Néhány beruházást mégis elkezdenek, de nem a Dunakanyarban
2023. augusztus 07.
Tavasszal az orosz-ukrán háborúra és a rezsicsökkentésre hivatkozva a kormány 270 állami beruházást felfüggesztett. Nemrég azonban úgy döntöttek, hogy „kiemelt társadalmi, politikai jelentőségük” miatt ezekből 24-et mégis elkezdenek. Azonban hiába lakik az ország egyharmada a fővárosban és környékén, a huszonnégy projektből csupán egyetlen egy érinti az agglomerációt, de az sem a H5 HÉV, az északi elkerülő út megépítése vagy az M0 északi szektor előkészítése.
Budakalász, Pomáz és Szentrendre polgármestereinek az elmúlt két hónapban csak több levélváltás után sikerült tisztázni a Pilis-Dunakanyar régóta ígért közlekedésfejlesztési beruházásainak sorsát. A korábbi egymásnak ellentmondó tájékoztatások után legutóbb Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár levelében jelezte, az orosz–ukrán háború és a rezsicsökkentés megvédése miatt a H5-ös HÉV agglomerációs szakaszának fejlesztésére, a 11-es főút szentendrei belterületi szakaszának felújítására, a Budakalász–Pomáz elkerülő út megépítésére, vagy az M0 autóút északi szektorának előkészítésére továbbra is várnunk kell.
Hogy meddig, arra a polgármesterek nem kaptak választ. Arról viszont nemrég mindenki más is értesülhetett, hogy „kiemelt társadalmi, politikai jelentősége” miatt a 270 halálra ítélt fejlesztésből 24-et mégis elkezdenek. A vonatkozó kormányrendeletből kiderült, hiába lakik az ország egyharmada a fővárosban és környékén, a huszonnégy kiemelt projektekből csupán egyetlen egy (a 31. számú főút, Budapest és Nagykáta közötti szakaszának fejlesztésének előkészítése) érinti az agglomerációt.
Figyelemre méltó, hogy bekerült a fejlesztések közé Tormásliget elkerülő útjának előkészítése. Tormásliget egy 282 fős Vas megyei település, amelyen egy alacsony forgalmú út halad át, első ránézésre érthetetlen, hogy miért élvez nagyobb prioritást, mint a 2012-óta nemzetgazdasági szempontból kiemelt M0 északi szektor terveinek elkészítése. Miniszteri kinevezése után Lázár János szinte minden fővárosi és agglomerációs beruházást leállított az állami spórolás jegyében. Hiába voltak reménykeltő politikusi ígéretek, a Pilis-Dunakanyarban a legfontosabb felújításokra, útépítésekre, de az M0 északi szektor terveinek elkészítésére is végül nemet mondtak a döntéshozók.