Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2025. március 22. szombat | Beáta, Izolda napja

Hírek

 

Őszi-téli átállás – Közlekedésbiztonsági tippsorozat

2015. szeptember 09.

3._heti

A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén 2014. január 1. és szeptember 30. közötti időszakban bekövetkezett személyi sérüléses közlekedési balesetek jelentős hányada a relatív gyorshajtás következménye. A járművezetők nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően választották meg a járművük sebességét.

Nézzük, mit is jelent ez pontosabban.

Nem az útviszonyoknak megfelelő közlekedés

Példaként vehetjük azt az esetet, amikor lakott területen kívüli útszakaszon közlekedünk, ahol a megengedett maximális sebesség a 90 km/h. Jogilag ennyivel is lehet közlekedni, ám pl. bukkanó, rossz minőségű útburkolat, beláthatatlan útkanyarulat, stb. miatt a 90 km/h helyett a 60, vagy 70 km/h lenne a biztonságos sebesség.

Megtörtént eset:

Egy októberi hajnali órában, egy fiatal által vezetett személygépkocsi közlekedett lakott területen belül a megengedett sebességgel. Egy lassabban haladó gépkocsit utolérve – ­még mindig a megengedett 50 km/h sebességgel ­- annak előzésébe kezdett, ám nem vette figyelembe, hogy a csúszós, nyálkás, hideg aszfalt már nem tapad úgy, ahogyan azt normál körülmények között megszokhatta. Az autó megcsúszott, a járművezető elvesztette uralmát az autó felett és egy oszlopnak csapódott. A balesetben négyen megsérültek, ketten életüket vesztették.

Nem a látásviszonyoknak megfelelő közlekedés

Ismerjük azt az útszakaszt, ahol közlekedünk. Tudjuk hol, milyen kanyar van, milyen az aszfalt minősége, ezért a megszokott sebességgel haladunk. Egy dolgot azonban elfelejtünk: köd, sűrű eső, szmog, szürkület, stb. miatt a látótávolság csökkent, később vesszük észre a veszélyt. Az egyetlen megoldás az, hogy a sebességet – függetlenül attól, hogy jogilag közlekedhetünk az adott útszakaszra megengedett sebességgel – csökkentjük, így a reakcióidő alatt megtett út csökken, tehát a féktávolság is csökken.

Megtörtént eset:

A baleset januárban, késő este, lakott területen kívüli útszakaszon történt. A sűrű köd miatt egy személyautó a megengedett 90 km/h sebesség helyett 50 km/h sebességgel haladt. Egy autóbusz a tanúk elmondása alapján 60-70 km/h sebességgel, tehát a megengedett sebességhatáron belül utolérte, majd az előzésébe kezdett. A sűrű köd miatt későn észlelte a szemből érkező személygépkocsit, így azzal frontálisan ütközött. A baleset következtében két személy életét vesztette.

A sebességkorlátozó jelzőtáblákon látható számok nem a kötelező sebességet mutatják. Ahogy a defenzív vezetés rövid, tömör megfogalmazása tartalmazza: A tilosat sohasem; a kötelezőt mindig; olykor még a megengedettet SEM.

Figyeljünk környezetünkre, mindig az út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekedjünk!

Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság