Októbertől forgalmi változás a Csapás utcában és a Klenityben
2022. július 27.
Ahogyan azt már jeleztük, a képviselő-testület az új behajtási rendelet megalkotásával párhuzamosan felülvizsgálta a Klenity városrészben, valamint a Csapás utcában tervezett forgalomtechnikai beavatkozásokat. A tavaly ősszel elfogadott csomaghoz képest érdemi változás, hogy fix akadályok lesznek. Az átmenő forgalmat korlátozó forgalmi változások október 1-jétől lépnek életbe, az útvonaltervező programok innentől már nem fogják felajánlani az érintett budakalászi mellékutcákat az átmenő forgalom számára.
A képviselő-testület tavaly szeptemberben – hosszas szakmai és lakossági egyeztetések után – tárgyalta és elfogadta a Klenity városrész, valamint a Csapás utca forgalmi rendjének átalakításáról szóló csomagot. A most elfogadott változásokról és azok indokairól bővebben itt írtunk: https://www.budakalasz.hu/mi-es-miert-tortent-a-klenityben-es-a-csapas-utcaban/
Tavaly ősz óta több körülmény is jelentősen megváltozott, ami indokolttá tette a beavatkozások felülvizsgálatát, illetve finomhangolását:
- a gazdasági helyzet romlásával Budakalász költségvetési lehetőségei is szűkültek;
- a Magyar Közút a 11-es főút teljes szentendrei szakaszának felújítását tervezi (a munkakezdést a következő hónapokra ígérték, de a központi költségvetési korrekciók miatt a beruházás időzítése bizonytalan);
- a közelmúltban érkezett a hír, hogy a Kormány kiadáscsökkentő intézkedései miatt a Budakalászt északról elkerülő út építése csúszik https://www.budakalasz.hu/nincs-penz-az-elkerulo-ut-megepitesere/
- a tervezett beavatkozásokkal kapcsolatban újabb lakossági észrevételek és javaslatok érkeztek az Önkormányzathoz.
A képviselő-testület ezért felülvizsgálta és néhány ponton módosította a korábbi döntését.
Abban nincs változás, hogy az átmenő forgalom korlátozása érdekében a Kántor utca Téglási András utca és Apát utca közötti szakasz engedélykötelessé válik. A korábbi, egyirányúsítást is tartalmazó változat helyett a Klenity és Szentistvántelep városrészek lakói mindkét irányból behajthatnak majd a védett útszakaszra – mindaddig, amíg kiépül az északi elkerülő út révén tervezett összeköttetés a 11-es út és Szentistvántelep között. A Klenity és Szentistvántelep áthajtásra jogosult lakói idén szeptemberben kérelem benyújtása nélkül megkapják a behajtási engedélyeket.
Szintén változás, hogy a korábban tervezett süllyedő oszlopok helyett fix akadályok lesznek telepítve. A Klenity területén a fizikai lezárás – a korábban javasolt Kertész utcai helyszín helyett – a Sekrestyés, valamint a Kanonok utcák északi (a Téglási András utca felöli) részére kerül.
A Csapás utcában sem lesz süllyedő oszlop, helyette szintén fix akadály kerül a Káposztás közbe, a körforgalom és a Csapás utca közti szakaszra. Ezzel teljesen megszűnik a lakó-pihenő övezetben lévő Csapás utca jelentős forgalmi terhelése.
A lakó-pihenő övezetre vonatkozó KRESZ-szabályok miatt itt eddig is tilos volt az átmenő forgalom, de ennek ellenőrzésére csak a rendőrség rendelkezik jogkörrel, a városrendészek nem. A kapacitásgondok miatt erre azonban csak ritkán került sor, amit az autósok ki is használtak.
Az új forgalmi rend kizárja az ügyeskedést. A lezárás után már nem lehet a József Attila utcában szabályosan haladókat „beelőzve” a Csapás utca felől behajtani a körforgalomba. A közlekedéstervezők szerint a József Attila utca forgalma a nagyobb gépjárműszám ellenére érezhetően gyorsulhat.
A forgalomtechnikai változások a behajtási rendelettel egy időben, 2022. október 1-jétől lépnek életbe. Innentől az útvonaltervező programok már nem fogják ajánlani ezeket a mellékutcákat az átmenő forgalom számára.

Csúcsidőszakban előfordult, hogy a Mező utca – Csapás utca lakó-pihenő övezetében több autó haladt át, mint a József Attila utcán.