Újratervezés – folyamatban a Lenfonó lámpás kereszteződésének átalakítása
2018. március 06.
Budakalász életét régóta nehezíti a város központjában található lámpás csomópont. A Megyeri-híd megépítésével az M0 végpontja városunk határába került, ami 2008 óta nagy megterhelést jelent településünk számára. E terhelés kompenzációjaként Budakalász a Magyar Állammal kötött megállapodásának értelmében, évente 250 millió forint értékű közlekedésfejlesztési beruházás-csomag járt volna. A kompenzációból az állam jellemzően saját útjait újította fel kezdetben, majd három év után ez is elmaradt. A városvezetés ezért pert indított, majd végül peren kívüli megegyezéssel elérte, hogy központi költségvetési forrásból nagyobb összegű kompenzáció keretében iskola és ahhoz kapcsolódó útfejlesztés valósuljon meg a budakalászi gyerekek számára. Ez az építkezés indulhat el az idei évben.
A második kompenzációs összegből 2011 tavaszán kezdődött el többek közt a József Attila utca felújítása, valamint a lámpás kereszteződés megépítése. A város korábbi vezetői a tervezés során még 2009-ben kérték a lámpák beiktatását azért, hogy a pilisi régióból érkező átmenő forgalmat távol tartsák. Alternatív útvonal nem lévén, valamint a csomóponti útirányok összetettsége és a közlekedés sokfélesége (gyalogos, közúti, vasúti) miatt ez a megoldás sajnos azzal a nem várt eredménnyel járt, hogy a többi irányból érkező forgalmat is visszaduzzasztotta. A kereszteződés biztosítási rendszerén pedig visszafelé változtatni már nem lehet. A négy gyalogátkelő, a három forgalmi irány és a nagyvasúti biztosítást igénylő HÉV forgalom ugyanis a legszigorúbb közlekedésbiztonsági szabályozást követelte meg.
A csúcsidőszakokban jelentkező jelentős torlódások miatt Budakalász Város Önkormányzata még az elmúlt években többször kérte a csomópont felülvizsgálatát. Tavaly, pedig egyeztetést kezdeményezett az utat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest Megyei Igazgatóságával, a Közlekedési Hatósággal, valamint a csomópont tervezőivel.
A csomópont tervezője az utak áteresztőképességének növelése érdekében a HÉV megálló északkeleti oldalán lévő – a József Attila utca irányába eső – gyalogosátkelőhely megszüntetését javasolta. Ezt az átkelőt a HÉV nyomvonal túloldalán található, a sínekkel párhuzamosan futó, 60 méterre található gyalogátkelőhely válthatja ki. A gyalogosok azon keresztül ugyanúgy, biztonságosan közlekedve eljuthatnak Klenity és Szentistvántelep településrész felé.
Az Önkormányzat tervezi továbbá, hogy a Szentendrei úton a Budapestről érkező irányú HÉV megállótól – a zöldséges árusítóhely felé eső oldalon – a József Attila utcai körforgalomig és gyalogátkelőhelyig kiépíti a járdát.
A csomópont szabályozástechnikai terveinek módosítása és az újraprogramozás, valamint a gyalogos-átkelőhely megszüntetésének tervezési és hatósági engedélyeztetése folyamatban van.
Az áttervezésnek köszönhetően a csúcsidőben jelentkező gépjárművek torlódási ideje jelentősen (kb. 15-20%-kal) csökken, ezáltal az álló gépjárművek okozta környezetszennyezés mértékének intenzív mérséklődése várható. Ez mind a környék lakóira, mind pedig a csomópont környezetében tartózkodó gyalogosokra is kedvező hatást gyakorol majd.
Budakalász forgalmának drasztikus csökkenése a város észak-déli forgalmát elvezető, Szentistvántelepet északról elkerülő út megépülésével, majd pedig a kelet-nyugati forgalmat kivezető M0 elkészültével várható majd.