Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. december 04. szerda | Barbara, Borbála napja

Hírek

 

Olvasói levél

2023. január 27.

Válasz a pedagógusok számára

A Budakalászi Hírmondó legutóbbi számában cikk jelent meg arról, hogy városunk gyermek intézményeinek dolgozói „együttesen lépnek fel” az országosan meghirdetett pedagógus sztrájk támogatásában és annak követeléseiben. Korábban még élőláncot is alakítottak a Szentistván Telepi iskola köré tiltakozásuk jeléül. Tekintettel arra, hogy a Hírmondó csak az egyik fél véleményének adott hangot, kívánkozik a másik fél véleményének megjelenítése is. Sajnálatosnak tartom, hogy egy helyi újság a nagypolitika színterére lép és nem először ad teret egyoldalú állásfoglalás megjelenítésének. (Lásd pl. a 2021. április számot a Covid helyzet magyarországi adatairól. (Ennek helyreigazítását is kérni fogjuk)

Éppen ezért megpróbálom a „másik oldal” véleményét is ezennel ide citálni, elnézést kérve azoktól, akik ezeket mind ismerik, vagy nem értenek ezekkel egyet. Az alábbi követelések hangzottak el a pedagógusoktól. Az ellenvélemény utána olvasható:

  1. Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megújításáról! Hiteles tájékoztatást a kormány és a közmédia részéről.

Az állítással ellentéteben a szakszervezetekkel folyamatosak voltak a tárgyalások, de az is igaz, hogy tudnia kell mindenkinek, hogy most a pedagógus béremelés valóban „kitolódott”, mert olyan nemzetközi helyzet van, ami ezt gátolja. Senki nem vitatja, hogy erre szükség van, de figyelembe kellene azt is venni, hogy fontossági sorrendiség van. Nyugdíjasok, családok támogatása, COVID járvány, háború, aszály, éhínség, energia válság, bevándorlók, ukrán menekültek, visszatartott brüsszeli több ezer milliárd Ft-nyi összeg, háborús infláció. Talán ennyi elég ahhoz, hogy türelmet kérhessünk az egyébként jogos bérkövetelésekre. Ezekben viszont nincs támogatás a „független” szakszervezetek részéről.

  1. Szüntessék meg a pedagógusok lejáratását az oktatási szereplők megfélemlítését! a kirúgott vagy leváltott tanárokat azonnal helyezzék vissza! Megbecsülést a pedagógusoknak!

Ha van lejáratás, azt valóban meg kell szüntetni. Mi meg azt kérjük tisztelettel, hogy a tüntetésekre ne vigyék el gyermekeinket, unokáinkat, főleg úgy, hogy ezt nem tisztázták a szülőkkel. Nincs joguk ugyanis arra, hogy (jogos) tiltakozásukhoz biodíszletként használják fel Őket, főleg nem kisiskolás korú diákokat adott esetben obszcén feliratokkal a nyakukban. Legtöbben nem is értik, miről van szó, de jó a buli és nem kell tanulni. Kihasználják azt, hogy a gyermek és a szülő kiszolgáltatott helyzetben van, a távolmaradók esetleg a kétes helyzetben mondjuk a rosszabb jegyet kapják. Főleg a továbbtanulás esetén. Ez visszaélés a hatalommal. Nincs jogalapja, erkölcstelen és rombolja a pedagógus hitelét, tekintélyét is, ellentétet szül a diákok és a szülők között is. A törvénytelenséget elkövető tanárok visszavételével sokunk nem ért egyet. A jogszabály alapján a pedagógussztrájk idején minden óvodában és iskolában biztosítani kell a gyerekfelügyeletet, a csoportokat nem lehet összevonni, a tanórák felét – egyes esetekben 100 százalékát – meg kell tartani, a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő diákok foglalkozásait ugyanúgy meg kell tartani, mint ha nem lenne sztrájk. Vajon ez érvényesül-e?

 

  1. Érdekérvényesítő sztrájkjogot a pedagógusoknak!

