Öntsünk tiszta vizet a Taván csatornájába!
2020. április 27.
Hosszas előkészületek és feszült várakozás után sikerült a Taván-dűlő szennyvízcsatornázási beruházását elindítani. Fordulatos és cseppet sem zökkenőmentes út vezetett idáig, és a megnyugtató végeredmény eléréséig még mindig vannak megoldásra váró feladatok. Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabbakat, tisztázandó az esetleges félreértéseket, hogy minden érintett korrekt tájékoztatást kaphasson.
A beruházás tervezésétől a közbeszerzés lezárásáig
A Taván-dűlő lakóinak jogos igénye évtizedekre nyúlik vissza. A szennyvízcsatorna tervezése több fázisban érte el jelenlegi formáját, mert a szennyvíz dűlőről való levezetése nem szokványos feladat. A Taván-lépcső felé a nagy szintkülönbségből adódó műszaki megoldás bonyolultsága, a Hegyalja út felé pedig a magántulajdonosok hozzájárulásának hiánya akadályozta eddig az előrehaladást. Végül egy speciális műszaki tartalom kikötésével a szolgáltató Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. is jóváhagyta a Taván-lépcső melletti nyomvonalat. A Vincellér utcában a magántulajdonosi hozzájárulások hiányában egyelőre nem minden lakó tud a kiépülő gerincvezetékre rácsatlakozni. A közbeszerzési pályázat során a Derby 2000 Kft. adta a legkedvezőbb, az eredeti összegnél több mint 20 millió forinttal alacsonyabb árat, és ők vállalták a leghosszabb garanciális időt is, így az önkormányzat velük kötött kivitelezési megállapodást.
A finanszírozásról
A beruházás pályázati finanszírozására sajnos nem volt lehetőség, ezért megállapodás keretében a lakók és az önkormányzat közösen finanszírozza a beruházást. Az ingatlantulajdonosok jelentős anyagi áldozatot vállalva, háztartásonként 750 ezer forinttal járultak hozzá a beruházás megvalósuláshoz. Az összeg megfizetése természetesen a későbbi hálózati rácsatlakozásnak előfeltétele, cserébe az önkormányzat a befizetéstől számítva 10 éves kommunálisadó-kedvezményt ad.
A beruházás megkezdésének feltételei – hol tartunk most?
A beruházáshoz szükséges érvényes vízjogi engedély rendelkezésre áll, amelyet korábban minden szolgáltató jóváhagyott, azonban a kapcsolódó közműhozzájárulások idő közben lejártak. Ezek megújítása önkormányzati feladat, a kivitelező csak akkor kapja meg a szükséges helyszíni felügyeletet a szakhatóságtól, ha ezek megújítása megtörténik. A folyamatot lassította, hogy habár a DMRV Zrt. korábban többkörös egyeztetést követően jóváhagyta a terveket, a közmű-hozzájárulás megújításánál mégis új követelményt – a Kert utca Hegyalja utca felé eső részén egy 70 méter hosszú, 3,5 méter széles út megépítését – írta elő. A követelmény teljesítésének becsült költsége 10 millió forint fölött van, ami jól mutatja az új feltétel súlyát. A tárgyalások során sikerült az elvárást 40 méternyi útszakaszra csökkenteni, azonban még ez is jelentős többletköltséget jelent. Annak érdekében, hogy a kialakult vitás helyzet ne hátráltassa tovább a kivitelezést, a DMRV Zrt. kérésünkre kiadta feltételekhez kötött hozzájárulását, ezzel lehetővé téve a szakhatósági felügyelet melletti munkavégzést. A műszaki átadásátvétel során pedig az érintett (rövid távon nem használt) Kert utcai szakaszt az út megépüléséig az
önkormányzat üzemelteti majd. A fent leírt változásokat és ennek következményeit szükséges a kivitelezési szerződésbe átvezetni, mellyel elhárul az utol só ismert akadály is a kivitelezés elől.
Lesz csatorna a Vincellér utcában?
Igen, a gerincvezeték teljes hosszban kiépül, a rákötések azonban csak ott, ahol a tulajdonosi hozzájárulások rendelkezésre álltak a közbeszerzés kiírásakor. Ez a közbeszerzési tervdokumentációban egyértelműen látszik.
Miért áll a kivitelezés, holott az időjárás már lehetővé tenné a munkát?
A cikkben részletezett közműnyilatkozatokra, valamint a kapcsolódó szerződés módosítására vár a kivitelező, amelyet az önkormányzat intéz. A DMRV Zrt. részéről felmerült új műszaki igények sajnos jelentősen lassították a folyamatot. Az új Műszaki és Főépítészi Iroda vezetőjének kiemelt feladata a személyes közreműködés révén is az, hogy mielőbb rendelkezésre álljanak a szükséges dokumentumok és teljes kapacitással elinduljon a kivitelezés. A szennyvízelszállítási problémákban hogyan tud segíteni az önkormányzat a lakóknak? A korábban szolgáltatást végző kijelölt vállalkozó nyugdíjba vonult. Az önkormányzat több ízben is pályázatot írt ki az új szolgáltató kiválasztására, de a rezsicsökkentéssel hét évvel ezelőtt befagyasztott árakon sajnos senkinek sem éri meg elvállalni a feladatot. A jogszabályokban előírt módon az Önkormányzat hónapokkal korábban jelezte a problémát az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak.
Lapzártakor érkezett a tájékoztatás, hogy a feladat ellátására a „SILVÁNUS” Építőipari, Szolgáltató és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaságot jelölte ki a Főigazgatóság. Az ideiglenes begyűjtési ellátás szolgáltatásának díja 1800 Ft/ m3 + áfa.
A 2020. április 6-án kelt határozat szerint az ideiglenes begyűjtési ellátás legfeljebb 2020. december 31-ig tart. Ezt követően ismételten pályázatot kell majd kiírnia az Önkormányzatnak a feladat ellátására. További részletek, illetve a határozat teljes terjedelemben a www.budakalasz.hu oldalon a Hirdetményi kézbesítések menüpont alatt olvashatók. A Taván lakói számára a végleges megoldást a csatornahálózat megépülése és üzembe állítása fogja jelenteni.
Mit tesz az önkormányzat a Vincellér utcai rákötések érdekében?
Az utca középső sávja pomázi terület volt, amelyet hivatalunk kezdeményezésére Pomáz átadott Budakalásznak, így itt is megépülhet a gerincvezeték. A telkek mielőbbi rákötése érdekében az egyik, korábban elhunyt tulajdonos hagyatéki eljárásának megindítására és mihamarabbi lefolytatására kértük fel az érintett budapesti kerület önkormányzatát. Amint az örökös tulajdonjogát bejegyzik a földhivatalban, a bekötések megépítéséhez szükséges hozzájárulás is azonnal megkérhető lesz. Hosszú távon az út tulajdonjogának rendezése lesz a megoldás. Ennek érdekében az utca két oldalán lévő sávban található területek tulajdonosait megkereste hivatalunk, hogy előkészíthesse az tulajdonjog rendezéséről szóló szerződést. Köszönjük mindazoknak, akik már megadták az adataikat és hozzájárultak a jövőbeni fejlesztések érdekében a helyzet rendezéséhez!