Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2025. február 18. kedd | Bernadett napja

Hírek

 

Uniós és hazai pályázatok belépő feltétele az elkészült SUMP

2022. szeptember 14.

A Faluházban bemutatták Budakalász Fenntartható Városi Mobilitási Tervét (SUMP). Az uniós pályázati pénzből elkészült anyag több körös lakossági egyeztetés után készült el, és összefoglalja a városvezetéssel egyeztetett hosszú távú fejlesztési elképzeléseket. A fórumon hozzászólók hasznos észrevételeit és a szeptember 17-ig írásban érkező további javaslatokat a szakértők még beépítik a képviselő-testület elé szeptember végén kerülő anyagba.

Az új Településfejlesztési Koncepcióval összhangban elkészült Budakalász Fenntartható Városi Mobilitási Terve (SUMP) és annak mellékletei.  A több körös, településrészenként megtartott lakossági, vállalkozói, civil és önkormányzati egyeztetések után kialakult változatot tegnap a Faluházban mutatták be az érdeklődő budakalásziaknak. A település hosszú távú fenntartható mobilitási terve uniós pályázati pénzből készült, stratégiai jelentőségű anyag, hiszen a megléte a jövőbeni hazai és uniós közlekedésfejlesztési pályázatok egyik belépő feltétele.

Forián-Szabó Gergely alpolgármester bevezetőjében elmondta: a Budakalász fenntartható közlekedés-fejlesztésére készült távlati koncepciót olyan szakemberek készítették, akik ismerik a legjobb hazai és külföldi gyakorlatokat.

Hasonló hosszú távú közlekedési koncepciója korábban nem volt a városnak, ennek szomorú következményeivel naponta találkozhatunk.  Jelezte, az átgondolatlan beépítések és a távlati elképzelések nélküli városfejlesztés miatt vannak olyan körülmények, melyeket sajnos már adottságként kell elfogadnunk.

Azonban, amin javítani lehet, azon javítsunk. Innen előre tekintve, egy jól átgondolt koncepció mentén kell kihasználnunk a rendelkezésre álló lehetőségeket a következő években. Jelezte, a SUMP készítése során felvázolt irányok és megoldási javaslatok már eddig is hasznos segítségére voltak a városvezetésnek, például a H5 HÉV-rekonstrukció tervezési tárgyalásain, de a Patakpart Iskola körüli úthálózat-fejlesztés tervezésekor is figyelembe vették ezeket a szempontokat. Az alpolgármester szólt az északi elkerülő út kivitelezési munkáinak – bizonytalan idejű – elhalasztásáról is. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy

az elkerülő út megépítése alapfeltétel a város élhetővé tétele szempontjából. Enélkül – és az M0 északi szektorának továbbépítése nélkül – Budakalászon a közlekedési feltételek lényeges javítása nem képzelhető el. A városvezetés ezért mindent meg fog tenni, hogy az elkerülő út megépítésére tett korábbi állami kötelezettségvállalásból valóság legyen.

Kálmán Kinga főépítész hozzátette: Budakalász Fenntartható Városi Mobilitási Terve a településrendezési tervek felülvizsgálatával egy időben készült el. Az időzítés fontos volt, mert az egymással kéz a kézben járó fejlesztési koncepciók szerencsésen egészítik ki egymást. Jelezte, jóváhagyás előtti fázisban van a településfejlesztési koncepció, az új településszerkezeti terv és a szabályozási terv is, és mindhárom anyag támaszkodik a fenntartható mobilitási tervre.

Ezt követően a Közlekedés Tervező Iroda főmérnöke, Bősze Sándor mutatta be az egyeztetések során kialakult tervek legfontosabb elemeit. Hangsúlyozta, a Fenntartható Városi Mobilitási Terv stratégiai válaszokat ad a jelenlegi problémákra, célul tűzi ki például azt, hogy a város minden lakóterülete forgalomcsillapított terület legyen, ami egyben 30 km/órás sebességkorlátozást is jelent. „Ez olyan nyugalmat ad, hogy a kerékpárosok, gyalogosok számára is kinyílhat a város” – fogalmazott a szakember. Jelezte, hosszú távon a közös gondolkodás eljuthat oda, hogy a városba behaladó öt úton kialakul egy városkapu-rendszer, és minden beérkező figyelmét felhívhatjuk arra, hogy az itt élő emberek nyugalma és biztonsága kiemelten fontos.

Ezen felül minden lehetőséget meg kell ragadni, hogy rövidüljenek a gyalogos útvonalak a városban. Az elképzelések szerint kialakíthatók olyan útkapcsolatok a településen, amelyek a gyalogosok és a kerékpárosok számára összeköttetést teremtenek a különálló városrészek között. A hegyi területeken sok olyan ösvény van, amely kibővíthető, meghosszabbítható, és kiváló gyalogos utakat lehet kialakítani a megfelelő szélességgel, talaj-kiképzéssel és világítással. Ezek is olyan feladatok, amelyeket már a régóta várt az elkerülő utak elkészülte előtte érdemes és szükséges megtenni. Az elkészült anyag kapcsán szóba került az utak helyzete, a HÉV-fejlesztése, helyi és egy regionális helyközi buszjárat indítása, valamint a parkolózónák kérdése is.

A fórum második felében a kérdések és a vélemények kerültek terítékre. Kérdésre válaszolva Bősze Sándor elmondta: a P+R parkolókat elsősorban a budakalásziaknak szánják, akik HÉV-vel utaznak, de a városon belül szerencsésebb lenne gyalog, kerékpárral vagy minibusszal megközelíteni a vasútállomásokat. Egy hozzászólásban azt kérték, hogy a Berdó városrész legyen több oldalról megközelíthető és lehetőség szerint legyen gyorsabb a gyalogosok lejutása a centrumba.

A mobilitási terv egyébként is autómentes közlekedésre ösztönzi az embereket. A fórum végén elhangzott: a Duna-parti parkolókkal kapcsolatban még nem született meg a végleges terv; annál is inkább, mert a terület nem az Önkormányzat kezében van, de a SUMP itt is támpontokat ad a problémák megoldásához.

További ötleteket, javaslatokat még szeptember 17-ig írásban várják az anyag készítői a telepulesrendezes@budakalasz.hu címre. A végleges változat szeptember 28-án kerül a képviselő-testület elé.

Forián-Szabó Gergely alpolgármester: hasonló hosszú távú közlekedési koncepciója korábban nem volt a városnak, ennek szomorú következményeivel naponta találkozhatunk.

 

Kálmán Kinga főépítész: jóváhagyás előtti fázisban van a településfejlesztési koncepció, az új településszerkezeti terv és a szabályozási terv is, és mindhárom anyag támaszkodik a fenntartható mobilitási tervre.

Bősze Sándor főmérnök: a Fenntartható Városi Mobilitási Terv stratégiai válaszokat ad a jelenlegi problémákra.

Az anyag készítői a telepulesrendezes@budakalasz.hu címre várják a további ötleteket, javaslatokat szeptember 17-ig.

Fotók: Szabó Zoltán