Ma Magyarországon van sztrájk joguk a pedagógusoknak, sok nyugat-európai országgal ellentétben (pl. Németország). De azt nem lehet megtenni, hogy valaki(k) polgári engedetlenséget végeznek, mert ez törvénysértő. Ha valaki a munkahelyén jogsértést követ el, annak következményei vannak. Ez minden munkavállalóra vonatkozik, a pedagógusokra is. Mi sem tehetjük meg azt a munkahelyeinken, hogy törvénytelenséget hajtunk végre. Továbbá, biztosítani kell az ügyeletet (gyermekfelügyeletet), az elmaradt órák pótlását. Az Alkotmánybíróság azt is megállapította, hogy ilyen esetben sérülhet a tanulók alkotmányos joga a tanuláshoz.

  1. Felelős hozzáértő oktatásirányítást!

Fel szeretném hívni a figyelmüket arra a sokszor elmondott tényre, hogy második ciklusában Gyurcsány Ferenc kormánya több mint 14 ezer tanárt tett utcára, a pedagógusoktól elvettek egyhavi bért, és több mint száz iskolát zártak be. További 748 iskolát szüntettek meg úgy, hogy azokat beolvasztották más intézményekbe, ezzel ezer településen szűnt meg a helyi iskola. Bezártak továbbá 283 óvodát, ezzel együtt kirúgtak 1191 óvónőt. Ezzel párhuzamosan csökkentették a diákok utazási kedvezményét 17,7 százalékkal, és 28 vasúti mellékvonalat zártak be 942 kilométer hosszan, mellyel az odautazást lehetetlenítették el.  Fizetős lett az óvodai és a bölcsődei étkeztetés is. A Gyurcsány-kormány bevezette az egyetemi tandíjat, amit aztán a Fidesz által kezdeményezett 2008-as sikeres népszavazás törölt el. Gyurcsányék a nyereséges Nemzeti Tankönyvkiadót privatizálták, a tankönyvek ára pedig az egekbe szökött. Pénzelvonások voltak a pedagógus bérekből.

 

  1. Kisebb terhelést a diákoknak és a pedagógusoknak!

Azt mindenki érti, hogy a diák minél kevesebbet szeretne tanulni és talán az oktató is kevesebbet belefektetni a tanórába. Egyáltalán nem értek azzal egyet – és ezzel nem vagyok nyilván egyedül – hogy az általános műveltséghez hozzá tartozna pl. versek megtanulása, konkrétabb tárgyi tudás, száraz adatok betanulása, és valóban minőségi oktatás. Ezzel kapcsolatban nem lehet egységes álláspontra jutni. De a terhelés inkább a halmozottan hátrányos kistelepüléseken van és ott bizony pedagógus legyen a talpán. Ott hogyan lehet eredményes oktatást elvárni egy pedagógustól? De Budakalászon? Sok szülő otthon pótolja az elmaradt színvonalat a gyermeke számára, miután este hazatér. Mi is szeretnénk 2 hónap egyben kivett pihenőt minden évben.

  1. Esélyteremtő minőségi oktatást és nevelést mindenkinek – az óvodától az egyetemig.

Szeretném megkérni a pedagógus kollégákat, hogy szorgalmasan lapozgassák pl. az Eötvös programot, mely pontosan az esélyteremtés végrehajtásáról szól. Arról már nem is beszélve, hogy ha egy pedagógus arról beszél, hogy nincs minőségi oktatás, akkor tulajdonképpen magáról állít ki bizonyítványt. Csak, hogy világos legyen, ha pl. a földrajzot nem sikerül úgy oktatni, hogy a diákok el tudják sajátítani, akkor azért miért az adott kormány a felelős? Sajnálatos tapasztalataink vannak arról, hogy egyes pedagógusok színvonala a pedagógia, és az adott szaktárgy tekintetében erős hiányosságot, felkészületlenséget mutat. Tisztelet azoknak, akikre ez nem vonatkozik.

