Újabb ígéret a HÉV-fejlesztésre és az elkerülőútra, az M0 folytatása nincs a tervekben
2025. május 14.
A szentendrei HÉV-végállomás mellett tartotta soron következő fórumát Lázár János építési és közlekedési miniszter. A négyórás program fele aktuálpolitikai üzenetekről szólt, az érdemi másik felében főként a romló közlekedési helyzet javítását célzó fejlesztési tervek és a lakosok kérdéseire adott válaszok szerepeltek.
H5 HÉV
A miniszter a HÉV-végállomás melletti P+R parkolóban megígérte a H5-ös szentendrei HÉV teljes felújítását, az 50-60 éves szerelvények cseréjét. Elmondta, a múlt héten erről döntött a kormány, így rövidesen megjelennek a közbeszerzési felhívások. Lázár János összesen 18 új HÉV-kocsi megrendelését jelentette be és jelezte, idén megkötik a szerződést az érintett pályaszakasz és a megállók felújítására is (a szentendrei járműtelep nem, de a kapcsolódó úthálózat és az utasforgalmi épületek is benne lesznek a projektben). A pályafelújítás idején 2026-tól közel másfél évig pótlóbuszokkal tudunk majd utazni. A miniszter szerint az új szerelvényeket 2027 elejéig szállíthatják, ha minden a tervek szerint alakul, két-három év múlva már ezekkel utazhatunk.
Elkerülőút
Budakalász az elmúlt években katalizátora volt a belső útjaink zsúfolt forgalmát és az ezzel járó környezeti károkat csökkentő Északi elkerülőút megépítésének. Az elkerülő a 1111-es (pomázi) utat kötné össze a 11-es főúttal, így Budakalász kihagyásával, terelné a pilisi régióból, illetve Pomáz felől Budapest felé és vissza a közúti forgalmat. Az útszakasz már 1985-ben bekerült a rendezési tervekbe és megépítése a Megyeri híd 1999-ben kiadott környezetvédelmi engedélyében – a híd megépítésével egyidejűleg – hatósági kikötésként szerepelt, de az állammal 2016-ban megkötött peren kívüli megállapodás is előírja. Ennek ellenére a mai napig elmaradt. Kérdésre válaszolva Lázár János megígérte, amint lesz pénz, megépülhet a 2022-ben felfüggesztett – már jóváhagyott tervekkel és engedélyekkel rendelkező – beruházás.
A miniszter ezen túl megígért még 1,5 milliárd forintot a 11-es út felújítására, ami becslése szerint a költségek egyharmadára lesz elég. Ezért a teljes felújítás szakaszolva, három év alatt várható. Bejelentette még, hogy a következő kormányzati ciklusban az Esztergomtól az M1-es autópályáig kb. 32 km hosszúságban az M100 építését is szeretnék elkezdeni. Erre kb. 500 milliárd forintot szán a költségvetés.
Az M0 északi szektor
A tizennégy éve Budakalász határában végződő M0 autóút közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból egyaránt kritikus gépjárműforgalmat terel városunk szűk útjaira. Hogy ez megváltozzon, szükség lenne az M0 tovább építésére. Egy ma is érvényben lévő 2012-es kormányrendelet szerint a 11-es és 10-es főutakat összekötő 8 kilométeres északi szakasz megépítése nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás, de csak papíron. Érdemi előrelépés az elmúlt tizenhárom évben nem történt.
A 2022-es országgyűlési választások előtti kampányban dr. Vitályos Eszter még óriási mérföldkőnek tartotta, hogy „a kiviteli tervek elkészítésére szóló közbeszerzés kiírásával megkezdődött az M0-s északi szakaszának beruházása”, de a tervek máig sem készültek el. Úgy tűnik nem is fognak. Lakossági kérdésre válaszolva a miniszter ugyanis sötét jövőt vázolt az M0 északi szektor megépítéséről. Jelezte, az alagút miatt 1000 milliárd forintra becsült költségek fedezete hiányzik a költségvetésből, de szerinte környezeti szempontok miatt a környező önkormányzatoknak amúgy is aggályos a beruházás.