A Budapest Fejlesztési Központ szakembereivel tárgyaltunk a HÉV-fejlesztésről
2022. április 11.
Az Önkormányzat szakemberei, a városvezetők és a projekt tervezői újabb tárgyalási fordulót tartottak a H5 szentendrei HÉV agglomerációs szakasza felújításának terveiről. A megbeszélés középpontjában a februárban tartott online lakossági fórumon bemutatott budakalászi elképzelések pontosítása és továbbfejlesztése állt.
A februári online fórumon megismerhettük az agglomerációs szakasz fejlesztési terveit, az érdeklődők elmondhatták a véleményüket és feltehették a beruházással kapcsolatos kérdéseiket. A H5-ös Szentendrei hév fejlesztésének I. ütemében az agglomerációs szakaszon komplex pályarekonstrukció történik, ebből adódóan lehetőség nyílik a szerelvények sebességének növelésére is. Budakalászon, Pomázon és Szentendrén egyedi megjelenésű, akadálymentesített állomásokat terveznek, így az állomások és környezetük teljes egészében megújulnak. A Lenfonó, Szentistvántelep, Pannóniatelep esetén pedig egységes arculatú típusmegállók kialakítása szerepel a terveken. A teljes vonalra akadálymentesített peronok kerülnek, megújul az utastájékoztatás, a kerékpárok (B+R) és autók (P+R) számára pedig parkolókat terveznek. A Beruházó jelezte, hogy a most bemutatott bírálati terveken már csak apróbb módosításokat tudnak eszközölni, mert a tervek véglegesítése és Hatósághoz történő beadása hamarosan megtörténik.
Szentistvántelep megállóhely
A Polgármesteri Hivatalban történt egyeztetésen elhangzott: a tervezők 80 férőhelyes, új, fedett és kamerával megfigyelt kerékpártárolót terveztek a Szentistvántelep megállóhoz. A terveken a peronok déli oldalán szerepelt a B+R kerékpártárolók nagyobb része, de az Önkormányzat kérte a kerékpártárolók elosztását, így a Szent László utca oldalán 40 új férőhely, míg a Széchenyi utcai oldalon szintén 40 új férőhely lesz. Az Önkormányzat ismételten és nyomatékosan kérte a peron Pomázi út északi oldalára rámpa kiépítését a babakocsik és a kerékpárok számára. A tervezők ezzel kapcsolatban elmondták, hogy akadálymentesített rámpa elhelyezésére nincs lehetőség, mert túl meredek lenne, de megvizsgálják a város azon kérését, hogy a kerékpárosok és babakocsisok számára kényelmes feljutást biztosítsanak a peronokra.
A Máli Péter utca torkolatába tervezett K+R (megállásra, gyors ki- és beszállásra alkalmas terület) parkoló mellé az utca elején, a töltésbe süllyesztve P+R helyeket terveznek kialakítani, ezáltal a rendezetlen parkolás megszűnik, a helyi lakosok HÉV-hez történő lejutására pedig kulturált megoldás születik. A Hegyalja utcai gyalogátkelőhelyet azt utca déli oldalára helyeik át, ezzel biztosíthat majd peronok akadálymentes megközelítését biztosító rámpák helyigénye. Az Önkormányzat állásfoglalást kér a Magyar Közúttól arról, hogy a gyalogos átkelő áthelyezése (távolabb a kereszteződéstől) biztosítja-e a Hegyalja utcáról való mindkét irányú kihajtást.
Budakalász, Lenfonó megállóhely
A megállóhelyet teljesen átépítik, a peronokat az útátjáró déli oldalára helyezik, így a közúti átjáró kapacitása növekszik. 92 férőhelyes P+R parkoló épül a hév nyugati oldalán, ahonnan a peronokat lifttel és lépcsőn lehet megközelíteni. A 40 férőhelyes fedett kerékpár tároló a peronok északi végén helyezkednek majd el. Kihasználva azt, hogy a vágányok töltésen futnak Lenfonó és Budakalász között összesen három HÉV alatti gyalogos átvezetés lesz: Lenfonó megállóhelynél, a Cserkészháznál a patak déli oldalán, valamint a Kalász suli mögött a Táncsics utca vonalában. A város kifejezett kérése volt, hogy az iskolánál lift nélküli kialakíts legyen, így reményeink szerint gyalog, rollerrel, kerékpárral is könnyen, biztonságosan át lehet kelni majd a vágányokon. A lenfonói útátjárótól északra a HÉV keleti oldalán új gyalogos és kerékpáros összeköttetés létesül Szentistvántelep felé biztosítva többek között az észak-déli kerékpáros útvonalat. A megállóhely, illetve a Kárpátok őre szobor mellett található, korábban parkolónak szánt területet a rendezési terv felülvizsgálata során zöldfelületté lehet átminősíteni.
Budakalász állomás
Budakalász állomásból a tervek szerint megállóhely lesz. A nem használt vágányokat és a pályafenntartási telepet elbontják, a peronokat az Ady Endre utca déli oldalára, egymással szembe helyezik át. A felszabaduló területeken 60 P+R parkolót emellett kerékpár tárolót, közösségi teret, valamint nagyobb, színvonalas zöldfelületet alakítanak ki. A kerékpár tároló fedését a meglévő HÉV épület tetejével harmonizálva alakítják ki. A parkolóhoz kapcsolódóan a Vasút sor déli szakaszának érintett részén a vízelvezetést is kiépítik. A városvezetés a korábbi és a mostani egyeztetéseken is felhívta a Tervező és a BFK figyelmét a Vasút sori hársfa sor történelmi jelentőségére, valamint ismét megkérte a fakivágási és telepítési terveket annak érdekében, hogy az esetleges fakivágásra kerülő fák környezetében saját forrásból még a projekt indulása előtt új fákat ültessen, így biztosítva fasor egységes látványát.