÁV – HÉV Zrt. képviseletében dr. Bokory Balázs vezérigazgató helyettes és Dóka Gábor stratégiai vezető a múlt héten. Az ott elhangzott fejlesztési elképzelésekről már olvashattak beszámolónk első részében; így a pályafelújításról, az esőbeállókról, a P+R parkolókról és a jegyautomatákról. Múlt pénteki posztunkhoz számos hozzászólás érkezett a megállók áttervezésével, a jegyautomaták egyszerűsítésével, gyalogos felüljáró megépítésével kapcsolatban. Beszámolónk második részében ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk.
Sorompók várakozási ideje
A vasúti átjárókban az állásidőt a magyar útügyi szabályzat határozza meg. A HÉV-nél ez másfél-két perc is lehet. A HÉV teljes 98 km-es szakaszán az átkelők csupán 16-17 százaléka rendelkezik biztosító berendezéssel. A legtöbb helyen – így Budakalászon is – élőerős jelzőlámpairányítás van. Ez 35 mp-es várakozást követel meg, erre rárakódik a közúti lámpa 20 mp-es várakozási ideje, majd további 20 mp, amíg az utasok fel és leszállnak. Az ellenőrző hatóság a helyszíni szemle alkalmával ezt a várakozási időt minden alkalommal még tovább emeli. Segítség az útügyi szabályok módosítása lenne, mivel ezek már korszerűtlenek (pl. lovaskocsi közlekedéssel is kalkulálnak).
Megoldás lehetne az is, hogy a sorompók után helyezik el a leszálló peronokat. Sajnos ez a leginkább érintett Lenfonó állomásnál fizikailag nem megoldható, mivel a Lenfonó oldalán nincs, hely a rézsüben elhelyezni a peronokat. Emellett a szakemberek szerint biztonsági szempontból is kérdéses ennek a megoldásnak a helytállósága. A HÉV teljes hálózatán 150 fénysorompós átjáró van, a vezetők elmondták, hogy szinte mindenhol jelentősen túllépik az elő-zárási időt. A Lenfonónál fontos a közúti jelzőlámpákkal való összehangolás, ennek beállításában a társaság partner a gyorsabb váltás megoldásában.
Biciklitárolók az állomáson
A jövő évben kerékpártároló program indul a társaságnál. Az Önkormányzattal együttműködve, a helyszín kijelölését követően biciklitárolókat is kihelyez a MÁV-HÉV Zrt az összes állomáson. Az első helyszín Budakalász megállónál lesz.
Kerékpárszállítás a kocsikban
Az új kocsikban 4-8 kerékpár elhelyezésre lesz lehetőség. Az utazási igényekkel összhangban lehajtató üléseket is terveznek, melyek igény szerint használhatók bicikli és utasszállításra.
Jegyárak
A jegyárképzési rendszer a BKK hatáskörébe tartozik, a MÁV-HÉV-nek csak javaslattételi lehetősége van. A jegyárak racionálisabb kialakítását azonban a társaság teljes mértékben indokoltnak tartja. Első lépésként a MÁV-HÉV Zrt. csatlakozik az ELVIRA jegyvásárlási rendszerhez jövő év során. Bár az árakat ez nem befolyásolja, de kényelmesebb lesz majd a vásárlás. Tervben van az is, hogy aki átszállás(ok)kal utazik az első közlekedési eszközön vehesse meg a teljes távra érvényes jegyét, így nem kell majd minden eszközön ezt külön-külön megtenni.
Menetidő
Az új szerelvényeknek és a pályafelújításnak köszönhetően a menetidő csökken és a sebesség nő. A változások hatására 5-6 perc menetidő várható majd. Emellett zónázó vonatok bevezetését is megfontolják. Ezek a járatok egy településen, csak egy helyen állnának meg.
HÉV átjáró Békásmegyer
A HÉV forgalomlassító hatása jelentős a Pünkösdfürdői HÉV átjárónál, mivel a járatok biztonsági okokból 10 km/h sebeséggel haladhatnak itt. Többször szóba került már a kétszintű átjáró kérdése is. A társaság ennek építését azonban nem itt, hanem a Hollós Korvin Lajos útnál javasolja. Ez utóbbi helyszínen ugyanis négy forgalmi irány találkozik, míg a Pünkösdfürdői útnál csak három. Ennek megvalósítása azonban csak hosszútávon várható.
Korábbi írás: itt