Budakalász – Újpest-városkapu autóbuszjárat indításáról tárgyaltunk
2024. február 26.
Új autóbuszjárat beindításáról tárgyalt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) és a Volánbusz szakembereivel Forián-Szabó Gergely alpolgármester.
Budakalász és a környező pilis-dunakanyari települések népessége az elmúlt évtizedekben a többszörösére nőtt. Az itt élők rendelkezésére álló egyetlen közösségi közlekedési eszköz több mint 100 éve a szentendrei (H5) HÉV, amely városunk észak-déli irányú összeköttetését biztosítja. Régi adósság, hogy végre kelet-nyugati irányban is bekapcsolódhassunk a regionális autóbusz-közlekedésbe. Budakalász nemrég elkészített Fenntartható Mobilitási Terve (SUMP) éppen erre tesz szakmai érvekkel alátámasztott javaslatot.
Forián-Szabó Gergely az egyeztetésen hangsúlyozta, a buszjárat Solymár–Üröm (Pilisborosjenő)–Budakalász–Megyeri híd–IV. kerület, Újpest-városkapu útvonalon (a 800-as és a 300-as buszcsaládok forgalmával is összehangolva) összekötné a 2-es vasútvonalat a H5 HÉV és az M3 metró kötöttpályás vonalaival, így jelentősen javítaná a gyorsvasúti megállókhoz való eljutást. Az új közösségi közlekedéssel Budakalászról az Észak-Pesten található oktatási intézmények, munkahelyek és sportolási lehetőségek sokkal rövidebb idő alatt elérhetőek lennének.
Egy megfelelő sűrűséggel és korszerű járművekkel közlekedő buszjárattal csökkenthető az autóforgalom, a megfelelő helyeken elhelyezett megállókkal pedig Budakalász belső közlekedési lehetőségei is javíthatók – fogalmazott Forián-Szabó Gergely.
Az ÉKM részéről Szabó Tamás Bálint főosztály-vezető hangsúlyozta, a minisztérium a feltételek megteremtése esetén nyitott az új buszjárat beindítására. Ugyanakkor jelezte, a kapacitások (járműpark, sofőrállomány) végesek: Budakalászon és környékén csak akkor lehetne fejleszteni a közösségi közlekedést, ha erre máshol szabad kapacitásokat tudnak felszabadítani.
Ács Balázs, a Közlekedéstudományi Intézet szakértője üdvözölte, hogy Budakalász elkészítette a város Fenntartható Mobilitási Tervét, ami nagyon fontos háttéranyag az igények szakmai alátámasztására.
Pintér Ádám, dr. Vitályos Eszter országgyűlési képviselő tanácsadója ugyancsak részt vett a megbeszélésen. Hangsúlyozta, támogatják Budakalász vezetésének kérését. Annál is inkább, mert az Átölel a Pilis-Dunakanyar Stratégiában szintén szerepel, hogy a megváltozott lakosságszám és az új igények tükrében felül kell vizsgálni a térség közösségi közlekedését.
A Volánbusz képviselője megerősítette, hogy jelenleg a társaságnál egy új járat indításához jelenleg se jármű, se járművezető nincs elég. Jelezte, hogy az útvonalon vannak szűk kanyarok, például Budakalász központjában. Azt javasolta, hogy az igények felmérése mellett egy közös buszos bejáráson vizsgálják meg a tervezett útvonal alkalmasságát.
Forián-Szabó Gergely jelezte, hogy Budakalász az igényfelmérésben, valamint az optimális útvonal és a megállók helyének meghatározásában is kész közreműködni a kormány, a szolgáltató és a Magyar Közút képviselőivel. Az önkormányzat a környező településekkel már fel is vette a kapcsolatot. Az útvonal alkalmasságával kapcsolatos aggályokkal kapcsolatban az alpolgármester megjegyezte: a Damjanich utca – Budai út útvonalon jelenleg is közlekednek autóbuszok (köztük a bevásárlóközpont buszai), sőt – Budakalász bánatára – az útvonalat nyergesvontatók és kamionok is rendszeresen használják.
A másfél órás megbeszélést a résztvevők azzal zárták, hogy Budakalász megküldi a mobilitási stratégia vonatkozó háttéradatait és a környező településeken is felmérik az igényeket. Ehhez kiindulásként a Volánbusz kérdőíveit fogják használni, a munkát pedig Budakalász koordinálja. A már meglévő buszmegállók jogi státuszát ellenőrzik és kijelölik a tervezett megállók helyszíneit. Ezek után buszos tesztutat szerveznek és megvizsgálják, hogy Újpest-városkapu mellett hol legyen a másik végpont (Ürömi vasút, Pilisborosjenő, esetleg Solymár).
A közösségi közlekedés fejlesztése Budakalász lakói számára kulcsfontosságú, mivel a tervezett állami közúti beruházások (északi elkerülő, M0 északi szektor) megvalósulására még sokáig várni kell. A buszjárat-indítás előkészítő munkálatairól folyamatosan beszámolunk.