 

  1. Versenyképes és értékálló bérezést az oktatásban dolgozóknak!

Egyetértünk, senki nem mondta, hogy nem lesz fizetésemelés. De szíveskedjenek az ellenzéki pártok székházai előtt tüntetni, mert ők azok, akik a brüsszeli, nekünk jogszerűen járó saját pénzeink kifizetését folyamatosan akadályozzák, nemtelen támadásokat intézve a hazájuk ellen. Ebből lehet majd finanszírozni a béremeléseket. Ehelyett hagyják, hogy a politika rájuk telepedjen, ez miért van így?

  1. Minőségi, 21. századi környezetet a tanuláshoz és a tanításhoz, neveléshez!

Lásd fent a 4. pontot. Kiegészítve: 2010 előtti baloldali kormányok idején számos negatív lépés történt a közoktatással, benne a tanárokkal szemben. 2002 és 2006 között a Medgyessy-, valamint az első Gyurcsány-kormány alatt az állami és önkormányzati óvodák és iskolák száma több százzal csökkent, ami a teljes intézményszám közel tíz százalékát jelentette. Ismert, hogy 2006-ban alig alakult meg a második Gyurcsány-kormány, máris egy olyan közoktatási törvényt dolgozott ki, melyben többek között arról is szól volt, hogy miként szüntethetők meg a falvak és a kistelepülések önálló iskolái. A kormány azt javasolta, hogy minden olyan iskola, amelyben nincs nyolc évfolyam, a jövőben csak tagiskolaként működhessen. Ez az intézkedés összességében 1151 iskolát és több mint kilencvenezer gyermeket, azaz az iskolák mintegy harmadát, a gyermekek több mint tíz százalékát érintette. Érdekes, hogy akkor valahogy nem voltak hasonló követelések a pedagógusok részéről, mint most.

Házi feladat: nézzék meg, hány iskola, óvoda, kollégium létesült, illetve korszerűsödött az elmúlt években. Hány tanuszoda, tornacsarnok, sportlétesítmény épült az oktatási intézmények számára. Tudom beázik a Szentistván-telepi iskola, de ezt is másokon kell számon kérni? Az önkormányzat végezze a feladatát!

 

  1. Szakmai szabadságot és támogatást az oktatásban! Korszerű nemzeti alaptantervet! Szabad tankönyvválasztás!

Ezzel csak az a baj, hogy pl. az érettségi egységes számonkérés szerint minden diákra ugyanúgy vonatkozik. Ha a tanárok bármit, bármilyen tankönyvből „szabadon” tanítanak, ami éppen eszükbe jut, vagy az elkötelezettségük szerint oktatják azt, akkor hogyan lehet a diáknak felkészülni egy közös érettségire, ahol mindenkinek ugyanazon tananyagból kell számot adni? Ha mindenki mást tanul magyar irodalomból, matematikából, akkor a felkészülés és a diákok jogai, esélyei sérülnek. Azt továbbra is lehet oktatni szabadon, amit a pedagógus akar, de a kötelező tananyag oktatása is kötelező a diákok érdekében.

Megértéssel:

Kovács Attila

 

 

 

 

 

 

A budakalasz.hu-n a témában korábban megjelent írásaink:

https://www.budakalasz.hu/holnap-budakalaszon-is-pedagogussztrajk-lesz/

https://www.budakalasz.hu/egy-modern-magyarorszag-elkepzelhetetlen-nivos-oktatasi-rendszer-nelkul/

https://www.budakalasz.hu/a-demokratikus-jogrendrol-es-a-velemenynyilvanitas-szabadsagarol-nyilatkozott-az-oktatasi-ombudsman/

https://www.budakalasz.hu/elolanc-pedagogussztrajk-budakalaszon-is-kovetelik-az-oktatas-szinvonalanak-es-a-pedagoguspalya-meltosaganak-visszaallitasat/

https://www.budakalasz.hu/csutortokon-ismet-pedagogussztrajk-budakalaszon-is/

https://www.budakalasz.hu/budakalaszon-sokan-tamogattak-a-demonstraciot/

https://www.budakalasz.hu/lovasz-laszlo-is-kiall-a-pedagogusok-mellett/

https://www.budakalasz.hu/folytatjak-a-sztrajkot-a-pedagogusok/