Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. szeptember 09. hétfő | Ádám napja

Hírek

 

Polgármesteri köszöntő – március – Budakalászi Hírmondó

2020. március 12.

Dr. Göbl Richárd polgármester az elmúlt időszak legfontosabb eseményeiről számolt be a Hírmondó márciusi lapszámának hasábjain. Az ismertetett témák: az új iskola és a Vasút sori óvoda helyzete, a Luppa-tó körüli területek fejlesztése, egyeztetések a DMRV Zrt.-vel, a vízügyi igazgatósággal és Magyar Közút képviselőivel, kibővült ügyfélfogadási rend. A lapszám a címlapképre kattintva on-line olvasható.

„Ahogyan azt már megszokhatták, a Hírmondóban hónapról-hónapra beszámolok Önöknek a legutóbbi lapszám óta eltelt legfontosabb eseményekről, a hivatal munkájáról.

Az épülő iskolára adott 3,5 milliárd forintos támogatói szerződésében foglaltak szerint beszámoltunk a kormány, illetve az EMMI illetékes vezetőinek az építkezés elhúzódásáról, a jelentős határidő-módosításról, valamint arról, hogy a Swietelskyvel egy éve kötött kivitelezői megállapodás nem tartalmazza az iskolai oktatáshoz nélkülözhetetlen eszközöket (padok, székek, számítógépek és más informatikai eszközök, a tornaterem és a szertárak berendezései stb.). A minisztérium ezt értetlenül vette tudomásul.

Néhány napra rá a Váci Tankerület igazgatójával és szakmai vezetőivel is megbeszéléseket folytattunk, és egyetértettünk abban, hogy az iskola berendezéseinek beszerzéséről időben kell gondoskodni. Ennek költségeit legalább 100 millió forintra becsülték a szakemberek, ezért kértük, hogy ezt a forrásigényt időben tervezze be a Tankerület a 2021-es költségvetésébe. A jelentős csúszással épülő iskola költségvetéséből sajnos nemcsak az oktatási eszközök, berendezések hiányoznak. Az új intézmény megfelelő megközelíthetőségéhez szükséges út- és hídépítés tetemes, legalább 800 millióra becsült költségei sincsenek benne a 3,5 milliárdos keretben. Most látszik igazán, hogy mennyire átgondolatlan volt a helyszínválasztás, mert Budakalász önmagában ezt nem lesz képes megoldani. Az útépítésre folyamatosan keressük a forrásokat.

Még január közepén tárgyaltunk a Magyar Közút Zrt. vezetőivel a kezelésükben lévő budakalászi utak felújításáról. A magasszintű egyeztetést februárban a szakmai vezetőkkel, Magyari László Pest megyei igazgatóval és munkatársaival folytattuk a Damjanich utcai, illetve a Nyitnikék Óvoda közelében lévő és a Pomázi úti gyalogátkelőhely átépítéséről, valamint az Árok utca közelében egy új gyalogos átjáró létesítésének lehetőségéről, a közlekedésbiztonságot szolgáló táblák és útburkolati jelek elhelyezéséről. A Budai út Kálvária és Kőbányi utak közötti szakaszának nagyfelületű felújítása szintén szerepel az idei tervekben.

Városunk vízellátásának 6,5 kilométeres belterületi hálózatán az elmúlt évtizedben elmaradt rekonstrukciók miatt egyre gyakoribbak a meghibásodások. Ez indokolta, hogy a DMRV Zrt. főmérnökével, Farkas Zsuzsával és Balogh Zsolt műszaki vezérigazgató-helyettessel beszéljük meg a településen egyre gyakrabban bosszúságot okozó csőtörések hálózati okait és a lehetséges megoldásokat.
A DMRV szakmai vezetői jelezték, hogy – mivel jelentős gyors állami segítségre nincs kilátás – uniós forrásokra pályáznak, hogy a régióban az elöregedett hálózatot felújíthassák. Jelezték, a város ivóvíz- és szennyvízcsatorna-hálózata a kapacitása határaihoz ért, így jelentős fejlesztés nélkül nincs mód a szolgáltatásszám növelésére. Kértük a vízszolgáltatót, hogy a Magyar Közút által tervezett budakalászi útrekonstrukciókat hangolják össze a saját felújítási programjukkal, és ahol lehet, ott az útfelújításokhoz igazítsák a saját beruházásaikat, hogy a város működését csak a legszükségesebb mértékben gátolják a munkálatok. A cél érdekében az önkormányzat vállalta magára a két cég közötti koordinációt.

