Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. április 12. péntek | Gyula napja

Hírek

 

Világok épülnek az utca végén

2023. június 29.

Hat kontinens képernyőin megjelenő gépfegyverek, lámpások, pénzérmék, gránátok készülnek ott, ahol a 80-as években még a keleti blokk háztartásainak textiláruit gyártották. Kinek jutna az eszébe a Lenfonón, amikor elmegy a HÉV az orra előtt, hogy száz méterre tőle most készítik azt a kardot, amivel a kedvenc sorozatunk főszereplőjét a következő évadzárón hasba  szúrják?

Suszt Dániel és Szalkai Zoltán, Fotók: Hartl-Nagy Tamás

Az Epic Creations filmes kellékgyártó startupot Suszt Dániel 2015-ben alapította. Dániel családja századok óta óbudai, dédapja híres kovácsmester volt a mai Szentendrei úton. Budakalászhoz személyes kapcsolatok, barátságok kötötték, de a város elhelyezkedése miatt is Kalászon építette fel a vállalkozását. A dugóban ülve sosem gondolnánk, hogy kellemesebb idősávokban húsz percen belül elérhetőek a legnagyobb magyarországi filmstúdiók. Mel Gibson tavaly a Stern Stúdióban forgatott Pomázon, Origo Studios a Megyeri-híd túloldalán van, a fóti Mafilm Stúdió, ahol a Mephistot vagy a Liliomfit forgatták, száz éve fontos pont a magyar filmiparban és autóval mindössze tíz perc. A mogyoródi Astra Studios is a közelben van, Etyeki Korda stúdió távolabb esik, de egy órán belül az is elérhető. Emlékezzünk vissza, hogy Budakalászon 2021-ben döntöttek városunk lakói arról, hogy Kalászon ne létesüljön stúdió, ennek dacára úgy látszik, így is körülnő minket a gyorsan fejlődő magyar filmipar.

A Lenfonón található 700nm-es telephelynek 2015-ben csak egy részét bérelte az Epic Creations. Kis létszámú csapattal dolgoztak, klasszikus startupként csavarról csavarra építették fel a vállalkozást. 2019-ben csatlakozott a csapathoz Szalkai Zoltán, ma Suszt Dániellel ketten menedzselik a céget, de harmadik társuk, Zentkó László is részt vesz a pénzügyi döntésekben. A régi iroda az asztalosműhely közepén helyezkedett el és egy garázsvásáron szerzett íróasztalból állt.

Ma világszinten a legnagyobb költségvetésű filmekben dolgoznak, úgy, mint például a tavaly megjelent Oscar-díjas Dűnében. Túlnyomórészt külföldi produkciók keresik meg őket, de magyar filmekben, sorozatokban is megtaláljuk a kellékeiket. Dániel a felesége révén került közelebb a kellékes szakmához, aki akkor egy kellékgyártóval dolgozott együtt. A startup beindítása előtt tíz évig a médiában dolgozott, utolsó öt évében két rádiónak egyszerre volt a műszaki vezetője, de ott már nem érezte a fejlődés lehetőségét és a váltás mellett döntött. „A filmes iparág gyorsabban nőtt akkor Magyarországon, mint amit a kellékesek követni tudtak volna, így nyílt egy piaci rés. Régen a híradóban bemondták, hogy Bruce Willis Budapesten forgat, bevágtak egy jelenetet, amin felismerhető volt a belváros, most egyidőben rengeteg produkció készül a tágabb környezetünkben, amiről néha még mi sem tudunk.” – mondta el Suszt Dániel. A reklámok területén hasonló növekedés ment végbe, az Epic Creations a legnagyobb divatcégeknek dolgozott, nemrég pedig egy autós reklámban egy most piacra kerülő modell lekicsinyített mását készítették el.

Az Epic Creations a startup kezdeti profiljának megfelelően legfőképp ma is kellékeket készít, de már berendezési tárgyakat, komplett díszleteket is csinálnak és építenek, sőt, van, hogy egy-egy produkció minden kellékéért ők felelnek a tervezéstől a kivitelezésig. A kellékeket gyakran több példányban gyártják le. Ha egy jelenetben egy lámpával verekednek, akkor egy puha lámpát kell készíteni, ha a lámpát eldobják, akkor szükség van ugyanannak a tárgynak egy nehezebb verziójára is és ha el is töri, akkor harmadikként ugyanazzal a kinézettel olyan változatot is gyártani kell, ami szépen törik szét. Szalkai Zoltántól megtudhattam, hogy már a filmiparban is hangsúlyos a fenntartható gyártás. Ez az iparág nagyon sok hulladékot termel, így fontos terület a környezettudatos gyártás. Ma sok produkciónak előre kiszámolják a teljes karbonlábnyomát, de még mindig jellemző a pazarlás. Ha egy stáb egy külső helyszínre megy forgatni, nem biztos, hogy bárki is megszervezi az emberek szállítását és ahelyett, hogy az ötven fős stáb egy busszal utazna, mindenki a saját autójával megy.

