Üdvözöljük Budakalász város weboldalán
Wir begrüßen Sie auf der Webseite von Kalasch
Срдачно Вас поздрављамо на интернет страници града Калаза

2024. március 29. péntek | Auguszta napja

Hírek

 

Vendégünk Végh Attila a Kalász Suli új igazgatója

2018. szeptember 18.

„Sportolni alap és a közösség érdeke mindenek felett!”

Végh Attila a Kalász Suli új igazgatója sportos, lendületes, előzékeny és határozott fiatalember. Számos terve van, amelynek megvalósításához nagy lelkesedéssel látott hozzá. Fontosnak tartja a diákok sportra nevelését, bevezeti az élménypedagógia módszerét az oktatásban és az iskola műszaki fejlesztésével kapcsolatban is határozott elképzelései vannak.  

Miért pályázta meg a Kalász Suli intézményvezetői posztját? Milyen végzettsége, milyen vezetői tapasztalata van?

Általános iskolában tanítottam 14 évig, testnevelés-biológia szakos tanárként. Innen kerültem a Balassi Intézetbe, ahol kollégiumvezetőként ismerkedtem a vezetés tudományával. A szívem azonban visszahúzott a közoktatáshoz. Így lettem intézményvezető-helyettes a pomázi Mátyás Király Általános Iskolában. A vezetést kihívásnak és lehetőségnek tartom. Számomra vonzó, hogy egy csapatot egy cél érdekében állíthatok össze. Kívülről úgy tűnhet, hogy minden megy magától, pedig a háttérben következetes, komoly munka folyik. Az álláslehetőségről Völgyes József igazgató úrtól hallottam. Említette, hogy nyugdíjba megy és engem is többen biztattak a pályázásra. TF diplomám van és a Műegyetemen közoktatásvezetői képzést végeztem. Vezetői tapasztalatom kiterjed még diáksportegyesület vezetésére is.

Milyen elképzelései, tervei vannak az iskola vezetésével kapcsolatban? Mit változtatna az iskola életében?

Örömmel tapasztaltam, hogy nyitott és egymásra odafigyelő itt a tantestület. Szerintem ne a vezető mondja meg a „tutit”, kötelessége kikérni a kollégák véleményét. Számos szakterület érintett egy adott kérdésben. Közösen kell kitalálni az utat, majd azt végigjárni és betartatni. Úgy tapasztalom, hogy a belső kommunikációnk még fejleszthető. Létrehoztunk egy pedagógus tanácsot, a nagy értekezletek előtt ők összeülnek, egyeztetnek, nyitnak a kollégák felé, így eredményesebbek lehetünk. Fontos az iskola PR-jának növelése, hiszen eddig is jó iskolai programokat szerveztünk, de jobban szeretnénk városi szinten is ezekről kommunikálni. Álmunk egy tornaterem, amely a meglévő tornaszobával együtt gond nélkül teljesíthetné helyben a mindennapos testnevelés kötelezettségét. Iskolánknak nincs aulája, így közösségi térként is funkcionálhatna a leendő tornaterem. Az iskolaudvar sportpályájának fejlesztését szintén tervezzük, multifunkciós rekortán burkolattal szeretnénk ellátni a felületét.  Élménypedagógiás módszert vezetünk be, átlagosan 10 percben az órákba. Ezzel a módszerrel feldobjuk a megszokott menetet mozgásos, ingergazdag közeget teremtve.

Mi az intézményvezetői ars poeticája?

Sportolni alap és a közösség érdeke mindenek felett! A személyes szabadság számomra addig tart, amíg a közösséget nem károsítja. Egészséges értékrendű, szüleit tisztelő, szerető, a történelmükkel tisztában levő, hazaszerető gyerekeket szeretnénk nevelni. Merjenek kérdezni, legyenek nyitottak a világra. Szülőként sokszor elveszünk az értelmi intelligenciában, ma már azonban sokszor fontosabb az érzelmi intelligencia kérdése. Szintén fontos, ha valakinek sok barátja van, vagy megtalálta rajongásának tárgyát.

Mit gondol, hogyan lehetne gátat szabni a digitális világ térhódítása okozta káros hatásoknak?

Veszélyes terület a közösségi média, főleg kialakulatlan személyiségeknél. Az érintett gyerek a valódi világgal elveszíti a kapcsolatát és a virtuális világban építi fel magát. Nem kell 14 év alatt okostelefont adni a gyerek kezébe és otthon legyen házirendbe iktatva a használat! A tanórán speciális célokkal, feladatoknál, felügyelettel természetesen használhatják az internetet. A mobiltelefonokat azonban minden reggel le kell adni az iskolában. A szülőknek is javasoljuk a szigorú korlátozást! Fontos az is, hogy ha viszont mesélni akar a gyerek, akkor a szülő mindent tegyen félre és érjen rá, legyen elérhető!

Testnevelés szakos tanárként milyen tervei vannak az iskolai sportélettel kapcsolatban?

Mivel 11 éves korig lehet mozgáskoordinációt, ügyességet fejleszteni, a legkisebbekre külön odafigyelek -nálam ez szakmai ártalom. Nagy változás, hogy a kicsik is bekerültek a tornaszobába. Az „Ügyes-program” saját ötletem. Lényege, hogy minél sokszínűbbé tegyük a gyerekek mozgáskultúráját. Amit csak lehet, mindent mutassunk meg, legyen az mountain-bike, falmászás, jégkorong. A testnevelés jellemzője, hogy a sportkultúra egészébe vezet be és mozogni szerető gyerekeket nevel, minél sokoldalúbban.

Milyennek tartja az iskola jelenlegi tárgyi és személyi feltételeit? Szeretné-e azokat fejleszteni?

Három régi épületben vagyunk egyszerre jelen, célom, hogy folyamatos műszaki fejlesztés valósuljon meg. Először a beázásokat kell elhárítani és az udvari vízelvezetést megoldani. Későbbi cél, hogy minden teremben legyen projektor, számítógép, ez ma már elengedhetetlen. Komoly pedagógushiánnyal küzdünk, nehéz volt az év elején a gárdát összeállítani, technika tanárt még mindig keresünk.

Mit gondol a gyermekek hat és nyolc osztályos gimnáziumi képzésével kapcsolatban? Milyennek ítéli meg a Kalász Suli helyzetét ebből a szempontból?

Van egy óvodai bemenetünk és három iskolai kimenetünk, ami nem szerencsés, de ezen nem tudunk változtatni. Nekünk minden gyerekből ki kell hozni a maximumot. Nem beszélünk rá senkit a felvételire, ha a szülő kezdeményezi, akkor konzultálunk az adott gyerekről. Indokolt esetben természetesen támogatjuk a váltást. Akik úgy döntenek, hogy végig itt tanulnak, nem maradnak le semmiről. Egy bejáratott helyi rendszert az ismeretlenért kár feladni. A gyereknek a legtöbb esélye nyolcadik osztály után van, hiszen továbbra is a négy osztályos képzés a leggyakoribb. Aki itt marad és beleáll az itteni munkába, biztosan tovább tud tanulni. Véleményünk szerint, ha itt jól érzi magát a gyerek, maradjon.

Milyen ügyekben kereshetik Önt a diákok és a szülők?

Az iskola életét érintő bármilyen kérdésben keressenek bátran, nyitottak vagyunk, várjuk is az ötleteket.

Magánéletéről mit árul el?

Tündérszép feleségemmel mindent meg tudunk beszélni, alapvető dolgokhoz egyformán állunk. Három szép gyermekünk van, mindhárom sportoló. Pomázon élünk egy szép hegyoldalban.