Tárgyaltunk a pomázi orvosi ügyelet új rendszeréről is az érintett önkormányzatok vezetőivel, képviselőivel, és megtartottuk az első Közoktatási Kerekasztal-beszélgetést, amelynek keretében találkoztunk a kalászi iskolák vezetőivel. Bár a közoktatás állami feladat, az önkormányzat fontosnak tartja, hogy az iskolákkal és az odajáró gyerekekkel kiemelten törődjön. A Kalász Suli és a
szentistvántelepi iskola ügyeinek megvitatása után szó volt a 2020-2021-es tanévre érvényes körzethatárokról, és részletesen kitértünk az épülő Patakpart Általános Iskola leendő pedagógiai programjára, amelyről az építkezés gondjai miatt eddig sajnos kevés szó esett.

Február 7-től bővült a hivatali ügyfélfogadási napok száma. Az új Szervezeti és Működési Szabályzat alapján az eddigi hétfői és szerdai ügyfélfogadási napok mellett péntekenként 8 és 11 óra között is van már lehetőség a hivatali ügyintézésre.

Február közepén Szentendrén a Helyi Védelmi Bizottság ülésén a rendőrségi, katasztrófavédelmi beszámolók után a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság értékelőjét is meghallgattuk. Az éppen aktuális árvízhelyzetet is figyelembe véve kértük a bizottság vezetőit, hogy a kilencvenes évek eleje óta elmaradt Duna-meder-kotrás folytatását kezdeményezzék a felsőbb fórumokon. A szentendrei Duna-ág eliszaposodása nyugtalanító, kisebb a Duna-meder kapacitása, ami egy jelentősebb áradásnál az árterület nagyobb arányú elöntését jelenti majd. Ugyancsak jeleztük a tervezett, de még nem végrehajtott gátmagasság-emelést az érintett kalászi védelmi szakaszon.

Szentendre polgármesterével és főépítészével is tárgyaltunk, mert Budakalász és Szentendre érdekei számos területen találkoznak. Például a bányató északi oldala Szentendrével határos, ezért közösen készülünk a Luppa-tó körüli rekreációs területek egységes, összehangolt városképi megjelenését szolgáló szabályozásra. Fontosnak tartjuk, hogy az ingatlanfejlesztések kizárólag
a közösen meghatározott elvek mentén történhessenek. Az elmúlt évek gyakorlatától eltérően az a célunk, hogy a településképi változások, az építési engedélyhez kötött és nem kötött tevékenységek egyaránt egy átgondolt koncepció mentén történjenek, a bányató körül kialakult, illetve kialakuló épített környezet pedig ehhez igazodjon. Megállapodtunk arról is, hogy közösen fogunk a Budapesti Fejlesztési Központtal tárgyalni a települések fejlesztési terveit egységesen támogató közlekedési koncepcióról, a kötöttpályás közlekedés napirenden lévő korszerűsítéséről.

Budakalász még 2016-ban pályázatot nyújtott be az azóta bezárt és elbontott Vasút sori óvoda helyén egy új óvodaépület felépítésére. A Pénzügyminisztériumtól kapott tájékoztatás alapján a pályázatot költséghatékonysági okokra hivatkozva elutasították, azaz más pályázókhoz képest drágának találták a budakalászi terveket. Keressük az óvodai férőhelyek bővítésének hosszú távú lehetőségeit, de addig is a szeptemberben kezdődő nevelési időszakban önkormányzati finanszírozással a Csupa Csoda Magánóvodában 2 új csoportot indítunk, hogy a budakalászi óvodai csoportok zsúfoltsága csökkenjen.”

dr. Göbl Richárd,
polgármester