Mivel gyakran London, vagy Észak-amerikai helyszínek között ingázik a csapat repülővel, cateringről, vagy arról nem is beszélve, hogy gyakran díszletvárosok jönnek létre, amiket aztán a forgatás végén bedózerolnak, hatalmas lehet egyetlen film karbonlábnyoma. Egykor a pilisborosjenői egri vár lekicsinyített mása is forgatási helyszín volt a 60′-as évek végén, azóta a Kevélyre, vagy a Teve sziklákhoz túrázók biztosan útbaéjtik, de más filmek is készültek ott, mint például a Vaják forgatási helyszínéül is szolgált. Kalászon is figyelnek arra, hogy a kellékgyártás minél kisebb környezeti terheléssel járjon. Az anyagfelhasználás, díszletelemek újrahasznosítása, hulladékgazdálkodás mind fontos szempontok a gyártási folyamatok során. A fenntarthatóság reklámok forgatásánál is egyre fontosabb téma, előfordul, hogy külön dokumentumot küldenek a résztvevőknek arról, hogyan tudnak minél zöldebben részt venni a munkában.

Az Epic Creations kellékmesteri szolgáltatást is végez, azaz egyegy produkció összes kellékéért ők a felelősek a tervezéstől a gyártásig. Szalkai Zoltán, a kellékmester szolgáltatás menedzsere elmondta, hogy a forgatókönyv alapján az összes olyan tárgyat kilistázzák, amit meg kell venni, rendelni, vagy esetleg le kell gyártani. Komplett kutatásokat végeznek például arról, hogy a film által feldolgozott korban, helyen milyen érmék, milyen kardok, milyen minták fordultak elő. A legtöbb esetben műszaki rajzok, tervrajzok készülnek, a kellék optimális gyártási technológiát is a Lenfonón találják ki. Szilikonforma levétel, plexivágás, 3D nyomtatás, sokszorosítás és számos más dolog is szóba jöhet, de ha a vízvezetékboltban elég megvásárolni egy PVC csövet, akkor amellett döntenek. A filmes ipar tempója egy másik dimenzió. A megvalósítás hibrid módszerei nagy kreativitást kívánnak meg, a gyártás megtervezése különleges kihívás, hiszen gyakran az első telefonhívást követő órákban megkezdődik a munka.

 

Több olyan kellék is van, ami nem csak egyszer bukkan fel a filmben, hanem fontos részlet, például egy láda, ami ismétlés szerűen előkerül, a főhősök verekednek vele, a belseje saját mechanikával működő pénznyomógépet rejt; ezek az úgynevezett hős kellékek. A hős kellékek folyamatosan ott vannak a főszereplő kezében, leggyakrabban többször, több alakban kell ezeket a kellékeket legyártani, hogy minden jelenetben optimális legyen a súlyuk, használatuk ne legyen veszélyes, vagy megfelelő ívben repüljenek, amikor eldobja őket a főhős. Amíg a jelen időben játszódó filmeknél a kellékmesternek azt kell eldönteni, hogy milyen legyen a főszereplő karórája, vagy mobiltelefonja, addig egy XVI. századi jelenet esetén a lámpásoktól, fegyverektől kezdődhet a kutatás. Tudni kell, milyen lehetett az ábrázolt időben és térben egy nyaklánc, hajsütővas vagy a két méter magasságban lévő gyertya meggyújtásá hogyan zajlott hitelesen. Elsőre nem is gondolnánk, hogy például kódexek miniatúráiban vagy egy festményben mennyi információ rejlik például egy táskáról, tollról, tintatartóról. A létrehozott tárgyaknak egy egységes rendszert kell alkotniuk.

Valamivel nehezebb kideríteni, hogy milyenek lehettek a korabeli könyvelések, pedig az is előfordult, hogy csak főkönyvből hat változatot készítettek, amiből a megrendelő kiválasztotta, melyiket szeretné a filmben viszont látni. De a Klinger Henrik utcában létrehozták a keleti blokk híres leghallgatókészülékének mását is, aminek működését videóban prezentálták a megrendelő számára. Ha egy jelenetben fizetnek, nem elég korhű érmét gyártani, fontos, hogy egy csirkéért ne olyan érmével fizessenek, amivel az adott korban házat lehetett venni. Ezekkel a részletekkel csak a kellékmester foglalkozik, pedig egy hollywoodi produkció képkockáira nagyon sok szempár figyel és hiba esetén idő kérdése, hogy egy-egy fórumon, hozzászólásban vagy bárhol mikor találja ki valaki, hogy egy kard típus csak kétszáz évvel később jelent meg, és nem létezett az adott film korában. Ha legközelebb a Shadow and Bone – Árnyék és csont epizódját vagy a legújabb Dűnét nézzük, jusson eszünkbe, hogy a tárgyakat lehet, hogy a kanapénktól pár száz méterre vágták formára, nyomtatták ki vagy festették zöldre.

https://www.instagram.com/epiccreationshungary/

www.epiccreations.hu

Urbán Ákos

A cikk megjelent a Budakalászi Hírmondó júniusi számában.